• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svenska tillverkare av musikinstrument

Pope

Cartier
Att vi har väldigt många låtskrivare och artister i Sverige är ju välkänt men vad vet vi om tillverkare av musikinstrument?

Då jag för ca 20 år sen blev besmittad av Techno-sjukan (som man aldrig blir frisk ifrån) ska jag berätta lite om vad som försigår i Sverige när det kommer till synthar, trummaskiner och samplers.

Vi börjar med Clavia, en av världens främsta tillverkare av virtuella synthar och elpianon/orglar. De skapade på 90-talet sin första synth NordLead, en knallröd maskin med digital hjärna som snyggt härmade analog teknologi. Den blev en megahit och alla från Jean Michel Jarre till technofolken körde NordLead. Det var den första s.k virtuella analogsynthen i världen och alla följde sedan efter efter, Roland, Korg, Novation etc.
Clavia är idag världledande med denna teknik.

Bildexempel
image.jpg

image.jpg


Sen har vi några Chalmers-killar som (om jag inte minns fel) på skolan satte ihop en liten synth vid namn SidStation. De plockade sid, ljudkortet från Comodor 64 och latjade ihop denna roliga lilla skapelse.
image.jpg

Den blev genast en stor succe, grabbarna startade Elektron, ett av världens coolaste tillverkare av musikmaskiner både sett till ljud och funktion.
De släppte en digital synth, MonoMachine och en trummaskin vid namn MachineDrum vilka såldes i massor världen över.
Med deras Octatrack, en fullständigt vansinnig ljudmanglande performance sampler skapade de nåt helt nytt föjlt av analog-syntharna Analog 4, Analog Keys (bästa synthen jag ägt) och nu senast trummaskinen Analog Rytm. Alla otroligt roliga performanceorienterade apparater.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Avslutningsvis vill jag ge enorm kred till Göteborgaren Wowa Cwejman som bygger botique-synthar med väntelistor på flera år. Vi snackar om kvalitet in i minsta detalj och helt vansinnigt fett ljud.
image.jpg


Fyll gärna på med nåt jag inte har en aning om. Gitarrbyggare? What ever!

Alla bilder lånade på den där world wide web.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Teenage Engineering - cool hårdvara
image.jpg


Propellerhead
Banbrytande mjukvara med klassiska ReBirth som emulerade två 303, en 808 och en 909.
image.jpg

För att sen släppa Reason.
image.jpg


Sidstation är för övrigt brutalt cool. Har en liggandes nånstans. :)
 

Pope

Cartier
Teenage Engineering - cool hårdvara
image.jpg


Propellerhead
Banbrytande mjukvara med klassiska ReBirth som emulerade två 303, en 808 och en 909.
image.jpg

För att sen släppa Reason.
image.jpg


Sidstation är för övrigt brutalt cool. Har en liggandes nånstans. :)
Har du? Själv missade jag det tåget. Står inte de lite högt i samlarvärde?
Ja, OPn verkar grym den med. :)
 
Topp