• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

    Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

    /Hook & Leben

Svenska VintagemĂ€rken 🇾đŸ‡Ș

TÀnkte att det vore mysigt med en trÄd helt dedikerad till gamla Svenska vintagemÀrken. Finns ju en hel del dÄ det med den ökade ekonomiska situationen hos privatpersoner efter krigen blandat med den tekniska utvecklingen gjorde armbandsuren populÀra. Sverige var relativt rikt och med högt vÀlstÄnd sÄ ofta importerades boetter, urverk och delar av hög kvalité frÄn Schweiz för att sedan bygga ihop egna mÀrken och sÀlja.

Vissa urmakare/Ă„terförsĂ€ljare skapade egna mĂ€rken och vissa tillverkare döpte om sina ur för att passa den svenska marknaden (Viking=CortĂ©bert, Birka=Technos). Dessa varianter Ă€r ocksĂ„ vĂ€lkomna😊

HÀr Àr nÄgra av de svenska-mikromÀrken och svenskinriktade uren jag stött pÄ genom Ären:)

Ser fram emot att ta del av lite sköna dinkor med koppling till vĂ„rt avlĂ„nga landđŸ‘ŒđŸŒđŸ‡žđŸ‡Ș

SÄ bara dundra pÄ med bilder och komplettera listan!

Svenska mÀrken

Amazon (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Arsenal GenÚve (StjÀrnurmakarna)

ASU (ASU, Svenska Urdepoten. Malmö)

Avenue (Skandinaviska Avenue Nils Gramming. Stockholm)

Atlas (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Atlantic-VÀrldsmÀstarur (Atlantic)

Birka (Technos)

Bore (Max HĂŒttner. Stockholm)

City (J.P Brandt. Stockholm)

Contacta (SUAB, Sveriges urmakare aktiebolag. Stockholm)

Drott (SUAB, Sveriges urmakare aktiebolag. Stockholm)

Eishov (Aktiebolag Goax. Stockholm)

Eklora (Eklora AB. Stockholm)

Eweco (E.Wolff & co. Göteborg)

Facit (Handelsbolaget urania. Stockholm)

Helima (Helima SA. Stockholm)

Karlavagnen (Lisona aktiebolag. Göteborg)

Kronan (Janne Karlsons. Halmstad)

Kronometer Stockholm (Breitling)

Lagonda (Lagonda-Ur G.Wagnström. Göteborg)

Lisona (Lisona aktiebolag. Göteborg)

LÀrkan (okÀnd)

MÄsen (okÀnd)

Nilax (Nilsson & Axel. Karlstad)

Perfecta (Nilsson & Axel. Karlstad)

Polhem (SUAB, Sveriges urmakare aktiebolag. Stockholm)

Runa (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Skantic (Aktiebolaget Kvalitetsur. Stockholm)

Stig Persson (Stig Persson. Norrköping) -UrhandlarmÀrkning

Svalan (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Svanen (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Svea (Gustav Haglund AB. Stockholm)

Tidena (J-P Tiden/Tidena. Nossebro)

Tiger (Åke Larsson, FrĂ€nsta)

Tuppen (ASU, Svenska Urdepoten. Malmö)

TÀrnan (ASU, Svenska Urdepoten. Malmö)

Vasa (Nordisk urtjÀnst, H.Blomgren AB. Stockholm)

Viking (SUAB/Cortébert)

Wikström (Wikström. Karlskrona) -UrhandlarmÀrkning

Örnen (Eklora AB. Stockholm)
 
Senast Àndrad:
Inleder med nĂ„gra samlade svenskar ur samlingenđŸ‘ŒđŸŒ
A22747A6-46F9-4185-B826-A87B8FC58EAE.jpeg
 

ittam

Audemars
TÀnkte att det vore mysigt med en trÄd helt dedikerad till gamla Svenska vintagemÀrken. Finns ju en hel del dÄ det med den ökade ekonomiska situationen hos privatpersoner efter krigen blandat med den tekniska utvecklingen gjorde armbandsuren populÀra. Sverige var relativt rikt och med högt vÀlstÄnd sÄ ofta importerades boetter, urverk och delar av hög kvalité frÄn Schweiz för att sedan bygga ihop egna mÀrken och sÀlja.

Vissa urmakare/Ă„terförsĂ€ljare skapade egna mĂ€rken och vissa tillverkare döpte om sina ur för att passa den svenska marknaden (Viking=CortĂ©bert, Birka=Technos). Dessa varianter Ă€r ocksĂ„ vĂ€lkomna😊

HÀr Àr nÄgra av de svenska-mikromÀrken och svenskinriktade uren jag stött pÄ genom Ären:)

Ser fram emot att ta del av lite sköna dinkor med koppling till vĂ„rt avlĂ„nga landđŸ‘ŒđŸŒđŸ‡žđŸ‡Ș

SÄ bara dundra pÄ med bilder och komplettera listan!

Svenska mÀrken

Amazon (B.S HĂŒttner. Göteborg)

ASU (ASU, Svenska Urdepoten. Malmö)

Atlas (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Birka (Technos)

City (J.P Brandt. Stockholm)

Contacta (SUAB, Sveriges urmakare aktiebolag. Stockholm)

Drott (SUAB, Sveriges urmakare aktiebolag. Stockholm)

Eishov (Aktiebolag Goax. Stockholm)

Eweco (E.Wolff & co. Göteborg)

Facit (Handelsbolaget urania. Stockholm)

Karlavagnen (Lisona aktiebolag. Göteborg)

Kronan (Janne Karlsons. Halmstad)

Lagonda (Lagonda-Ur G.Wagnström. Göteborg)

Lisona (Lisona aktiebolag. Göteborg)

LÀrkan (okÀnd)

MÄsen (okÀnd)

Nilax (Nilsson & Axel. Karlstad)

Perfecta (Nilsson & Axel. Karlstad)

Polhem (SUAB, Sveriges urmakare aktiebolag. Stockholm)

Runa (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Skantic (Aktiebolaget Kvalitetsur. Stockholm)

Svalan (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Svanen (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Tuppen (ASU, Svenska Urdepoten. Malmö)

TÀrnan (ASU, Svenska Urdepoten. Malmö)

Viking (SUAB/Cortébert)

Örnen (Eklora. Stockholm)
Du har ju missat bÄde Atlantic och Skantic..
Edit: Var för snabb, Skantic Àr ju med..
 
Hittade en Svea i samlingen, och tycker det lÄter som att den Àr svensk?
Ja Svea har jag ocksĂ„ stött pĂ„. Den lĂ€gger vi till!đŸ˜ŠđŸ‘đŸŒ
Funderade ocksĂ„ pĂ„ Atlantic
schweiziskt mĂ€rke men VĂ€rldsmĂ€staruren kĂ€nns ju som de platsar;) lĂ€st nĂ„nstans pĂ„ forumet att det finns en koppling dĂ€r till Gunder HĂ€gg och Arne Andersson. DĂ„tida stjĂ€rnor inom löpning och att de fick vara med och göra reklam för Atlantics ur med vĂ€rldsmĂ€star-mĂ€rkning för att Atlantics skulle sĂ€lja mer i Sverige.
 

ittam

Audemars
Ja Svea har jag ocksĂ„ stött pĂ„. Den lĂ€gger vi till!đŸ˜ŠđŸ‘đŸŒ
Funderade ocksĂ„ pĂ„ Atlantic
schweiziskt mĂ€rke men VĂ€rldsmĂ€staruren kĂ€nns ju som de platsar;) lĂ€st nĂ„nstans pĂ„ forumet att det finns en koppling dĂ€r till Gunder HĂ€gg och Arne Andersson. DĂ„tida stjĂ€rnor inom löpning och att de fick vara med och göra reklam för Atlantics ur med vĂ€rldsmĂ€star-mĂ€rkning för att Atlantics skulle sĂ€lja mer i Sverige.
Du Ă€r uppenbarligen mer pĂ„lĂ€st Ă€n jag, sĂ„ sorry för att stökar till det. I min vĂ€rld har Atlantic varit svensk men efter att jag kollat pĂ„ Mikrolisk lĂ€gger jag mig för din gedigna kunskap👍
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vet ej om jag missuppfattar posterna hÀr men att Atlantic var ett Svenskproducerat "mÀrke" fram till början av 70-talet (71 enl vad som sagts mig men osÀkert om det Àr korrekt Ärtal) Àr vÀl allmÀnt accepterat? DÀrefter köptes mÀrket upp och drevs inte frÄn Sverige lÀngre. I samband med det byttes ocksÄ logga, troligen dÄ a:et började anvÀndas men det Àr ett antagande men som verkar kunna stÀmma. De med lilla a:et kan man dÄ inte sÀga vara producerade frÄn Sverige.

BenĂ€mningen BergslagsRolex pĂ„ Atlantic kommer frĂ„n omrĂ„det dĂ€r producenten drev sin verksamhet. Namn och allt Ă€r sĂ„ vitt jag vet kĂ€nt pĂ„ personen ifrĂ„ga som var vĂ€l kĂ€nd pĂ„ den tiden Ă„tminstone i sina hemtrakter och sĂ„ Ă€ven den dramatiska och tragiska historien om mĂ€rkets eller rĂ€ttare handelsnamnets, uppgĂ„ng och fall🧐

Men jag var inte dÀr sjÀlv sÄ jag kan inte gÄ ed pÄ det men det Àr vad som uppges av de som var med och har aldrig hört det ifrÄgasÀttas.
 
Senast Àndrad:
Vet ej om jag missuppfattar posterna hÀr men att Atlantic var ett Svenskproducerat "mÀrke" fram till början av 70-talet (71 enl vad som sagts mig men osÀkert om det Àr korrekt Ärtal) Àr vÀl allmÀnt accepterat? DÀrefter köptes mÀrket upp och drevs inte frÄn Sverige lÀngre. I samband med det byttes ocksÄ logga, troligen dÄ a:et började anvÀndas men det Àr ett antagande men som verkar kunna stÀmma. De med lilla a:et kan man dÄ inte sÀga vara producerade frÄn Sverige.

BenĂ€mningen BergslagsRolex pĂ„ Atlantic kommer frĂ„n omrĂ„det dĂ€r producenten drev sin verksamhet. Namn och allt Ă€r sĂ„ vitt jag vet kĂ€nt pĂ„ personen ifrĂ„ga som var vĂ€l kĂ€nd pĂ„ den tiden Ă„tminstone i sina hemtrakter och sĂ„ Ă€ven den dramatiska och tragiska historien om mĂ€rkets eller rĂ€ttare handelsnamnets, uppgĂ„ng och fall🧐

Men jag var inte dÀr sjÀlv sÄ jag kan inte gÄ ed pÄ det men det Àr vad som uppges av de som var med och har aldrig hört det ifrÄgasÀttas.
Okej, intressant, det var ingen jag hört om tidigare. Har utgĂ„tt ifrĂ„n mikrolisks databas för ”trade mark index” samt Atlantics egna hemsida dĂ€r man kan lĂ€sa om deras historia:)

 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Okej, intressant, det var ingen jag hört om tidigare. Har utgĂ„tt ifrĂ„n mikrolisks databas för ”trade mark index” samt Atlantics egna hemsida dĂ€r man kan lĂ€sa om deras historia:)


Det kan sÀkert stÀmma det som stÄr i lÀnken fÄr man tro och hur exakt det var utformat med rÀttigheter osv kÀnner jag inte till. Men de ska ha producerats Ätminstone för hemmamarknaden, utformats och marknadsförts via innehavaren av Atlanticnamnet i Sverige som hade sin bas i VÀstmanland. Det lÀr vara de svenskproducerade klockorna vi ofta ser med inhemska modellnamn och Ingemar Johansson som reklampelare och anvÀndes ocksÄ till reklamkampanjer i USA . Minst sÄ inhemska som de övriga mÀrkena i trÄden bör de vÀl varit.

Det har ocksÄ uppgetts att en del klockor monterades och sammansattes till vissa delar "hemma" i Norberg. Huruvida det stÀmmer vet jag inte men Àr inte osannolikt.

De stog pÄ öronen pÄ 1970-talet dÄ innehavaren enl bybor ejectade och merparten av verksamheten drevs dÄ frÄn Polen om jag Àr korrekt underrÀttad.

Men som sagt, det Àr vad som brukat sÀgas. SvÄrt att veta exakta förhÄllandet. Stark lokal historik i alla fall.
 
TÀnkte att det vore mysigt med en trÄd helt dedikerad till gamla Svenska vintagemÀrken. Finns ju en hel del dÄ det med den ökade ekonomiska situationen hos privatpersoner efter krigen blandat med den tekniska utvecklingen gjorde armbandsuren populÀra. Sverige var relativt rikt och med högt vÀlstÄnd sÄ ofta importerades boetter, urverk och delar av hög kvalité frÄn Schweiz för att sedan bygga ihop egna mÀrken och sÀlja.

Vissa urmakare/Ă„terförsĂ€ljare skapade egna mĂ€rken och vissa tillverkare döpte om sina ur för att passa den svenska marknaden (Viking=CortĂ©bert, Birka=Technos). Dessa varianter Ă€r ocksĂ„ vĂ€lkomna😊

HÀr Àr nÄgra av de svenska-mikromÀrken och svenskinriktade uren jag stött pÄ genom Ären:)

Ser fram emot att ta del av lite sköna dinkor med koppling till vĂ„rt avlĂ„nga landđŸ‘ŒđŸŒđŸ‡žđŸ‡Ș

SÄ bara dundra pÄ med bilder och komplettera listan!

Svenska mÀrken

Amazon (B.S HĂŒttner. Göteborg)

ASU (ASU, Svenska Urdepoten. Malmö)

Atlas (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Atlantic-VÀrldsmÀstarur (Atlantic)

Birka (Technos)

Bore (Max HĂŒttner. Stockholm)

City (J.P Brandt. Stockholm)

Contacta (SUAB, Sveriges urmakare aktiebolag. Stockholm)

Drott (SUAB, Sveriges urmakare aktiebolag. Stockholm)

Eishov (Aktiebolag Goax. Stockholm)

Eweco (E.Wolff & co. Göteborg)

Facit (Handelsbolaget urania. Stockholm)

Karlavagnen (Lisona aktiebolag. Göteborg)

Kronan (Janne Karlsons. Halmstad)

Lagonda (Lagonda-Ur G.Wagnström. Göteborg)

Lisona (Lisona aktiebolag. Göteborg)

LÀrkan (okÀnd)

MÄsen (okÀnd)

Nilax (Nilsson & Axel. Karlstad)

Perfecta (Nilsson & Axel. Karlstad)

Polhem (SUAB, Sveriges urmakare aktiebolag. Stockholm)

Runa (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Skantic (Aktiebolaget Kvalitetsur. Stockholm)

Stig Persson (Stig Persson. Norrköping)

Svalan (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Svanen (B.S HĂŒttner. Göteborg)

Svea (Gustav Haglund AB. Stockholm

Tidena (J-P Tiden/Tidena. Nossebro)

Tuppen (ASU, Svenska Urdepoten. Malmö)

TÀrnan (ASU, Svenska Urdepoten. Malmö)

Viking (SUAB/Cortébert)

Örnen (Eklora. Stockholm)


Har taskig koll men Mora Atlet..
Mora, -borde inte det vara svenskt?

medium_item_1436157_e0d431c4bd.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har taskig koll men Mora Atlet..
Mora, -borde inte det vara svenskt?

medium_item_1436157_e0d431c4bd.jpg

Har ocksÄ funderat pÄ det men det finns nÄt ganska kÀnt stÀlle i Schweiz ocksÄ som heter Mora, Alp Mora. Turistort typ med varma bad o glaciÀrer. Har inte hört nÄt om vilket det syftas pÄ.

Edit, ser nu det finns uppgifter pÄ nÀtet att det skulle ha skandinavisk anknytning ÀndÄ Det lÀr stÄ "sportur" pÄ en del av dem. LÄter svenskt.
Det finns ocksÄ sena fickur ungefÀr 1930-tal som har de namnet har jag sett. .
 
Senast Àndrad:
Det kan sÀkert stÀmma det som stÄr i lÀnken fÄr man tro och hur exakt det var utformat med rÀttigheter osv kÀnner jag inte till. Men de ska ha producerats Ätminstone för hemmamarknaden, utformats och marknadsförts via innehavaren av Atlanticnamnet i Sverige som hade sin bas i VÀstmanland. Det lÀr vara de svenskproducerade klockorna vi ofta ser med inhemska modellnamn och Ingemar Johansson som reklampelare och anvÀndes ocksÄ till reklamkampanjer i USA . Minst sÄ inhemska som de övriga mÀrkena i trÄden bör de vÀl varit.

Det har ocksÄ uppgetts att en del klockor monterades och sammansattes till vissa delar "hemma" i Norberg. Huruvida det stÀmmer vet jag inte men Àr inte osannolikt.

De stog pÄ öronen pÄ 1970-talet dÄ innehavaren enl bybor ejectade och merparten av verksamheten drevs dÄ frÄn Polen om jag Àr korrekt underrÀttad.

Men som sagt, det Àr vad som brukat sÀgas. SvÄrt att veta exakta förhÄllandet. Stark lokal historik i alla fall.
Okej, hÀrlig kompletterande info! Alla mina googlingar resulterar bara i en massa info om Schweiz och det som stÄr ÄterberÀttat pÄ Atlantics hemsida. Men stÀmmer sÀkert att de kan ha öppnat upp en slags falang för produktion i Sverige Àven om mÀrket Àr grundat av Eduard Kummer i Bettlach, Schweiz 1888. LÀst att de var vÀldigt stora i Polen ocksÄ sÄ kÀnns rimligt att det Àven dÀr kan ha bedrivits verksamhet:)
 
Har ocksÄ funderat pÄ det men det finns nÄt ganska kÀnt stÀlle i Schweiz ocksÄ som heter Mora, Alp Mora. Turistort typ med varma bad o glaciÀrer. Har inte hört nÄt om vilket det syftas pÄ.

Edit, ser nu det finns uppgifter pÄ nÀtet att det skulle ha skandinavisk anknytning ÀndÄ Det lÀr stÄ "sportur" pÄ en del av dem. LÄter svenskt.
Det finns ocksÄ sena fickur ungefÀr 1930-tal som har de namnet har jag s
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Arsenal Geneve som var StjÀrnurmakarnas eget mÀrke under 50-60 talet. Jag Àrvde "morfars guldklocka" av mormor nÄgra Är efter hans bortgÄng. Den visade sig vara plÀterad i boetten med en tidshÄllning som var runt minuten fel/dag. Den första klocka jag tog isÀr i bitar, jag var 14Är vid den tiden och den gick ett lika sÀkert öde till mÀtes som morfar tidigare gjort...
 
Arsenal Geneve som var StjÀrnurmakarnas eget mÀrke under 50-60 talet. Jag Àrvde "morfars guldklocka" av mormor nÄgra Är efter hans bortgÄng. Den visade sig vara plÀterad i boetten med en tidshÄllning som var runt minuten fel/dag. Den första klocka jag tog isÀr i bitar, jag var 14Är vid den tiden och den gick ett lika sÀkert öde till mÀtes som morfar tidigare gjort...
Den fick vara med och skapa ett starkt minne iallafall dÄ Arsenal ska absolut med pĂ„ listanđŸ‘đŸŒ
 

Utvisaren

Patek
ASU gruppen tog sÄ vitt jag vet Àven in Exacta mÀrket frÄn Ryssland pÄ 70-talet. En del mÀrkta Exacta Poljot som den nedan. En export variant dÄ texten Àr med latinskt alfabet och inte kyrilliskt. Om Exacta nu kan rÀknas som svensk? Tveksamt kanske.

20211112_214642.jpg
 
Topp