• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatch Group lämnar Baselmässan

Charles_

Guld
Enligt VD Nick Hayek. Trist! Tyvärr säkert bara början...

IMG_6421.PNG

https://nzzas.nzz.ch/wirtschaft/swa...nd-schmuckmesse-basel-ld.1407311?reduced=true
 
Med tanke på skenande prisbild för Basel och ska branschens förändring med löpande förändringar i utbudet över tid känns det som att det här var väntat. Om både inköp och produktlansering sker löpande, varför då ha en stängd branschmässa en gång om året? Som det är nu blir effekten att en ny klocka släpps på Basel, media rapporterar och AD får spendera 8 månader med att hantera besvikna kunder utan bekräftad release. När klockan väl finns i handeln har hypen dött.

Jämför med Apple, när de släpper en ny produkt är det med fast releasedatum per marknad inom rimlig tid (4-8 veckor). Senast jag var hos Omega AD visste de inte när den nya SMP Divern skulle landa.
 

skulle gissa på att det kostar huggorm, i slutändan brukar ju allt handla om pengar

från baseltråden.
Major exhibitors such as Swatch budget about 50 million francs ($50.3 million) for each Baselworld, to cover travel and hotel expenses for staff and guests, the paper said.
https://www.reuters.com/article/swi...orld-trade-fair-swiss-newspaper-idUSL5N1UP07E
 
Med tanke på skenande prisbild för Basel och ska branschens förändring med löpande förändringar i utbudet över tid känns det som att det här var väntat. Om både inköp och produktlansering sker löpande, varför då ha en stängd branschmässa en gång om året? Som det är nu blir effekten att en ny klocka släpps på Basel, media rapporterar och AD får spendera 8 månader med att hantera besvikna kunder utan bekräftad release. När klockan väl finns i handeln har hypen dött.

Jämför med Apple, när de släpper en ny produkt är det med fast releasedatum per marknad inom rimlig tid (4-8 veckor). Senast jag var hos Omega AD visste de inte när den nya SMP Divern skulle landa.
Håller helt med att det är helt fel strategi att släppa nyheter flera månader innan de börjar säljas.

Sen har väl internet inverkat mycket, bransch efter bransch ändras totalt, det gäller att hänga med!
 
Helt sjukt dyrt att ställa ut! Bättre om Rolex hade investerat de pengarna i att öka produktionskapaciteten på stålsport istället för att ställa ut kommande modeller för allmänheten på Basel till vansinneskostnad :wtf:
Så hårt hypade som Rolex är idag behövs det nog inte ändå...

Tillgången på sportklockor från Rolex har inget att göra med produktionskapacitet.
 
Väntat. De med muskler nog kör egna event framöver och bjuder in mindre tillverkare som kompletterar deras egna utbud, mot ersättning så klart. Fortfarande kritiskt/viktigt med marknadsfönstret. Liknade som sker/skett i andra branscher.
 
Med tanke på vad det kostar att synas på Baselworld finns det massvis av alternativlösningar.

Se på Breitlings ”Legendaryfuture” event. En världsomfattande marknadsföringsturné för att introducera en ny produktlinje med influensers, journalister och signade representanter. Med tanke på de störda priserna under Baselworld lär det turnén kosta mindre än att flyga sin personal till Baselworld och ge dem uppehälle.

Kontentan av Baselworld blir ju dessutom i princip alltid ”vad har Rolex lanserat”. Då är det bättre att som tillverkare själv välja plats och tid för att faktiskt få en spotlight istället för att drunkna i Rolexbruset.

https://www.ablogtowatch.com/breaking-news-swatch-group-leave-baselworld-fair-2019-nick-hayek/

Jag tror 2019 blir sista året för Baselworld.
 
Kostnaden är säkert en faktor. Men som jag uppfattat det från såväl press som handlare så föredrar man nyhetssläpp spridda över året. Och där finns det väl en poäng.
 
Tillbaka
Topp