• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tänkte korta lite länkar - vågar man själv?

Ajax

Omega
Då jag tidigare lämnat in mina klockor för länkkortning hos min AD som gör det gratis på 5 minuter har jag aldrig behövt tänka på det, men nu vill jag testa på det själv. Är det något man vågar, och vilket verktyg rekommenderar ni i så fall? Priset är inte så avgörande utan jag vill ha något som är bra.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En klantskalle som jag klarar det så länge det inte är Omegalänkar, de har jag inte vågat pilla på. Har ett skräpverktyg från tradera men det funkar.
 

Snårtas

Rolex
Jag kortade länken på min Milgauss utan problem med en skruvmejsel som jag fick med min Panerai när jag köpte den. Hur ser länken ut?
Har en gammal Certina där länken är vikt och hålls ihop av sprintar, där behövs lite mer stenar för att prova själv...
 

ludde28

Omega
Inte ens Omega bondlänk är svåra att göra med, när man väl gjort det 2ggr. :)
1:a gången tog jag det piano o det tog ca 30min. 2:a gången gick det bara av farten, knappt 10min.
Det jag fick lära mig var att pilens riktning på länken visar att stiftet ska ut den vägen. För att föra tillbaka stitet så kör man mot pilens riktning.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jomen är det inte små jävla hylsor och skit som kan ramla ur! Nää Omegalänkar pillar man inte med;-) Det borde förresten vara straffbart att tillverka länkar utan skruvar!! :cool:
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Du kan absolut korta länken själv.
Kortade min Omega-länk trots hylsorna Ricvin nämner. Ett bra underlag så att du ser eventuella hylsor så är saken biff.
Jag använde liknande verktyg som yonsson visar samt en litet plats-ställ och hammare som ingår i nästan varje billigt startkit. Inga problem alls.

Skruvade länkar gillar jag inte alls. Tycker det är så himla lätt att slinta och förstöra länken. Kanske just den precisionen som gjort att man inte håller på med pillgöra i vanliga fall heller :)
 
Topp