• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sveriges sämsta klockstad (sett till sina förutsättningarna) är...

Är Linköping Sveriges sämsta klockstad sett till sina förutsättningarna?

  • Ja

    Röster: 33 84.6%
  • Nej

    Röster: 6 15.4%

  • Totala väljare
    39

SwedishMade

Cartier
I denna tråden diskuterar vi vilken stad som är Sveriges sämsta klockstad sett till sina förutsättningarna.

Jag vill nominera Linköping till förstaplatsen.

Linköping är en välmående kommun, till rätt stora delar fylld av tjänstemän med relativt goda inkomster. 5:e största kommunen i Sverige sett till folkmängd.

Bilspekulanter kan välja mellan märkeshandlare som säljer det mesta förutom "rena lyxbilar". MB, BMW, Audi och till och med Porschehandlare finns i staden, så nog verkar det finnas cash to burn...

Närhet till Norrköping borde dessutom ge en välskött butik ännu större möjligheter.

Men hur ser det ut?

I Linköping kan man numera inte ens serva eller köpa en Omega Maaaaaaaaaaaan on the moooooooooooon hos en märkeshandlare, där någonstans där går väl en anständighetens gräns?

Omega - no!
Breitling? Nej.
Rolex, knappast!
Patek? ;-)

Vissa kommuner i Sverige med 1/3 av Linköpings invånarantal har butiker som säljer Rolex, Breitling, Omega...



Jag känner mig fast i min övertygelse att Linköping är SÄMST. Försök att övertyga mig om att jag har fel!

Gör närheten till Stockholm och den höga andelen tjänstemän och låga andelen överklass/egenföretagare att Linköping i all framtid får nöja sig med Rado och Sjöö Sandström? :(
 
Men visst kan man väl köpa Omega i Linköping eller har de slutat sälja dem, minns jag var där förra sommaren och kikade på en PO?

Men i övrigt tror man faktiskt att de ska ha bättre utbud i en sådan stad.
 

Jörgen A

Omega
2-Faktor
Haha! Tänkte direkt på Linköping när jag såg trådrubriken. Det är ett mörker numera, i synnerhet sedan Lidens slog igen.
Malmbergs är inte längre ad för Omega. Så nu är det mest parfymklockor som gäller.
Trist, förutsättningarna för åtminstone en bra butik borde absolut finnas.
 

Ponlarsson

Panerai
Om vi vänder på frågan, är Skövde då Sveriges bästa klockstad sett till storlek och befolkning? Pagoldhs säljer ju Rolex, Omega, Breitling osv.? Dessutom har vi handlare som säljer BMW, Audi och MB...

Sen haltar jämförelsen på ett sätt då Skövde har hela gamla Skaraborg som upptagningsområde, det vill säga uppemot 200 000 invånare, fast jag antar att Linköpings handel även den lockar till sig folk utifrån.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Linköping är en trist stad på många vis. Utslängd mitt på en tråkig åker, långt till kusten, ful och ointressant stadskärna.

Det smärtar i ett avundssjukt Norrköpingshjärta* att staden mår så mycket bättre :bag:

* I exil sedan många år dock
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
karlskoga%20med%20alfred.jpg


Jag går i dvala på veckorna & flyr staden på helgerna.
 
  • Like
Reactions: WHU

mouqvist

Rolex
Strängnäs kanske...

+1, finns endast Ur och Penna i Strängnäs
Känner två handlar i Eskilstuna (tre med Ur och Penn på Tuna Park), Stjärnurmakarna är bäst men besitter ingen större kunskap. Frågar man om vilket verk som sitter i en klocka måste dem oftast kolla eller svara "automatiskt" finns även Urcenter (lite osäker på namet, George är trevlig men kan inte heller så mycket. Han har slutat ta in Omega sedan ett par år tillbaka, de såldes inte.
Södertälje ha också Ur och Penn och Klockmaster, men Claes där byter bandstift och batteri för det mesta (har skrapat en och annan klocka). Longines är det dyraste märke som han säljer
Verkar som hela södra delen av Mälaren inte ha värst mycket att erbjuda...
 

SwedishMade

Cartier
Linköping är en trist stad på många vis. Utslängd mitt på en tråkig åker, långt till kusten, ful och ointressant stadskärna.

Det smärtar i ett avundssjukt Norrköpingshjärta* att staden mår så mycket bättre :bag:

* I exil sedan många år dock

Ja, Norrköping verkar vara ännu sämre än Linköping klockmässigt. Samtidigt som Norrköping kanske har lite sämre förutsättningar? Om man räknar bort studenter så tror jag Linköping har högre medelinkomst, samtidigt finns det ju fler egenföretagare i Norrköping, och då tänker jag främst på lite större företag med typ 20-400 anställda.

Är det E4:ans fel och närheten till Stockholm som gör Linköping och Norrköping till klocköken? Som nämndes tidigare så är ju Skövde riktigt bra, och Östergötland är ju inte direkt fattigare än Skaraborg.

Som sagt verkar det ju finnas pengar att bränna i båda städer, t.ex. Porsche Center i Linköping och Platinum Cars i Norrköping.
 
Om man vänder på frågan, Finns det nån stad med bra utbud? Förutom Sthlm, GBG, Malmö och kanske Skövde?
Och i så fall vilka?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ja, Norrköping verkar vara ännu sämre än Linköping klockmässigt. Samtidigt som Norrköping kanske har lite sämre förutsättningar? Om man räknar bort studenter så tror jag Linköping har högre medelinkomst, samtidigt finns det ju fler egenföretagare i Norrköping, och då tänker jag främst på lite större företag med typ 20-400 anställda.

Är det E4:ans fel och närheten till Stockholm som gör Linköping och Norrköping till klocköken? Som nämndes tidigare så är ju Skövde riktigt bra, och Östergötland är ju inte direkt fattigare än Skaraborg.

Som sagt verkar det ju finnas pengar att bränna i båda städer, t.ex. Porsche Center i Linköping och Platinum Cars i Norrköping.
Min bild som din var att medelinkomsten i Norrköping var betydligt lägre. Men jag kollade upp det faktiskt nyss och skillnaden är bara 238.000 mot 243.000kr i medianinkomst. Platinum cars har i princip hela Sverige som upptagningsområde dock. Endast en bråkdel säljs i Norrköping.
 
Topp