• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ta bort hairlines och andra mindre repor?

Har en Cape Cod-duk och ytan som hairlines ska tas bort på är matt (ej blankpolerad klocka). Visst gör Cape Cod ytan blankpolerad?

Om ja, hur ska jag polera bort hairlines på en matt/borstad yta?

Har en Cape Cod-duk och ytan som hairlines ska tas bort på är matt (ej blankpolerad klocka). Visst gör Cape Cod ytan blankpolerad?

Ja, Cape cod polerar ned mattslipningen och lämpar sig inte för matta ytor.

Beror på hur pass dyrbar klocka det är fråga om men är det lätta användarspår som hårfina linjer så kan det gå bra att använda den grövre sidan av en sån disksvamp med en grövre och en finare sida. Eller motsvarande. Även det tar ned mattslipningen en del förstås.

Bäst är att låta det vara och om det stör dig, låta en kompetent urmakare polera den vid nästa service.

Det finns glasfiber/kopparborstpennor som kan återskapa borstad finish, men det är svårt att utföra och svårt att hitta exakt rätt grit.

Tillbaka
Topp