• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tänkte att jag skulle köra en paketöppning.

Eller iallafall bjuda på bilder på min nya.. Omega, samt lite text.

Först och främst. Omega är inte mitt märke, inte överhuvudtaget. Detta till trots, så blev jag väldigt förtjust i "nya" Dark Side of the Moon. (Trist dock att de på äkta Omega-vis körde ut typ 37 modeller till i samma kategori)
Har varit nära att köpa en flera gånger, men har aldrig riktigt fått tummen ur. Varför inte? Den är dyr, stor (44,25mm) och det är som sagt inte mitt märke.

Jag slog till ändå, och kan således passa på att berätta hur jag tänker efter att jag fått hem den och burit den i några timmar.

Storleken känns som det som är mest intressant att snacka om, då jag tror att det är vad som avskräcker de flesta som skulle kunna vara intresserade.
Jag har tidigare inte ägt jättemånga stora klockor, men av de jag ägt, så har jag bland annat testat AP Divern och Panerai 320 med 1950-boetten. Speciellt Panerai tilltalar många, och Divern hade nog också gjort det om den vore billigare.
Divern mäter 42mm, och Pannan 44mm. Båda bärs större än DSOTM. Lätt.
Faktum är att Dark Side of the Moon sitter relativt bra på även en mindre handled. Det är klart att den upplevs som stor, men den är inte avlång eller särskilt svårburen som till exempel Divern och Pannan. För att citera @masterkiller : "Den bärs mindre".
Min känsla är att detta beror på att den är 1: helt svart, inklusive bandet. 2: boetten har relativt mjuka former med klassiska Omega-fasningar på luggarna (som dessutom inte är så långa).

Jag pratade förresten med @Singular angående storleken, och främst tjockleken på klockan. Han menade på att Omega har ändrat något på baksidan för att få den att bäras bekvämare. Har inte hört eller läst det innan, så jag tänkte att Singular får bjuda på den infon genom en kommentar.. så länge han orkar och vill. Kan vara intressant.

Vidare angående klockan.

Som ni kanske vet är den gjord i keramik. Boett, tryckknappar, krona, tavla etc. Det är väldigt reptåligt, och det är snygg finish på klockan med blandning av borstat och polerat. Materialet blir ganska blankt, och det är inte alls lätt att ta bilder med en kass iPhone.
Den är automatisk, och inuti tickar Omegas inhouse verk vid namn co-axial 9300.
Givetvis är det glasbaksida på klockan, så man kan se urverket, om man nu gillar sånt.

Bandet är i nylon, med läder på insidan och förstärkt med gummi(?) vid hålen. Lite stoppat i mitten, ju närmare man kommer luggarna. Mycket bekvämt, och snyggt.

Den skall enligt uppgift vara ungefär 16mm tjock, och väga ca 90gram. Vattentät 50m.

Jag köpte klockan helt ny, och den kom till mig i en liten plastförpackning, där cert och hangtag också fick plats. Smart, och trevlig lösning.
Boxen är tung som fan, men helsvart och fin. Jag hade typ förväntat mig Omegas gamla röda box.

Det här är som mycket annat ingen keeper. Men det är väldigt rolig klocka att testa, och känns sjukt annorlunda mot mycket av allt annat man ägt. Ska bli kul att bära framöver när det blir mörkare och mörkare i vårt land.










Verkligen snygg och grym klocka på alla sätt och vis. Men WR 50 m, hur tänkte de då?
 
Topp