• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svenska schweisiska märken

KMS

Rolex
Det finns ju ett gäng vintageklockor med svenskklingande namn såsom Lejon, Viking, Örnen, Svalan. Någon som har lite info om dessa märken eller vad det är för något. Vad jag har hittat med lite googling är att det är schweisiska ur som vart riktade för den svenska marknaden och därför fått svenska namn på urtavlan. Vissa skall tydligen ha sjyssta urverk. Är det olika tillverkare/företag eller är det ett företag som gjort alla olika? Var hittar man dessa märken enklast? Någon som har några? Bilder?

Tärnan var väl ett eget företag eller är det samma sak som de övriga?

Sen har ju Atlantic Världsmästareuren, finns det några fler märken med svensk text?
 
Här är ett till.
Sedan fanns ju Måsen och ASU (Aktiebolaget Svenska Urdepoten) tror jag det hette. Finns nog flera.
Ibland ser man armbandsur med urmakarens namn på tavlan.
0075_zpsb2fcac9d.jpg
 

KMS

Rolex
Har sett Birka också. Finns det någon gemensam nämnare för dessa? Eller är det bara ett sätt att kränga klockor till svenskarna typ?

Hur brukar kvaliteten vara? Är det generellt olika urverk?
 

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag väcker lite liv i den här tråden igen med två svensk-schweiziska klockor! En Punkt med ett automatiskt Oris 645-urverk och en Polhem med okänt manuellt urverk (har inte fått upp boetten;-))
IMG_2765.jpeg
IMG_2742.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Det finns ju ett gäng vintageklockor med svenskklingande namn såsom Lejon, Viking, Örnen, Svalan. Någon som har lite info om dessa märken eller vad det är för något. Vad jag har hittat med lite googling är att det är schweisiska ur som vart riktade för den svenska marknaden och därför fått svenska namn på urtavlan. Vissa skall tydligen ha sjyssta urverk. Är det olika tillverkare/företag eller är det ett företag som gjort alla olika? Var hittar man dessa märken enklast? Någon som har några? Bilder?

Tärnan var väl ett eget företag eller är det samma sak som de övriga?

Sen har ju Atlantic Världsmästareuren, finns det några fler märken med svensk text?
Min första mekaniska klocka jag fick efter Morfar, Arsenal. "Swiss made" med GENEVE på tavlan. Jag har för mig det var Stjärnurmakarnas eget märke. Det var vanligt på ´60 talet med olika aktörer som köpte billiga klockor tillverkade i Schweiz och satte sitt namn på tavlan. Vissa var rena postorderklockor och andra såldes på EPA och liknande stormarknader. Många försvann förstås med kvartskrisen och andra försvann naturligt av en lätt överetablering. Men visst vore det kul med en sammanställning med både namn och historia kring just Svenska klockor som varit :)
 
Jag testar i den här tråden :)
Någon som har information ang. årtal och värde på en sån här *drott* i fungerande skick? Står vattentät, kumlin Hallstahammar, Swiss made, på urtavlan.
 

Bilagor

  • IMG_20191118_213011.jpg
    IMG_20191118_213011.jpg
    202.9 KB · Visningar: 5
  • IMG_20191118_212947.jpg
    IMG_20191118_212947.jpg
    192.1 KB · Visningar: 12
  • IMG_20191118_212902.jpg
    IMG_20191118_212902.jpg
    253.4 KB · Visningar: 11

Klockjägaren

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag väcker lite liv i den här tråden igen med två svensk-schweiziska klockor! En Punkt med ett automatiskt Oris 645-urverk och en Polhem med okänt manuellt urverk (har inte fått upp boetten;-))
IMG_2765.jpeg
IMG_2742.jpeg
För er som följer tråden så har sonen nu hjälp mig öppna min Polhem. Har blivit vår projektklocka! Är nu ruckad till ca +5 s/d. Nästa steg blir att rengöra urtavlan!
IMG_2937.jpeg
 
Som jag förstått det så var det många som köpte schweiziska noname ur och smällde på en svensktext. Har ett fickur märkt Viking av väldigt fin kvalité enligt urmakare som servade det. Men tänker jag bidrar med en av mina första vintage klockor som är en 30mm Paulux från sent 30 eller tidigt 40 tal. Då var modet att klockorna skulle vara så små som möjligt för att visa att det gick. (kan vara som motpol till de betydligt klumpigare fickuren)
15740577837661859247918290753819.jpg
 
Topp