• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svenska militära fickur - tre kronor

Mark-IX

Cartier
Har införskaffat mig ett par kronur i fickmodell - men har ingen kunskap om dessa.
När tillverkades klockorna och användes de av försvaret? inom armen?
Kan man få info genom serienumret på baksidan?
Vad användes för urverk?
Kan man läsa om dessa klockor någonstans?

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Mark-IX

Cartier
Jag har också en och jag skulle tippa på 20/30-talet.

0000001.png

Mycket trevlig.
0000002.png

Nickel boett.

0000003.png

Snyft...
Inte helt fint här men det är förmodligen ett standar Unitas verk så delar borde gå att hitta.


Ser väldigt fint ut! Uren har förmodligen aldrig varit ute i strid - men kanske ute i terrängen med värnpliktiga...och kanske fått både stötar och väta i sig. Mina går som tåget - och håller tiden fint :) Ja, jag har också gissat 30-talet. Lumen i dina siffror ser fina ut!
 

Martin Lovasz

Audemars
Ser väldigt fint ut! Uren har förmodligen aldrig varit ute i strid - men kanske ute i terrängen med värnpliktiga...och kanske fått både stötar och väta i sig. Mina går som tåget - och håller tiden fint :) Ja, jag har också gissat 30-talet. Lumen i dina siffror ser fina ut!
Jag har en bild i huvudet av en stackare som måste stå vakt och som hämtade ut en klocka för natten. :)
 

amwile

Breitling
Hej!
Jag jagar med lykta efter ett sådant fickur ni pratar om i den här tråden i present till min klockintresserade kille, och undrar om någon av er har kvar uret och isåfall skulle kunna tänka sig att sälja det? Vet att det är långsökt men tänkte att det var värt att fråga. ☺️
 

JanE

Breitling
Ny på tråden ger jag mig in i diskussionen om de Militära fickuren. Osäker på årtal, skulle nog ha gissat på 30-40-talet men har inget direkt belägg för det. Mina erfarenheter kommer från den optiska luftbevakningen som utrustade de sk ls-lådorna med den här typen av stationsur. Totalt fanns som flest under en period ca 1300 lstorn i Sverige. Varje utrustat med ett ur. Deras uppgift var att rapportera flygplan i luften. Det som förbryllar mig lite är ingraveringen på baksidan som varierar en del. Finns det en förklaring eller varierar märkningen beroende på leverantör/brukare. Syftet med uren var att ha en "normaltid" för personalen på ls-tornen att rätta sig efter. Alla kanske inte ens hade en egen klocka.
Flygvapnet var ett av de vapenslag som utrustade olika enheter med den här typen av ur. De fanns även vid Marinen, Armen, m fl.
 

JanE

Breitling
Hej!
Jag jagar med lykta efter ett sådant fickur ni pratar om i den här tråden i present till min klockintresserade kille, och undrar om någon av er har kvar uret och isåfall skulle kunna tänka sig att sälja det? Vet att det är långsökt men tänkte att det var värt att fråga. ☺️
Hej
Har inget kvar men då och då springer jag på ett vid mitt jagande efter materiel till ett militärmuseum. Lycka till med eftersöket!
 
Topp