• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Svenskköpt?

Archie

Cartier
När man köper en begagnad klocka - vad har det för relevans huruvida en klocka är köpt i sverige eller inte?

Om det finns någon garanti kvar, gäller den även mig som ny ägare? Då kan jag se en viss poäng.
Men om det inte finns någon sådan, har det någon betydelse?
 

JayJay

Rolex
Nej det har ingen betydelse då de flesta tillverkarna kör med worldwide garanti. Är dock osäker på om den gäller ngn annan än första ägaren, men jag inbillar mig iaf att den gör det. Ngn här bör ju veta säkert.
 

Archie

Cartier
Nej det har ingen betydelse då de flesta tillverkarna kör med worldwide garanti. Är dock osäker på om den gäller ngn annan än första ägaren, men jag inbillar mig iaf att den gör det. Ngn här bör ju veta säkert.


ok, varför skyltar så många med att en klocka är svenskköpt då?

Nästa fråga är, AD eller gråhandlarköpt? Givet att papper och boxar är i sin ordning. Finns det något mervärde i att köpa en beggad klocka som är köpt hos AD (svensk eller utlänsk) versus gråhandlare??

Jag kan ju även här se en viss poäng med AD om man själv köper en NY, dvs man får prova, man får service etc, men som begagnatköpare skiter väl jag i vem föregående köpare köpte den av så länge allt annat är i sin ordning?!
 

oscaroscar

Panerai
ok, varför skyltar så många med att en klocka är svenskköpt då?

Nästa fråga är, AD eller gråhandlarköpt? Givet att papper och boxar är i sin ordning. Finns det något mervärde i att köpa en beggad klocka som är köpt hos AD (svensk eller utlänsk) versus gråhandlare??

Jag kan ju även här se en viss poäng med AD om man själv köper en NY, dvs man får prova, man får service etc, men som begagnatköpare skiter väl jag i vem föregående köpare köpte den av så länge allt annat är i sin ordning?!
Trygghet antar jag..?
Köpt lokalt. Säger man "köpt här på KS" så ger de förhoppningsvis mer förtroende, lite samma sak där.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Är väl lite samma som bilar... känns tryggare att den såldes i sverige - trots att produkten ändå inte är producerad här. Av nån anledning så tror svenskar att alla andra länder är fifflare och gör allt sämre. Man ska inte köpa danskt kött, alla bilar från tyskland är skruvade etc...

Har köpt klockor från tyskland, italien, england utan problem
 

Hardy

Thug
spelar absolut ingen roll för mig om den är köpt i sverige eller singapore.

snarare roligare att få in fler fina ur i svergie! :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hej!
För mig spelar det inte stor roll om klockan ursprungligen är köpt i Sverige eller inte.
Tillverkarens garanti följer objektet, inte ägaren (förutsatt att du har certifikat/garantibevis).
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Fördelen med att scanna av tex C24 är ju att utbudet är så mkt större. Är latent sugen på en oysterquartz, men utbudet i sverige är ju inget att hänga i julgranen direkt...
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Shit vad mycket ovidkommande kommentarer. Det finns en stor uppsida att åtminstone köpa nyare eller semivintage Rolex i Sverige då alla servicar och ingrepp är dokumenterade om det skett via ÅF. Jag finner ett värde i det.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta har debatterats tidigare. Senast förra veckan. Kontentan var att det skiljer mellan olika märken eftersom de har olika garantirutiner.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Shit vad mycket ovidkommande kommentarer. Det finns en stor uppsida att åtminstone köpa nyare eller semivintage Rolex i Sverige då alla servicar och ingrepp är dokumenterade om det skett via ÅF. Jag finner ett värde i det.

Hör vad du säger - beror på vad det gäller för klocka.

Är det en ganska ny keramik-sub så skulle jag utan problem köpa den från tyskland

Ska man köpa AP så vet jag inte hur det ser ut vad gäller tillgänglighet på serviceinfo om det är gjort utanför Svedala. Men utbudet i Sverige är ju som sagt klent, så då får man ju söka sig utrikes
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hör vad du säger - beror på vad det gäller för klocka.

Är det en ganska ny keramik-sub så skulle jag utan problem köpa den från tyskland

Ska man köpa AP så vet jag inte hur det ser ut vad gäller tillgänglighet på serviceinfo om det är gjort utanför Svedala. Men utbudet i Sverige är ju som sagt klent, så då får man ju söka sig utrikes

Det mesta av min vintage kommer utifrån och det bekommer mig inte. En tio år gammal klockan köper jag gärna svensk då jag kan enkelt kolla historiken (lite som att folk vill kunna kolla bil de köper).
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Det mesta av min vintage kommer utifrån och det bekommer mig inte. En tio år gammal klockan köper jag gärna svensk då jag kan enkelt kolla historiken (lite som att folk vill kunna kolla bil de köper).

Hade varit smutt om det var som med bilar, att man kunde gå in på "klockstryrelsens" hemsida och knappa in serienummer för att få fram matnyttig info
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Uren tillverkas i samma fabrik, så vart klockan ursprungligen är köpt spelar ingen roll för min del.
 

Archie

Cartier
Är väl lite samma som bilar... känns tryggare att den såldes i sverige - trots att produkten ändå inte är producerad här. Av nån anledning så tror svenskar att alla andra länder är fifflare och gör allt sämre. Man ska inte köpa danskt kött, alla bilar från tyskland är skruvade etc...

Har köpt klockor från tyskland, italien, england utan problem


vad består risken i? det är ju inte direkt som med en bil att den ligor importerar krockade bilar som är kosmetiskt lagade. om en klocka är trasig syns det i regel. enda är väl att den har dålig servicehistorik, men ser inte varför det skulle vara större risk i något annat land än sverige
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
vad består risken i? det är ju inte direkt som med en bil att den ligor importerar krockade bilar som är kosmetiskt lagade. om en klocka är trasig syns det i regel. enda är väl att den har dålig servicehistorik, men ser inte varför det skulle vara större risk i något annat land än sverige
Läs mitt inlägg en gång till :)

Skriver att jag köpt utomlands och inte ser ett problem med det...
 

Archie

Cartier
Det okända är skrämmande för vissa, precis som js_80 säger, så tror vissa att svenksålt=100% hederligt, lite SD mentalitet

vadfan har SD med det att göra? Jag röstar SD och köper utan problem klockor utomlands eller från personer som köpt dem utomlands eller från utlänska personer eller någon kombination där emellan.
 

Archie

Cartier
Shit vad mycket ovidkommande kommentarer. Det finns en stor uppsida att åtminstone köpa nyare eller semivintage Rolex i Sverige då alla servicar och ingrepp är dokumenterade om det skett via ÅF. Jag finner ett värde i det.


servicehistorik som är dokumenterad har givetvis ett värde ja. du menar att detta inte är praxis utomlands?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
servicehistorik som är dokumenterad har givetvis ett värde ja. du menar att detta inte är praxis utomlands?

Jag skulle nog vilja påstå att det är lite svårare att ta reda på vilken AD som pillat på klockan ja.. Givet att du inte får en total servicehistorik som påvisar exakt vad som gjorts. Aldrig hört talas om någon som fått det. Köper du en klocka som varit inne hos Rob ett par gånger så kan de berätta exakt vad som gjorts utan några pappren då de lagrar denna info i sina system.


Edit:

Finns bara runt 10 AD så det borde inte vara så svårt att ta reda på även om säljaren hävdar att den inte vet..
 

Archie

Cartier
Jag skulle nog vilja påstå att det är lite svårare att ta reda på vilken AD som pillat på klockan ja..


hur gör man det i sverige? du menar att detta går utan ett intyg/kvitto? helt enkelt genom att bara åka till ADn och fråga då eller? Om säljaren däremot säger sig inte känna till föregående servicehistorik så blir det genast svårare, även om den är svensksåld för då måste du väl kolla alla svenska ADs?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
hur gör man det i sverige? du menar att detta går utan ett intyg/kvitto? helt enkelt genom att bara åka till ADn och fråga då eller? Om säljaren däremot säger sig inte känna till föregående servicehistorik så blir det genast svårare, även om den är svensksåld för då måste du väl kolla alla svenska ADs?

Läs hela inlägget.
 

Archie

Cartier
Läs hela inlägget.

så om den är köpt i sverige så sparar ALLA som gör service serienr etc på klockan och kan verifiera att den servats, men det görs inte utomlands är kontentan?

Om den är köpt i affär i Amsterdam och har servats i samma affär, kan du då inte ringa och kolla det?
om den är köpt i amsterdam och servad hos ROB så borde han ha koll på det?
 

Archie

Cartier
Spencer66 Förtydligande vad jag menar: Var den är köpt har ingen relevans för servicehistoriken. En svensksåld klocka kan ha bra servicehistorik, men även en klocka som är köpt i Amsterdam kan ha servats i sverige (eller utomlands) med bra servicehistorik. Eller missar jag något här ?
Jag snackar om att köpa begagnatklocka i sverige av folk som marknadsför dem som svensksålda, jämfört med om de hade köpt dem utomlands, mao de ägs redan av folk i sverige och har därav sannolikt en spårbar servicehistorik i landet om så är fallet. jag talar inte om att direktimportera utlänska klockor. Var den är köpt och var den är servad är inte nödvändigtvis samma sak.
 
Topp