• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/etc)

David

Bödeln
Trots forumets ungdom har frågan dykt upp ett gäng gånger redan, kanske är det dags att samla svaren i en tråd som man kan skicka framtida frågeställare till?

Att en Sub tål några simtag i en pool bör väl inte förvåna någon, men även ickedykare som t.ex. Explorer II och Yacht-Master går uppenbarligen utmärkt att använda för dyk till 40-50 meter.

120101-Oct-3.jpg


110120-Nudie.jpg


Sen har vi löpning och andra liknande aktiviteter. Jag har aldrig haft några betänkligheter gällande springturer, eller för den delen en runda runt Vättern.

20110306-Run.jpg


110120-WRUW.jpg


110615-WRUW.jpg


Tidhållningen är så gott som perfekt, och har absolut inte försämrats efter hundratals mil.

Din tur, vad har du utsatt ditt mekaniska ur för utan att se några negativa effekter?
 

max

Dancing Queen
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Inflikning av fråga... Bastu? Plockar ni med dinkan in, tycker många kör med men känns ju som att det bör vara tämligen onyttigt eller?
 

Camo00

Patek
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

@David: Intressant tråd och sjukt imponerande bilder!! Som bonus fick man äntligen veta varför tävlingscyklister ramlar jämt; de kollar alltså på sin Rolex..? :)

@Max: I det allmänna badhuset ser jag nog hellre att klockan dör i bastun än blir stulen i skåpet... :/
 

Josef B

Bestraffaren
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

max skrev:
Inflikning av fråga... Bastu? Plockar ni med dinkan in, tycker många kör med men känns ju som att det bör vara tämligen onyttigt eller?

Jag pratade med urmakarna på Rob Engströms om detta och det de sa till mig är att så länge klockan håller tätt så ska den klara av bastu.
 

David

Bödeln
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Camo00 skrev:
@Max: I det allmänna badhuset ser jag nog hellre att klockan dör i bastun än blir stulen i skåpet... :/

Håller helt med, detsamma gäller gymmet. Framförallt Explorern ovan har fått både basta och bada bubbel vid väldigt många tillfällen utan någon imma på glaset. Dock börjar det kanske bli dags för ett trycktest.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

max skrev:
Inflikning av fråga... Bastu? Plockar ni med dinkan in, tycker många kör med men känns ju som att det bör vara tämligen onyttigt eller?
GIllar man att leva farligt skall man bada bastu och isvaken efter det. Samma sak med golf mm. En nyare sportdinka skall klara det, men man maximerar risken för att något skall hända.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Komiskt att detta ämne tagits upp så många gånger redan, men bra att det fick en samlingstråd. Mina automatiska klockor är med för det mesta, förutom vid exempelvis paintball. Klockor är tillverkade för att användas! Kör mc, springer, spelar badminton mm med mina och har vilket jag nämt tidigare bara haft problem en gång. Det var när en klocka blev smälld stenhårt i golvet.

Många klockor idag är gjorda så att huvudfjädern hoppar om klockan utsätts för en hård stöt, vilket är lätt och billigt att fixa.

Vi behandlar våra klockor utifrån budget/aktsamhet mm, men att jaga upp folk och påstå att en klocka inte tål löpning, cykling, golf och andra vardagliga aktiviteter är bara löjligt.

Hur fan skulle speedmastern kunna vara en rymdklocka om mekaniska klockor inte tål att användas?
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Jag skulle bli rejält upprörd om min xx-tusenkronorsklocka går sönder under någon av ovan nämnda aktiviteter. Det betyder dock inte att jag beatar den konstant bara för att se vad den klarar av. Jag ska iaf försöka få med den på nästa dyk och ta ner den till xx meter djup likt David. Den kommer dock fortfarande ha drygt 550m kvar till limiten så den borde ju klara av det också. :lol:

@porsan: Du jobbar väl på rigg? Ingen kollega som kan ta med en klocka ner på mer än 40m djup och se om den pallar det? :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Polarens relativt nyservade Sub (16610) slutade ticka helt efter en session skytte förra helgen. Inte sagt att klockor alltid slutar fungera efter de utsatts för diverse stötar mm men ju mer du utsätter dem så ökar givetvis risken. Personligen slutade jag golfa med klockor efter min Omega började gå löjligt snabbt efter en runda.

Klart välbyggda klockor säkert tål mycket. Dock är ett urverk känsligt. Oavsett om det kostar 1000kr eller 100 000kr. Dyrare brukar snarare vara mer ömtåliga. ;)

Lista med personliga reflektioner:
Simma - Kör om klockan är trycktestad
Strand - Givetvis, klockor ska användas
Resa - Givetvis om du är medveten om rånrisk etc dit du åker
Skytte - Onödiga stötar
Golf - Klockan är ivägen och varför vill jag veta tiden på banan?
Bastu - Ohyggligt obekvämt med en klocka på handleden som blir stekhet

Listan kan säkert göras mycket längre och det är som sagt helt personliga reflektioner. Var och en får givetvis göra som de vill. :)
 

berg35

Omega
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Jag har ärligt talat inte funderat på om mina klockor tål mina aktiviteter.
Jag:
- cyklar till och från jobbet de gånger jag har kortare än 1,5 mil till jobbet
- badar både bubbelpol, sötvattensjö och hav
- ligger på stranden och solar
- Skytte (både lerduvor och älgbana) på en svensexa i våras
- i helgen fick min Bernhardt Globemaster även vara med och köra borrhammare i en timme

Visst man kanske borde fundera lite innan man gör något vad man har för klocka på sig men nu har jag heller inga "värstingklockor" utan både Orisen och Globemastern är i mina ögon "beaters" som ska tåla att användas......kanske har jag fel.....det får jag isåfall ta itu med då.

Skulle jag däremot någon gång skaffa en AP RO eller Navitimer från 60-talet så skulle jag nog tänka mig lite för innan jag använde dem på detta sätt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Per skrev:
Personligen slutade jag golfa med klockor efter min Omega började gå löjligt snabbt efter en runda.

Det är exakt det som händer om huvudfjädern hoppar, vilket tar 5min och kostar typ 200kr att fixa om man har en vettig urmakare. Klockan behöver alltså inte nya delar eller en hel service om det händer, utan det är en easy fix.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Manuella ur borde väl dock palla mer stryk än automatiska map fjädern? Jag tänker här JLC Reservo samt Speedmaster. Framför allt då Reservon är hästpolodinkan numero uno.

Iofs är ju Tag Heuers fula golfklocka automatisk, men Tag Heuer är ju inte kända för att vara smarta så

EDIT: Deras specifika golfklocka har ju faktiskt quartzverk, my bad. Dock poserar ju Tigern med diverse automatiska ur från Links-serien iklädd golfmundering
 

Josef B

Bestraffaren
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Gavve skrev:
Manuella ur borde väl dock palla mer stryk än automatiska map fjädern? Jag tänker här JLC Reservo samt Speedmaster. Framför allt då Reservon är hästpolodinkan numero uno.
:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

yonsson skrev:
Per skrev:
Personligen slutade jag golfa med klockor efter min Omega började gå löjligt snabbt efter en runda.

Det är exakt det som händer om huvudfjädern hoppar, vilket tar 5min och kostar typ 200kr att fixa om man har en vettig urmakare. Klockan behöver alltså inte nya delar eller en hel service om det händer, utan det är en easy fix.
Känns fortfarande ovärt att behöva springa till urmakaren i onödan. Det ger mig inget att ha klockan på armen när jag spelar golf.

Skulle dock kanske vara något att överväga om man ändå hade en Reservo. ;)
 

Lage

Omega
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

berg35 skrev:
Jag har ärligt talat inte funderat på om mina klockor tål mina aktiviteter.
Jag:
- cyklar till och från jobbet de gånger jag har kortare än 1,5 mil till jobbet

[---]

Skulle jag däremot någon gång skaffa en AP RO eller Navitimer från 60-talet så skulle jag nog tänka mig lite för innan jag använde dem på detta sätt.

(Jag lånar den här tråden i stället för att skapa en ny.)

Det här oroar mig lite. Under en arbetsvecka cyklar jag säkert dagligen i snitt 1,5 mil (fram och tillbaka till arbetet m.m.) och har ingen lust att sluta (bilen gjorde jag mig av med för ett par år sedan eftersom den ändå aldrig användes). Under den senaste månaden har det periodvis känts som terrängträning att cykla över is och elände - knappast optimalt för mekaniska klockor. När jag googlar och läser gamla trådar verkar en del köra med en quartzbeater vid cykelturer men det skulle i mitt fall lämna ett par kvällstimmar till en mekanisk klocka. Trist och rätt meningslöst. Jag är ju sugen på en aqua terra och det känns sådär att förr eller senare kanske skaka sönder en så dyr klocka. Det kanske är dags att börja titta på Grand Seiko igen? SBGX061 är rätt snygg. Tips, synpunkter, förslag eller beklaganden?

(Snart går det att plocka ihop min presentation - den som jag inte har skrivit än - från mina inlägg.)
 

meo_swe

Audemars
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Appropå skytte vill jag inflika att min seiko skx007 satt på handleden v47. då jag gick igenom ca 2000 7.62 (308w) om dagen, några hundra 5.56 ( .223 remmington), samt några handgranater. Den flyter på precis lika fint som förut.

Min kollegas Champion-klocka kom dock inte ens utanför tältet innnan den gick sönder.... :D
 

max

Dancing Queen
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

davsjo skrev:
(Jag lånar den här tråden i stället för att skapa en ny.)

Det här oroar mig lite. Under en arbetsvecka cyklar jag säkert dagligen i snitt 1,5 mil (fram och tillbaka till arbetet m.m.) och har ingen lust att sluta (bilen gjorde jag mig av med för ett par år sedan eftersom den ändå aldrig användes). Under den senaste månaden har det periodvis känts som terrängträning att cykla över is och elände - knappast optimalt för mekaniska klockor. När jag googlar och läser gamla trådar verkar en del köra med en quartzbeater vid cykelturer men det skulle i mitt fall lämna ett par kvällstimmar till en mekanisk klocka. Trist och rätt meningslöst. Jag är ju sugen på en aqua terra och det känns sådär att förr eller senare kanske skaka sönder en så dyr klocka. Det kanske är dags att börja titta på Grand Seiko igen? SBGX061 är rätt snygg. Tips, synpunkter, förslag eller beklaganden?

(Snart går det att plocka ihop min presentation - den som jag inte har skrivit än - från mina inlägg.)
Äh, använd klockan! Cykla till och från jobbet är självklart inte några problem, skall du ut i skogen och köra ett cyklingens novemberkåsa kanske du skall ta något annat för att slippa repor men hur fort du än cyklar till jobbet så kan jag inte tänka mig att du riskerar mer än en som springer till bussen. Som du ser ovan så KAN det hända att den hoppar ur läge vid extrema stötar som tex golf och skytte, men att det kan hända betyder inte att det händer ofta. 99% av alla golfare och skyttar klarar sig troligen.
Lite som att undvika att köra motorväg för att ett bildäck kan explodera när man kör i 110km/h.

Gs är ju också en automatare så jag vet inte vad det skulle göra för skillnad? Kör på den du gillar bäst, båda är fina klockor.
 

Camo00

Patek
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Svarar likadant som alltid: Hellre att klockan går sönder i bastun/badhuset/gymet/porrklubben än blir stulen i skåpet/väskan!!

Sen vad gäller golf så måste jag prova detta själv med ett antal klockor till sommaren. Jag är nybörjargolfare iofs, men har svårt att tro att de flesta "shock-proof" mekaniska ur skulle sluta fungera av golfsvingar. Jag menar, kraften är ju koncentrerad till klubbhuvudet och inte till händerna. Om det var såna krafter mot klockan som vissa påstår skulle man ha rejält ont i handlederna efter 18 hål?!
Självklart ifrågasätter jag inte de som berättar om klockor som drabbats vid golf, men kan det vara måndagsex/otur/anomalier och inte standard-konsekvensen??
 
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Aurum skrev:
GIllar man att leva farligt skall man bada bastu och isvaken efter det.

Helt sant inte särskilt nyttigt för klockan, men den torde överleva. Det är dock inte säkert beträffande bäraren, så om inte annat av den anledningen bör man avstå från att utsätta kroppen för så omedelbara och häftiga temperaturskillnader. Hjärtat kan stanna för mindre. :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Min 14060M funkar med ---------------------------->

Bada
spela golf
Bubbla
Basta
Krocka med bil
Jogga

En bra klocka för normalt liv :cool:
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Undersköterskan skrev:
Aurum skrev:
GIllar man att leva farligt skall man bada bastu och isvaken efter det.

Helt sant inte särskilt nyttigt för klockan, men den torde överleva. Det är dock inte säkert beträffande bäraren, så om inte annat av den anledningen bör man avstå från att utsätta kroppen för så omedelbara och häftiga temperaturskillnader. Hjärtat kan stanna för mindre. :)

Å andra sidan så tappar man ju andan. Då man ser vilka klockor som finns på forumet.
Och såvitt jag vet är andningsuppehåll inget att leka med.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Vet en som tvingats reparera sin Omega AT två (!) gånger - säljaren i butiken frågade då om han spelat golf med den, vilket han hävdade är absolut förbjudet. Minns inte exakt, men vet att reparationen kostade runt 4 000 (jag var med och hämtade ut den senaste gången). Så... Nej, jag skulle nog undvika att golfa med dyrare klocka (nu faller det sig iofs så väl att jag undviker golf i sig).
 

max

Dancing Queen
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

mace skrev:
Vet en som tvingats reparera sin Omega AT två (!) gånger - säljaren i butiken frågade då om han spelat golf med den, vilket han hävdade är absolut förbjudet. Minns inte exakt, men vet att reparationen kostade runt 4 000 (jag var med och hämtade ut den senaste gången). Så... Nej, jag skulle nog undvika att golfa med dyrare klocka (nu faller det sig iofs så väl att jag undviker golf i sig).
Jo, det är ju dels utslaget och ännu mer när man slår klubban i backen (vid chip tex) och klubban och händerna och således även klockan stannar tvärt från en tämligen hög hastighet, vilket såklart blir ungefär som att tappa klockan i golvet. (finns för övrigt en rätt trevlig golfklocka från suunto http://www.suunto.com/en/Products/Outdoor_Sports_Instruments/Suunto-G61/suunto-g6-pro/ )
Samma sak med skytte där klockan kan accelerera från noll till hög hastighet på väldigt kort tid. Mertiden av gångerna bör ju rekylen tas upp av annat än handlederna och de flesta klockor klarar sig, men om rekylen påverkar klockan varje gång så är det såklart inte helt nyttigt i längden.
Samma sak med cykling i terräng där klockan far i väldigt hög hastighet för att tvärstanna och accelerera i andra riktningen osv.
Dessa sporter blir ju lite som att sitta och slå klockan mot bordet vilket såklart inte är helt nyttigt. Personligen skulle jag ju lägga klockan i bagen/hemma och köra någon annan under dessa aktiviteter om jag sportade dem varje vecka eller mer då risken att något händer såklart ökar väldigt mycket.

Lite som att man skulle låta gallardon stå hemma i garaget och ta en annan bil då man kör rally. Annat än finskor med lädersula under terränglöpningen och något annat klädesplagg än frack för triaton.

Att däremot byta klocka för lättare aktiviteter som att gå på stan, cykla till jobbet osv är lite att gå för långt och klockans limitering ställs inte i proportion till risken.

Generellt alltså: vid aktiviteter där extrem belastning på klockan och stor risk för repning så kan det ju vara vettigt att använda ett billigt kvartsur, använd sunt förnuft så skall det nog gå bra :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

I call bullshit... el fel klocka... En del av NASAs test (för över 50 år sen...) som Speedyn vann:

Shock: Six 11ms 40 G shocks from different directions

...vilket motsvarar 40/0.11=363 m/s till noll på en sekund eller drygt 1300 km/h till noll... på en sekund... typ jetfighter rakt i en vägg...

Nu hyser jag ett svagt förakt för golf så jag är inte så insatt i de finare detaljerna... ...men jag tror att alla aktiviteter där klockan är strappad på en arm har svårt att nå upp i några farliga accelerationer, det är för mycket flex helt enkelt...

Att tappa en dinka i ett stengolv är en däremot en helt annan dimension... :)

Äre inte Ball som har nån som är garanterad till 5000G?
 

Johan M

Cartier
Re: Tål mitt mekaniska ur ...? (sim/golf/strand/resa/skytte/

Det stämmer att speedyn genomgick ett flertal tester men om jag minns rätt vad jag läst så klarade de sig inte opåverkade från testerna. Bland annat så påverkades gången på klockan så de gick antingen för fort eller för sakta. Jag undrar om inte glaset flög iväg också. Det går säkert att hitta artikeln nånstans för den som orkar leta :)

Edit: eller kanske inte, jag kan inte hitta det igen i alla fall. Däremot hittade jag det här för de som vill veta mer vilka test de genomgick.

http://www.omegawatches.com/press/press-kit-text/1122
 

David

Bödeln
Tål mitt mekaniska ur ...? [DEL 2]

Kontroll att klockan går rätt.

130213-Ice-1_zps64bf005a.jpg


Hoppas den klarar att samsas med laxen och broccolin.

130213-Ice-2_zps9a86ec4b.jpg


Ett halvt dygn senare ...

130213-Ice-3_zps735b0a5f.jpg


Ser solitt ut.

130213-Ice-4_zps9b3b21b3.jpg


Hade hoppats det skulle gå att se visarna, tyvärr för mycket begärt.

130213-Ice-5_zpsdde44400.jpg


Men nu börjar de titta fram.

130213-Ice-6_zps83516d2b.jpg


Har tappat ungefär 10 sekunder.

130213-Ice-7_zps0a99e717.jpg


Ytterligare ett halvt dygn senare tickar den vidare, ungefär 10 sekunder efter.

130213-Ice-8_zps7da033f8.jpg


Klarar din mekaniska klocka kyla? Ser onekligen så ut, men den kommer inte att hålla tiden lika bra.

Slutgiltigt besked får vi vid efterkontroll om någon vecka.
 
Topp