• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ta bort "oljig" missfärgning på glas

Horatius9

Breitling
Köpte nyligen en mycket tjusig King Quartz på forumet. Mycket nöjd, men i vissa vinklar framträder en oljig beläggning på (vad jag tror) insidan av glaset. Har noterat detta tidigare på en annan av mina 70-tals Seiko, men inte lika omfattande.

20210321_102622.jpg


Fixar man detta lätt genom att rengöra insidan av glaset?
I sådant fall, uppstår ett gäng följdfrågor... :angel:
  • Hur tar man sig in i klockan (som är utrustad med en sån där batteristor lucka som man öppnar med ett mynt)?
  • Något speciellt att tänka på när man tar ut urverket?
  • Lämpligt rengöringsmedel? Isopropanol? Vatten med droppe diskmedel?
  • Något annat sätt jag riskerar att göra bort mig?

Mycket tacksam för alla tänkbara tips och tricks!
 

Horatius9

Breitling
Jag gjorde som jag tänkte. Öppnade klockan och polerade insidan av glaset försiktigt med en mikrofiberduk. Blev märkbart bättre. Med lite mer tid hade det nog kunnat bli ännu bättre, men då var det dagishämtning. :shifty:

Som det är nu måste man nästan veta vad man tittar efter för att se det, tycker jag. Den är dock ändå på väg ut till försäljning, har för mycket annat på väg in. :rolleyes:
20210414_184536 (1).jpg

(Se referensen längst ner på tavlan)
 
Topp