• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Syntetiska material, för-/nackdelar?

Frosse

Cartier
Vad exakt menar du med syntetiska? Är det allt utan grundämne?
Det förekommer ju olika sorters syntetiska material bland dagens urverk, såsom plast till exempel. Förutom kostnadseffektivitet undrar jag om det finns andra fördelar? Eller anser man att det i bättre urverk inte skall finnas syntetiska material. Förstår du hur jag menar?
 

TKVF

Panerai
Är dåligt insatt i hur olika material påverkar funktion och så. Men det verkar ju vara så att man försöker hitta olika material som har lite bättre egenskaper vad gäller hållbarhet och magnetism (eller frånvaron av det) för att förbättra klockan. Legeringar i olika former har nog funnits väldigt länge, och behövs för att göra klockan både snygg, praktisk och driftsäker. Någon annan får hoppa in å ge ett bättre svar.
Angående plast så kanske det är lite tråkigt i en klocka där boetten är av någon form av metall. Men samtidigt måste man väl se till vad klockan skall användas för.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Antar att du syftar främst på kuggar?
+ Kostnad
+ Mindre friktion
+ Vikt
- Slitage
 

Frosse

Cartier
Verkar även som om dessa syntetiska delar har självsmörjande egenskaper vilket ju låter fördelaktigt.

En klar nackdel är enligt mig det rent estetiska, plast är ju inte jättevackert...
 
Topp