• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swiss made?

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hittade en förklaring om vad som krävs för att klockan ska få bära "Swiss made"
Liter förvånad blev jag iaf. :eek:

Swiss Made
För att en klocka skall få kallas Swiss Made måste den enligt ett federalt schweiziskt dekret från 1971 uppfylla något av följande villkor:
1) Minst femtio procent av delarna är tillverkade i Schweiz.
2) Klockan är monterad i Schweiz.
3) Tillverkningen har startats och kontrolleras av en schweizisk tillverkare.
4) Den kontrolleras av den tekniska inspektionen i Schweiz.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det krävs inte så mkt att det skall få stå "Made in Italy" i kläder heller har jag hört... Typ att knapparna är påsydda i Italien på en kostym...
 

SSL

Audemars
Det krävs inte så mkt att det skall få stå "Made in Italy" i kläder heller har jag hört... Typ att knapparna är påsydda i Italien på en kostym...

Japp, nästan bättre med made in China eller Taiwan, för då vet man att det är tillverkat där. Många som tillverkar i annat land o syr på ärmarna o skjortkragen o skriver sitt hemland som made in.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Resonemanget haltar redan tidigare.
Varför skulle det vara bättre grejer från ett land jämfört med ett annat?
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Resonemanget haltar redan tidigare.
Varför skulle det vara bättre grejer från ett land jämfört med ett annat?

Illusionen av att en liten mysig Schweizisk urmakare/liten mysig Italiensk skräddare har suttit och pillat ihop ett genomarbetat och gediget hantverk :D Sen man mår bättre som person om man i alla fall intalas att tro att det inte är sytt av barn i Bangladesh.
 

Knight

Cartier
Resonemanget haltar redan tidigare.
Varför skulle det vara bättre grejer från ett land jämfört med ett annat?

Jag tror inte att FHS menar på att Swiss Made är en indikation på bäst-i-världen-kvalitet. Det är en kvalitetsstämpel, där branschorganisationen i det berörda landet kan garantera att uret på din arm är bra skit. Det ligger i deras intresse att värna om ryktet för sin industri.

Sedan är det givetvis också marknadsföring det handlar om. Alla nationer som är kända för gott hantverk, däribland Sverige, trycker gärna på det som ett säljargument.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror inte att FHS menar på att Swiss Made är en indikation på bäst-i-världen-kvalitet. Det är en kvalitetsstämpel, där branschorganisationen i det berörda landet kan garantera att uret på din arm är bra skit. Det ligger i deras intresse att värna om ryktet för sin industri.

Sedan är det givetvis också marknadsföring det handlar om. Alla nationer som är kända för gott hantverk, däribland Sverige, trycker gärna på det som ett säljargument.
Klart jag förstår tanken bakom, men i slutändan är det den inre kvalitetskontrollen i samtliga led/moment som är viktigast och den skiftar mer mellan olika märken än mellan olika länder. Det finns exempelvis klocktavlor tillverkade i alla möjliga länder som håller bra kvalle till lågt pris.

Se bara på FFF-tavlorna som WUS tog fram. $35 inkl frakt från andra sidan jorden och kanonkvalle. Hade beställaren accepterat första batchen så hade de inte blivit lika bra.
 

SSL

Audemars
Jag har ett skärp från H&M som är made in Sweden, nog sa jag, å slängde upp 150 spänn.

I det fallet har man med största sannorlighet satt på spännet alt gjort spänneshålen i Sverige. Själva skärpet lär vara gjort i Bangladesh (där dom har sin övriga tillverkning)
 
Topp