• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Systemkamera/digitalkamera för klockfoto&privatbruk

Hejsan!

Jag har i helgen suttit och grubblat mycket på en ny hobby och kommit på att jag vill börja fotografera litegrann. 7.36h vilt googlande och efterforskande senare kan jag mycket mindre om kameror än när jag började. Av internet att döma så måste jag upp i minst 37 000 SEK och en lever för att få en kamera som klarar av att ta en duglig bild....

Jag tänkte dock att det här är ett forum fyllt av multikompetenta människor, fotografer inkl. Jag tänkte därmed än en gång be detta eminenta sällskap av yrkesmän, klockkonnässörer och ärkeproffs om assistans.

Mina önskemål:
Vill ha en kamera som lämpar sig för att ta klock- och övriga detaljbilder i hög kvalitet.
Det får gärna vara av det snabbare snittet, jag tycker också om att fotografera actionsport. Så en kamera som snabbt tar en bild från det att man trycker på avtryckaren och gärna ha kapaciteten att snabbt serieknäppa bilder premieras, kraftigt.
Så smidig som möjligt, men smidigheten ligger under kapaciteten i prioritering.
Stöt eller vattentålighet etc. är en bonus men jag misstänker att det är omöjligt.

Budget? Jag vet inte. Så billigt som möjligt, begagnat funkar jättebra. Jag tänker att jag lämnar budgetfrågan lite öppen men som sagt, ju mindre pengar jag kan plöja ner desto bättre, trots allt en ny hobby.

Tack på förhand :)
 
Mina två ören...
Kolla på kompaktkameror, finns otroligt kompetenta kameror nu.
Sitter själv med en Nikon D90 som iofs tar bra bilder, ca 10 år gammal, funkar bra, men lite otymplig, specielt om ett 70-300 objektiv sätts på.
I Paris i förra veckan låg den nedpackad hela tiden, mobilen fick ta de kort som behövdes.
Lycka till.
 
Mina två ören...
Kolla på kompaktkameror, finns otroligt kompetenta kameror nu.
Sitter själv med en Nikon D90 som iofs tar bra bilder, ca 10 år gammal, funkar bra, men lite otymplig, specielt om ett 70-300 objektiv sätts på.
I Paris i förra veckan låg den nedpackad hela tiden, mobilen fick ta de kort som behövdes.
Lycka till.

Lider inte många av dem av "långa knäpptider" och dåliga makroegenskaper?

Jag försökte prata lite med en butikssäljare, hen va lite åt det hållet att jag var tvungen att gå på system om jag ville ha något snabbare än telefonen :s
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är ditt krav på bra sportbilder som får priset att drar iväg uppåt. Satsa på ett bra kamerahus av systemkamera-modell så är dörren öppen till professionella objektiv. Det är ett bra tele som tar in mycket ljus som gör bra sportbilder och har tillsammans med kamerahuset påverkan på hur många bilder/sekund du kan ta. Jag gick själv från en av de bättre amatörkamerorna till en av de sämre proffskamerorna, Nikon D7000 till Nikon D750. Det gav mig dubbelt så stora digitala bilder. Det är ändå i datorn som mycket av bildarbetet görs när du fotograferar i rå-format. Det gav mig också en tyngre kamera som tål stötar och väta bättre. Var det i Nile City som någon uttryckte att det inte finns någon genväg till det perfekta ljudet? Det är lite samma sak med foto. Det finns mycket begagnat och så länge du köper hyggligt polulära märken, kan du alltid sälja och byta upp dig. Det är mycket roligare att fota när det blir bra kvalité så kompromissa inte med priset.
 
Senast ändrad:

Martin.

Omega
2-Faktor
Svårt att ge dig ett tips utan att ha ett hum om budget. Precis som Scipio säger är ett ljusstarkt tele att föredra ifall du skall fota sport och de kostar ju en slant. Jag hade tidigare ett Sigma 100-300/F4 som enligt prisjakt kostar 13,500kr. Men...en del objektiv håller priserna riktigt bra (läs: märkes objektiv tex. Canon i högre prissegmentet) samtidigt som nämnda glugg finns på blocket för runt 3,000kr.

Så mitt tips är att investera i ett bra kamerahus och en bra "allround glugg" och köp objektiv allt eftersom när du märker vad du saknar.

Jag personligen har fotot med Canon dslr sedan Canon EOS 300D men för ganska precis 1 år sedan sålde jag samtliga objektiv/kameror och investerade i en Sony kamera + objektiv.
Varför? Jag filmar lika mycket som jag fotar och behövde en bra kompromiss och köpte Sony A7 III (+ 24-105 G Master, 90 2.8 G och 50 1.4 objektiv) då den lämpar sig bättre för att filma och har inte ångrat mig en sekund. Riktigt nöjd! Har även en kompaktkamera ifrån Sony.

För att summera mitt luddiga svar är mitt tips att köpa ett kamerahus och successivt köpa objektiv till det. Ifall du ger en hint om din budget är det lättare att ge förslag på kamera.

Vänligen,
Martin
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Var på jakt efter något liknande (typ systemkamera fast i kompakt format) till tjejen som hon kunde ha till blogg/Instagram osv..
blev efter många timmars recensionsläsning och youtubetittande en Canon EOS M10 och hon är skitnöjd!
Inte farligt dyr,går att byta objektiv, vändbar skärm (ett måste till selfies :D) trådlös överföring av bilder via wifi, färdiga filter för porträtt,nattläge,matbilder, m.m.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag har en gammal Nikon d3000 som jag använt i över 10 år. Kör numera parallelt med frugans spegellösa Sony. Även den hyfsat billig (runt 4-5).

Tror inte du behöver spendera så mycket pengar på kamera, spendera istället tid på att lära dig Lightroom. Det är där magin händer.
 
Wow, kanonsvar!
Vad är "tele" får jag fråga?

Sen för att klargöra; Jag tycker att kvaliten på bilderna från min Galaxy s8 är helt ok, vissa spektakulära. Det jag söker är alltså något som kan knäcka en s8 i konsistent kvalité och hastighet samt slå den på fingrarna rejält i makrofoton.

Makes det jag säger sense?

Edit: blev erbjuden att köpa en Nikon D40 för 500 spänn, är det något att ha?

2; vad i en kameras spec betyder "snabbhet"?

Edit 2: alltså är jag girig om jag ber om exempelannonser på typ blocket? Det här är ju som att börja med klockor, jag vet fan inte vad jag håller på med...o_O:nailbiting:
 
Senast ändrad:

Martin.

Omega
2-Faktor
Wow, kanonsvar!
Vad är "tele" får jag fråga?

Tele=zoom. Se nedan för förklaring (bild lånad från internet):
fieldofview.jpg


Wow, kanonsvar!
Edit: blev erbjuden att köpa en Nikon D40 för 500 spänn, är det något att ha?
Spontant skulle jag säga nej, teknik är inte som vin och blir bättre med tiden. Och en entry-level kamera från 2005 springer din Samsung telefon åttor runt.

Wow, kanonsvar!
2; vad i en kameras spec betyder "snabbhet"?
Snabbhet kan, i min värld, betyda olika saker när det kommer till kameror men jag gissar på att du tänker på snabb = tryck på knappen och bilden tas. Då krävs det en kamera med snabb processor samt ett objektiv med snabb/bra autofokus.
Köper du en ny kamera kommer den stora skillnaden vara objektivet enligt min åsikt, kanske andra tycker olika. Tråkigt svar men bästa är att prova själv...

Wow, kanonsvar!
Edit 2: alltså är jag girig om jag ber om exempelannonser på typ blocket? Det här är ju som att börja med klockor, jag vet fan inte vad jag håller på med...o_O:nailbiting:
Vad får det helst kosta? Precis som med klockor/prylar blir det alltid dyrare än man tänkt men vad har du för budget på ett ungefär?

Vänligen,
Martin
 
Tele=zoom. Se nedan för förklaring (bild lånad från internet):
fieldofview.jpg



Spontant skulle jag säga nej, teknik är inte som vin och blir bättre med tiden. Och en entry-level kamera från 2005 springer din Samsung telefon åttor runt.


Snabbhet kan, i min värld, betyda olika saker när det kommer till kameror men jag gissar på att du tänker på snabb = tryck på knappen och bilden tas. Då krävs det en kamera med snabb processor samt ett objektiv med snabb/bra autofokus.
Köper du en ny kamera kommer den stora skillnaden vara objektivet enligt min åsikt, kanske andra tycker olika. Tråkigt svar men bästa är att prova själv...


Vad får det helst kosta? Precis som med klockor/prylar blir det alltid dyrare än man tänkt men vad har du för budget på ett ungefär?

Vänligen,
Martin

Tack för bra svar!

Med snabbhet menar jag främst "trycka på knappen och snabbt få en bild", sekundärt "ta många bilder på kort tid när jag står beredd", låter det som vettiga definitioner? Jag misstänker att slutartid och auofokus är viktiga aspekter här.

Gällande budget så tycker jag ett max på 3 000 verkar vettigt för stunden, låter det vettigt? Kan man utvecklas något med en sån kamera?

Hittade en Sony A 5000 som verkar vara omtyckt för ca 2500, annars är det mest Canons. Kompaktare är ju bättre men jag kompromissar hellre där än med övriga faktorer.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Tack för bra svar!

Med snabbhet menar jag främst "trycka på knappen och snabbt få en bild", sekundärt "ta många bilder på kort tid när jag står beredd", låter det som vettiga definitioner? Jag misstänker att slutartid och auofokus är viktiga aspekter här.

Vettigt eller inte, jag förstår vad du menar :)
Slutartid är givetvis viktigt, men den avgör inte kameran/objektivet riktigt. Det som gör skillnad är att vissa kameror hanterar mörker bättre (högt ISO) och kan således fotografera med snabb slutartid i sämre ljus med bra kvalité. Och som vi redan nämnt tidigare är ett ljusstarkt objektiv att föredra = möjlighet att ha snabbare slutartid.

Tack för bra svar!
Gällande budget så tycker jag ett max på 3 000 verkar vettigt för stunden, låter det vettigt? Kan man utvecklas något med en sån kamera?

Om det låter vettigt låter jag vara osagt, är det din budget får du jobba med det. En sak är säker - du kan utvecklas som med en kamera inom den budgeten.
Utmaningen är att du gärna vill fota actionsport och beroende på sport behöver man ha ett zoomobjektiv för att komma nära wakeboard, skid, motocross åkaren och gärna då ett ljusstarkt zoomobjektiv. Och det, samt ett kamerahus, blir svårt att klämma in i budgeten även begagnat. Lägg till då ett "allround" objektiv och optimalt sätt ett macroobjektiv = omöjlig ekvation.

Tack för bra svar!
Hittade en Sony A 5000 som verkar vara omtyckt för ca 2500, annars är det mest Canons. Kompaktare är ju bättre men jag kompromissar hellre där än med övriga faktorer.
Vad var ink. objektiv för det priset? I så fall bra pris, värt att tänka på är att det är en 5 år gammal kamera om jag inte misstar mig. Och som jag skrev tidigare blir teknik inte bättre med tiden...

Vet inte ifall du blev mycket klockare utav mitt svar. Men en budget på 3000kr är givetvis inte omöjlig men jag är osäker på vad jag skall rekommendera. Jag köpte en laddare till min kamera för 350€ här om veckan :)
Kolla Köp&Sälj annonser på Blocket och fotosidan.
Alternativt börjar du i andra änden och lär dig Lightroom som redan är nämnt här i tråden, din telefon kan efter en snabb googling fotografera i rå-format. Köp 1 års prenumeration på Adobe Photoshop + Lightroom á ~1000kr och utveckla dig själv som fotograf med din telefon - sen när du har "växt ur" din telefon köper du en kamera och har förhoppningsvis en bättre bild på vad du söker.

Vänligen,
Martin
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Tack för bra svar!

Med snabbhet menar jag främst "trycka på knappen och snabbt få en bild", sekundärt "ta många bilder på kort tid när jag står beredd", låter det som vettiga definitioner? Jag misstänker att slutartid och auofokus är viktiga aspekter här.

Gällande budget så tycker jag ett max på 3 000 verkar vettigt för stunden, låter det vettigt? Kan man utvecklas något med en sån kamera?

Hittade en Sony A 5000 som verkar vara omtyckt för ca 2500, annars är det mest Canons. Kompaktare är ju bättre men jag kompromissar hellre där än med övriga faktorer.

Jag gillar ju Sonys spegellösa har kört Nex 5, Nex 5T och nu A6000 med diverse objektiv.
Om du vill ta snabba bilder i följd så är A6000 bättre då den tar ungefär dubbelt så många per sekund som A5000/A5100.
Spola fram till ca 3min.
Du får även lite fler inställningar, eyefinder och hästsko för mic eller extern blixt.
A5000/5100 är lite smidigare att ta med sig men kan kännas lite små om man har ett stort objektiv, du får även wifi överföring till telefonen om man snabbt vill posta något på sociala medier.
Jag kör med ett Sigma 30/1.4 DC DN på min, men ett bra budget objektiv som kan hittas för en tusenlapp är Sigmas 60 2.8 eller 30 2.8.
 

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Har kollat på en Nikon D5600 idag, någon här som har erfarenhet av den ?
Tacksam för synpunkter och om den rekommenderas.
Har även kikat på Canon EOS M50, svårt val för en novis Iphoneanvändare:confused:
 
Enorma mängder svar av bra kvalité, jag läser recensioner så att ögonen blöder.

I dagsläget så kikar jag mest på kompakta systemkameror, jag tycker de verkar vara rätt mix av användarvänlighet, duglighet och budget för mig, kollar enbart begagnat med en budget på 3k. Har ni några tips är jag idel öra :)
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Förr i tiden hängde jag en del på denna sida (som även nämts tidigare):
https://www.fotosidan.se
Bra forum samt köp & sälj, förvisso ett antal år sedan jag var där men kan vara något att kolla upp om du inte varit där.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Jag har kört på Canons systemkameror en längre tid. Började med 350D, gick upp till 40D och sedan 5D mkII. Hade en kort tid en 7D och sedan blev det en 5D mkIII som jag är väldigt nöjd med. Stor skillnad i raw-filerna på fullformat (5D) och cropsensorerna vilket gör att man kan beskära och pressa redigeringen betydligt mycket mer utan så stor kvalitetsförlust.
När man ska fota stilleben som klockor mm är ljussättningen väldigt viktig, kan man det så kommer man väldigt långt även med en enklare kamera.
Gick oxå över från Photoshop till Lightroom för några år sedan och har sedan dess förutom ett fåtal gånger uteslutande kört Lightroom mycket tack vare dess fantastiska presethantering och att man kan gå tillbaka och redigera om eller justera gamla bilder jätteenkelt.
 
Hojj igen! :)
Just nu är budgeten vagt höjd och jag är mest inne på Sony A6000 eller någon av dess konkurrenter!:)

Bara uppdaterar så ni inte tror ni svarat förgäves
 
Hade en D3300 innan, rekommenderas! :)

Jag har en Nikon D3300 som ligger i byrålådan och skräpar, använder endast Rx100:an av ren bekvämlighet. Kan säljas för att ok pris

Om ni försöker läsa ursprungsfrågan, tycker ni D3300an är ett bättre val än en Sony A6000 för 4 papp(med lite objektiv, väska å skit)?

Jag tänker ur prestanda, prisvärdhet och "lämplighets"-perspektiv:)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Bildmässigt så är de nog rätt lika, Objektivet spelar större roll, Sonyn är väl mindre?
 

HerrR

Omega
Jag har haft nikon D40, D90 och D7100 med diverse olika objektiv. Kompetenta kameror och med rätt objektiv på så har dom gjort bra ifrån sig allihopa. Största skillnaden är oftast ISO-känslighet och funktioner/reglage. Har just nu ingen systemkamera. Blev att jag aldrig använde dom pga att dom var/är så otympliga. Nästa kamera kommer bli en spegelfri just pga storleken. Det absolut viktigaste är att man tar med den, inte om det är några pixlar hit och dit i skillnad.
 
Hejsan!

Jag har i helgen suttit och grubblat mycket på en ny hobby och kommit på att jag vill börja fotografera litegrann. 7.36h vilt googlande och efterforskande senare kan jag mycket mindre om kameror än när jag började. Av internet att döma så måste jag upp i minst 37 000 SEK och en lever för att få en kamera som klarar av att ta en duglig bild....

Jag tänkte dock att det här är ett forum fyllt av multikompetenta människor, fotografer inkl. Jag tänkte därmed än en gång be detta eminenta sällskap av yrkesmän, klockkonnässörer och ärkeproffs om assistans.

Mina önskemål:
Vill ha en kamera som lämpar sig för att ta klock- och övriga detaljbilder i hög kvalitet.
Det får gärna vara av det snabbare snittet, jag tycker också om att fotografera actionsport. Så en kamera som snabbt tar en bild från det att man trycker på avtryckaren och gärna ha kapaciteten att snabbt serieknäppa bilder premieras, kraftigt.
Så smidig som möjligt, men smidigheten ligger under kapaciteten i prioritering.
Stöt eller vattentålighet etc. är en bonus men jag misstänker att det är omöjligt.

Budget? Jag vet inte. Så billigt som möjligt, begagnat funkar jättebra. Jag tänker att jag lämnar budgetfrågan lite öppen men som sagt, ju mindre pengar jag kan plöja ner desto bättre, trots allt en ny hobby.

Tack på förhand :)
Jag kör med Pentax K3, bra vädertätat hus och fyller de flesta behov. Rimligt pris också. Pentax har grymma vintagegluggar som man kan få för en liten peng. Du kan kika på mitt gamla IG @dovlindphoto för lite referensbilder. Jag fotade mest naturrelaterat dock.
 
Topp