• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swish?

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Re: Swish?

Givet! Det är fantastiskt smidigt. Funkar dock bara på mindre transaktioner. Max 5k tror jag.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Re: Swish?

Zed skrev:
Dalomo skrev:
Givet! Det är fantastiskt smidigt. Funkar dock bara på mindre transaktioner. Max 5k tror jag.

Nä, jag fick betalt för min 116613 med swish. Inga problem alls.

Aha! Vad bra då. Vet bara att när jag skaffade det så skulle man sätta en daglig gräns men kanske inte funkar då längre då. Då finns det inget att klaga på alls. :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Re: Swish?

Swish är riktigt smidigt. Oavsett bank så är stålarna inne per omgående. "Kostnaden" är helt klart försumbar. Försöker få mina polare att inse samma sak..
 

max

Dancing Queen
Re: Swish?

Fungerar kanon!
På handelsbanken gäller följande; 5kkr per tillfälle och 15000kr på tre dagar är maxbelopp som standard direkt i appen. Skall du föra över mer så går man in på sitt konto på nätet och aktiverar högre betalning. Denna öppning gäller i 7 dagar så man har gott om tid på sig. Gränsen är då 150 000kr.
1kr per betalning.
Fördel med tjänsten: pengarna förs över direkt istället för att ta 1-2 arbetsdagar och man slipper ta med sig kontanter när man skall köpa en klocka. Tex så är ju 60 000kr i kontanter ett elände både för betalaren och mottagaren. Helt klart värt 1kr att slippa åka till banken och plocka ut kontanter alt möta säljaren där.
Andrew hur får du ihop matematiken att 1kr är mkt för den tid man sparar?
 

Josef B

Bestraffaren
Re: Swish?

max skrev:
Fungerar kanon!
På handelsbanken gäller följande; 5kkr per tillfälle och 15000kr på tre dagar är maxbelopp som standard direkt i appen. Skall du föra över mer så går man in på sitt konto på nätet och aktiverar högre betalning. Denna öppning gäller i 7 dagar så man har gott om tid på sig. Gränsen är då 150 000kr.
1kr per betalning.
Fördel med tjänsten: pengarna förs över direkt istället för att ta 1-2 arbetsdagar och man slipper ta med sig kontanter när man skall köpa en klocka. Tex så är ju 60 000kr i kontanter ett elände både för betalaren och mottagaren. Helt klart värt 1kr att slippa åka till banken och plocka ut kontanter alt möta säljaren där.
Andrew hur får du ihop matematiken att 1kr är mkt för den tid man sparar?

Joakim von Anka :mrgreen:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Swish?

Jag tycker bankerna är nötter som inte kan lösa direktöverföringar mellan olika banker utan ett extrasystem.
När jag pratade med swedbank om detta förra veckan, så sa de att swish än så länge är gratis. Tydligen inte längre då alltså.

För övrigt innebär väl inte swish någon säkerhet för varken köpare eller säljare då det gäller exempelvis reklamationer av varor som inte motsvarar beskrivningen, så då måste man ju ändå använda pyapal för att få något extra (förutom snabbhet) jämfört med direktöverföring.
 

max

Dancing Queen
Re: Swish?

yonsson skrev:
Jag tycker bankerna är nötter som inte kan lösa direktöverföringar mellan olika banker utan ett extrasystem.
När jag pratade med swedbank om detta förra veckan, så sa de att swish än så länge är gratis. Tydligen inte längre då alltså.

För övrigt innebär väl inte swish någon säkerhet för varken köpare eller säljare då det gäller exempelvis reklamationer av varor som inte motsvarar beskrivningen, så då måste man ju ändå använda pyapal för att få något extra (förutom snabbhet) jämfört med direktöverföring.
Swish tillför såklart inget vid distansaffärer!
Det är vid f2f som det är guld, man kan möta upp någom man aldrig träffat förut utan att ha 60 000kr i kontanter i bakfickan, man kan inspektera klockan och när man känner sig nöjd för man helt enkelt över pengarna via swish. Säljaren kan då se på sitt konto att pengarna kommit in innan han släpper iväg köparen med varan. Ingen av parterna behöver uppsöka bank på dess öppettider och argumentera med dem att man inte fått pengarna från svartjobb.
Enkelt och tryggt.

Kan dock hålla med om att bankerna borde ha direktöverföring som standard!
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Re: Swish?

"Tjänsten är kostnadsfri under 2012 och 2013.

(Ordinarie pris är 1,50 kronor per betalning.)"
-Saxat från Nordeas hemsida.

Det är väl ett fullgott skäl till att köpa några extra klockor i år?
 

POO

Panerai
Re: Swish?

Utan att ha provat Swish så kan jag ju säga att det verkligen är på tiden med en tjänst som tillåter betalning på direkten!
Varför tar det minst en bankdag att föra över mellan två olika banker? Och varför kan man inte göra en överföring på helger eller efter 15? Så urbota dumt!!! Stänger personalen av datamaskinen som har hand om transaktionerna när de går hem för dagen eller???

Och paypal är ju inte optimalt, erbjuder visserligen viss säkerhet till köparen men å andra sidan finns det massor av skräckhistorier där säljaren blivit blåst i stället.
 

max

Dancing Queen
Re: Swish?

POO skrev:
Utan att ha provat Swish så kan jag ju säga att det verkligen är på tiden med en tjänst som tillåter betalning på direkten!
Varför tar det minst en bankdag att föra över mellan två olika banker? Och varför kan man inte göra en överföring på helger eller efter 15? Så urbota dumt!!! Stänger personalen av datamaskinen som har hand om transaktionerna när de går hem för dagen eller???

Och paypal är ju inte optimalt, erbjuder visserligen viss säkerhet till köparen men å andra sidan finns det massor av skräckhistorier där säljaren blivit blåst i stället.
Det roligaste är att handelsbanken spärrar användarna från att titta på sitt fondinehav varje natt :D Alltså inte bara att köpa utan att se saldot! Förklara den om du kan :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Swish?

max skrev:
POO skrev:
Utan att ha provat Swish så kan jag ju säga att det verkligen är på tiden med en tjänst som tillåter betalning på direkten!
Varför tar det minst en bankdag att föra över mellan två olika banker? Och varför kan man inte göra en överföring på helger eller efter 15? Så urbota dumt!!! Stänger personalen av datamaskinen som har hand om transaktionerna när de går hem för dagen eller???

Och paypal är ju inte optimalt, erbjuder visserligen viss säkerhet till köparen men å andra sidan finns det massor av skräckhistorier där säljaren blivit blåst i stället.
Det roligaste är att handelsbanken spärrar användarna från att titta på sitt fondinehav varje natt :D Alltså inte bara att köpa utan att se saldot! Förklara den om du kan :D

Tja det är ju Sveriges största skitbank och dess kunder är ju nästan religiösa i sin syn på banken..
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Re: Swish?

Swish är lika smidigt som skivat bröd! Nordea kör jag, 20k:- per tillfälle och 50k:- i veckan har jag för mig.
 

Andrew

Cartier
Re: Swish?

JakobZ skrev:
Andrew skrev:
JakobZ skrev:
Andrew skrev:

Motivera gärna!

Swish funkar hur bra som helst, har både skickat och fått mindre summor via swish.

En krona per överföring är i sammanhanget väldigt mycket pengar.

Är du seriös?

Ja, självklart är jag det.

Det ska inte behöva kosta ett öre att föra över pengar mellan banker i Sverige. Tycker inte du det? Det är bankerna som gemensamt har tagit fram tjänsten och ingen tredje part som därför behöver ta betalt.

Bankerna kommer att tjäna tillräckligt med pengar på den minskade kontanthanteringen och att bankerna hela tiden kan behålla pengarna i sina system om tjänsten slår igenom bland fölket.

Du säger att du några gånger tagit emot mindre summor via tjänsten. Många transaktioner kommer att vara på mindre belopp och då är blir bankernas avgift på beloppet procentuellt sett hög.

Så ja, jag är seriös. Frågan är om du, som väl är bankanställd och Sveriges banker är seriösa i sammanhanget?
 
Topp