• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Töjs stållänkarna något efter användning?

D

delegeferenda

Guest
Nu har jag visst lite för mycket fritid igen då jag börjar posta mycket tankar med på tog för mycket tanke.

Min ögonsten är en i stort sett ny Omega SMP på stållänk. Haft den i ca två veckor nu och när jag väl fick den tyckte jag att den satt som ett smäck. Nästan lite för tajt, men efter lite användning insåg jag hur skönt det var att känna av klockan på handleden.

På sista dagarna tycker jag däremot att den har suttit något slappare. Jag liksom slänger mer med handleden för att få den att hamna på plats, ni vet den rörelsen.

Är detta normalt eller är det jag som inbillar mig?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Det kan ju vara så att armen har lite olika storlek beroende på temperatur och vad det nu kan vara. Det verkar otroligt att länken har töjt sig så pass redan nu tycker jag.
Men jo, länkar töjs lite med tiden.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tror nog att din handleds omkrets varierar mer beroende på temperatur, mängd vätska i kroppen och annat, än att stål tänjer sig...

... Däremot slits länkarna mot varandra, vilket kan skönjas efter ett antal år om du inte håller länken ren regelbundet. En helt ny länk kan också uppfattas som stel i lederna inledningsvis, men att det mjukas upp är inte heller att tänjas.

Mvh A
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Länken kan "töjas" efter Många år. Då är det väl smuts som kommer in i skruv eller pinn hålen och sakta men säkert förstör/ skaver så länkarna sitter lite lösare ihop. Kallas väl stretch på rolex språk.

Troligen inget som händer på en vecka. Troligen har du bara vant dig vid klocjan eller så är det kallare nu och handleden "krympte" lite.
 

nash1337

Breitling
Det har ju precis börjat bli kallare i stora delar av Sverige, så det kanske är just minusgraderna som spökar? Brukar bli så att man krymper lite när det är kallt! Vet tyvärr ingenting om länkar till Omega, men jag tror på kylan som bidragande faktor.:doctor:
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag hänger på tidigare postare. I detta specifika fall har det nog mer med storleken på din handled att göra. Den varierar avseende ett antal faktorer, tid på dygnet, vätskebalans, yttertemperatur etc etc. Variationen är inte stor, men tillräckligt för att märkas i en totalt oelastisk rostfri länk (i det korta perspektivet). På längre sikt så tänjer sig alla länkar, men nu pratar vi tidshorisonter om flera år. Exempelvis ser du ibland att en gammal Jubilee-länk eller vikt Oyster länk beskrivs som "rasslig". Det betyder att den har använts flera år och är rejält uttänjd (do not let your mind wander at this point...;)) Generellt kan sägas att äldre länkar är känsligare för detta än moderna, men vi får väl se hur dagens länkar ser ut om en sisådär 20 år.
mvh
garfield
 
D

delegeferenda

Guest
Där ser man! Man lär sig mycket av att skaffa sig en dykare och att hänga här på KS.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Detta är ett klassiskt sätt att på bild visa hur mycket eller lite s.k. "stretch" som en länk har:



Bilden skamlöst snodd från KS via nätet. Om någon känner sig träffad så hojta till så tas den bort.
mvh
garfield
 
D

delegeferenda

Guest
Så trevligt för dig;).
Skämt åsido, det är så det skall vara på en ny klocka. Vilket ytterligare tyder på att variationen sitter i din handled och inte i länken. Fundera på om det varierar över tid. Typ lös på morgonen, tightare senare på dagen.

På morgonen står den garanterat.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Inte på två veckor, men över många år så kanske något.
Det är nog som nämnts ovan så att din handled varierar något i tjocklek beroende på temperatur.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Har inte haft koll på temperaturer på andra delar av Sverige än Stockholm/Västerås. Det har blivit kallt igen. Kylan spelar stor roll. Min ring sitter inte riktigt som en smäck längre och jag har varit tvungen att göra extra hål i ett klockarmband. Förutom att frysa arslet av mig.

Så, jag håller med tidigare poster. Vänta tills värmen kommer tillbaka, då sväller handleden upp och klockan bör sitta bättre!
 

hollow123

Rolex
Håller med de andra är nog kylan som påverkar. Har använt klocka på nato senaste veckan och i takt med att kylan har kommit till Göteborg har jag även fått hoppa in ett snäpp på bandet.
 
Topp