• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta av bezel och byta kronpackning omega seamaster f300hz

MartinL

Omega
Fick hem en skön surrande 70-talare för ett par dagar sedan och nu kliar det i fingrarna. Har monterat isär mycket av klockan för ordentlig rengöring och mest jobb var nog att få bort resterna av den gamla boettlockspackningen som hade smält och antagit konsistensen av tjära. Klockan är en 198.0016 och delar det mesta med Omega 198.0005 och Titus tuning fork. Det går att montera ut boetten ur ramen genom att lossa fyra skruvar (och där hittar man en skatt, 40 år gamla hudavlagringar).

Nu till mina två frågor, vet någon hur man demonterar bezeln? Jag är medveten om att bezelinlägget är gjutet i metallringen och således inte går att montera ur utan min fråga är hur man får bort hela ringen i metall med plastinlägget. Har provat att försiktigt bända i kanten (markerad med en röd pil på bilden) och den går att rubba lite men den vill inte släppa. Kan inte heller se att man kan lossa något mer för att lösgöra den.

Jag planerar också att byta kronpackning. Sitter packningen i kronan eller i kronhalsen? Det är liknande konstruktion på kronan som på bilden, dvs. skruvkrona. Såg ingen packning när jag hade isär allt men jag kollade inte så noga.
 

Bilagor

  • IMG_20150724_142822.jpg
    IMG_20150724_142822.jpg
    102.9 KB · Visningar: 251
  • IMG_20150724_161625.jpg
    IMG_20150724_161625.jpg
    54.7 KB · Visningar: 219
  • ome069st43248.jpg
    ome069st43248.jpg
    23.2 KB · Visningar: 210

rogart-63

Patek
Grattis till vinsten på Tradera .Jag hade minsann koll på den .Men lite kort om stålar blev det inget bud . Var rädd om bezeln . Dyr som attan att ersätta .Om du ens hittar nån ? Men den bör komma loss med ett försiktigt lyft under samtidigt som du vrider den . Eller lyfter den sakta runt om på flera ställen lite i taget . Finns säkert massa gojs därunder oxå . Är du det minsta tveksam skicka den till Electric-watches för en service och rengörning . Absolut värt det . Den kommer vara värd minst det dubbla efter .

PS Packningen sitter i kronan .
 

MartinL

Omega
Tack! Självklart är jag rädd om hela klockan när jag pysslar med den, använder plastverktyg till bezeln. Såg nu att anledningen till att jag inte hittade någon packning i kronan var för att den också hade smält så jag fick ägna en timme åt att sleva ut tjära. Ska beställa nya packningar och sen provtrycka den. För mig är det inte värt att skicka en klocka till England på service när den fungerar fint och håller tiden men det är bra att veta att de finns om det skulle behövas, inte så många som kan reparera dessa klockor.
 

rogart-63

Patek
Tack! Självklart är jag rädd om hela klockan när jag pysslar med den, använder plastverktyg till bezeln. Såg nu att anledningen till att jag inte hittade någon packning i kronan var för att den också hade smält så jag fick ägna en timme åt att sleva ut tjära. Ska beställa nya packningar och sen provtrycka den. För mig är det inte värt att skicka en klocka till England på service när den fungerar fint och håller tiden men det är bra att veta att de finns om det skulle behövas, inte så många som kan reparera dessa klockor.
Trist men tyvärr vanligt med slemmiga o-ringar. Kronan kan bli svårt att hitta rätt oring till. Går fint att byta om man hittar en som funkar dock. Men ny krona bör finnas på cousinsuk. Beställ en nu innan det är försent :eek:.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack! Självklart är jag rädd om hela klockan när jag pysslar med den, använder plastverktyg till bezeln. Såg nu att anledningen till att jag inte hittade någon packning i kronan var för att den också hade smält så jag fick ägna en timme åt att sleva ut tjära. Ska beställa nya packningar och sen provtrycka den. För mig är det inte värt att skicka en klocka till England på service när den fungerar fint och håller tiden men det är bra att veta att de finns om det skulle behövas, inte så många som kan reparera dessa klockor.

Om du låter den ligga i aceton under någon timme kommer slemmet (gummit) att lösas upp och du får bort allt.
 

MartinL

Omega
Tack för hjälpen rogart och eriksson! Jag la kronan i t-sprit vilket funkade. Såg att det fanns krona att beställa från cousins men enligt bilden ser det inte ut att stämma, min axel ser annorlunda ut (bilden i tråden är på kronan från cousins). Jag börjar med att beställa packning till kronan så får vi se om det funkar. Tydligen är det inget som säljs av Omega utan det är byte av krona som gäller om man ska göra service by the book.
 

Mykeys

Cartier
Grattis! Hade oxå koll på den där men gav mig aldrig in i leken. På bilderna såg glastet ut att va väldigt repigt, var det bara smuts? Eller lyckades du att polera glaset?
 

MartinL

Omega
Grattis! Hade oxå koll på den där men gav mig aldrig in i leken. På bilderna såg glastet ut att va väldigt repigt, var det bara smuts? Eller lyckades du att polera glaset?

Tack! En rolig och lite speciell klocka! Ytan på glaset var i bedrövligt skick men glaset är över 3mm tjockt så inga problem att polera. Jag slipade/polerade hemma med godkänt resultat, vid närmare granskning kan man se någon repa som är kvar men jämfört med innan är det stor skillnad.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Tack! Självklart är jag rädd om hela klockan när jag pysslar med den, använder plastverktyg till bezeln. Såg nu att anledningen till att jag inte hittade någon packning i kronan var för att den också hade smält så jag fick ägna en timme åt att sleva ut tjära. Ska beställa nya packningar och sen provtrycka den. För mig är det inte värt att skicka en klocka till England på service när den fungerar fint och håller tiden men det är bra att veta att de finns om det skulle behövas, inte så många som kan reparera dessa klockor.

Ett tips från sidlinjen är att utvärdera servicen då det är ganska knepigt att hitta nya delar och verk till dessa, ropade in en Tissonic för ett år sedan ungefär med Spanskt daghjul så jag skickade den till England för service och även byte av daghjulet det hela kostade mig ca 1200kr och då var daghjulet det dyraste av allt.
Tror Paul tar ca 40£ + frakt för en vanlig service.
 

rogart-63

Patek
Ett tips från sidlinjen är att utvärdera servicen då det är ganska knepigt att hitta nya delar och verk till dessa, ropade in en Tissonic för ett år sedan ungefär med Spanskt daghjul så jag skickade den till England för service och även byte av daghjulet det hela kostade mig ca 1200kr och då var daghjulet det dyraste av allt.
Tror Paul tar ca 40£ + frakt för en vanlig service.
Tror inte det blir billigare i framtiden heller . Servicen kommer nog att ligga på ungefär samma nivå . 1200:- är billigt i jämnförelse med vad delar och service kostar till en del mekaniska verk .
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Exakt, om jag inte kommer ihåg fel så låg servicekostnaden på 40£ hjulet var ganska dyrt i jämförelse vill jag minnas.
 

MartinL

Omega
Ett tips från sidlinjen är att utvärdera servicen då det är ganska knepigt att hitta nya delar och verk till dessa, ropade in en Tissonic för ett år sedan ungefär med Spanskt daghjul så jag skickade den till England för service och även byte av daghjulet det hela kostade mig ca 1200kr och då var daghjulet det dyraste av allt.
Tror Paul tar ca 40£ + frakt för en vanlig service.
Låter intressant, stort tack för tipset. Vad ingår i den servicen? Har en vän som är duktig på mekaniska klockor så jag ska i första hand kolla om han kan rengöra och smörja de få rörliga delarna som finns i klockan. De elektriska komponenterna antar jag att man inte gör något med.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Exakt, om jag inte kommer ihåg fel så låg servicekostnaden på 40£ hjulet var ganska dyrt i jämförelse vill jag minnas.
Fast dag/datumhjulen tillsammans med något till hjul (sekundhjul tror jag) är svaga länkar i 9162/64 verken, vilket gör att tillgången på dem delarna är färre. Tror inte resterande delar är lika dyra.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Det Paul gör under en vanlig service är, rengöring av urverk och boett, smörjer och regulerar urveket och byter även batteri om jag kommer ihåg rätt.
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Fast dag/datumhjulen tillsammans med något till hjul (sekundhjul tror jag) är svaga länkar i 9162/64 verken, vilket gör att tillgången på dem delarna är färre. Tror inte resterande delar är lika dyra.

Är enig med dig där, men med tanke på tillgång på delar och antal urverk producerade så kommer det bli svårt att få tag i delar över lag om min spåkula stämmer.
 

Jens

Greedo
Låter intressant, stort tack för tipset. Vad ingår i den servicen? Har en vän som är duktig på mekaniska klockor så jag ska i första hand kolla om han kan rengöra och smörja de få rörliga delarna som finns i klockan. De elektriska komponenterna antar jag att man inte gör något med.
Var inne hos Werner på ABC-ur med en Certina stämgaffel för ett par veckor sen, han skulle ha 5 papp för service av verket. Helt plötsligt kändes allt annat väldigt billigt.

J
 

MartinL

Omega
Det Paul gör under en vanlig service är, rengöring av urverk och boett, smörjer och regulerar urveket och byter även batteri om jag kommer ihåg rätt.

Låter onekligen prisvärt. Och som sagt fint att veta att man kan vända sig dit om något skulle haverera. Min tappar en sekund per dag som det är nu vid normal användning och vad jag har läst ska det vara helt normalt för modellen (kan självklart vara så att den behöver en service trots detta) och det ligger gott och väl inom COSC.
 

MartinL

Omega
Tack för all input. Lite OT men här är en färsk bild med modifierat 24mm racing i burgundy (tycker 20mm ser så klent ut på de feta kortsidorna på boetten).
 

Bilagor

  • IMG_20150729_233057.jpg
    IMG_20150729_233057.jpg
    231.8 KB · Visningar: 100

MartinL

Omega
Nja, tycker inte bandet passar super. Jag skulle försökt hitta ett tropic sport i rätt storlek.

Smaken är som baken, har kollat på olika alternativ och det är klart att ett tropic som satt original aldrig är fel och det ger en skön retrokänsla men personligen tycker jag utformningen på boetten gör sig bättre på ett något bredare band alternativt stållänken som fyller ut lite mer.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Smaken är som baken, har kollat på olika alternativ och det är klart att ett tropic som satt original aldrig är fel och det ger en skön retrokänsla men personligen tycker jag utformningen på boetten gör sig bättre på ett något bredare band alternativt stållänken som fyller ut lite mer.
Absolut får man tycka som man vill, själv håller jag med i att ett för tunt band inte skulle fungera, men tyvärr tycker jag inte ett ett stoppat rallyband fungerar bra heller. :) visste faktiskt inte att tropic sport satt original, men det var ju kul att tycka lika som originalkonstruktörerna :)
 

MartinL

Omega
Absolut får man tycka som man vill, själv håller jag med i att ett för tunt band inte skulle fungera, men tyvärr tycker jag inte ett ett stoppat rallyband fungerar bra heller. :) visste faktiskt inte att tropic sport satt original, men det var ju kul att tycka lika som originalkonstruktörerna :)

Jag tänkte på Tropic gummisnoddar i allmänhet. Den gick att få med "Omega signed Tropic strap" eller omega stållänk original och systerklockan 198.0005 fanns självklart bara med Omega stållänk.
 
Topp