• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tabbah, schweiziska klockor från Mellanöstern

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Häromdagen lyckades jag ropa in en trevlig klocka för en billig peng. En blå snygg world timer från en för mig okänd tillverkare, Tabbah.
IMG_0910.JPG


Tabbah är en exklusiv smyckestillverkare likt Cartier eller Chopard men ifrån Beirut, Libanon. De har olika kollektioner men tillverkar även på beställning, sk Bespoke Jewlery eller High end Jewlery.


Historia
Tabbah är familjeägt och är även ägarnas släktnamn som betyder trycka (printer) som kommer från att man arbetade med tryck av silkestyger på 1800-talet. Familjen var erkända för sin trägravyr av tryckplåtar för tygerna.

1862 tog man steget in i guld och juvelbranschen genom gravyr av smycken.

1950 tog man fram sin första klocka i samarbete med schweiziska Ebel. Klockorna var damur, smyckesklockor med mycket ädelstenar.
1950.PNG


1966 inledde man ett samarbete tillsammans med Piaget av fantasifulla exklusiva klockor.
1966.PNG


1966 designar även Gerald Genta några klockor åt Tabbah
Tabbah Genta.PNG


1978 etablerar sig Tabbah i Europa med en första flagshipbutik i Monte Carlo följt av Monaco mf.

1982 tar fram klockor tillsammans med Vacheron Constantin
1982.PNG


1988 börjar Tabbah att bli seriösa i sin klocksatsning och introducerar fyra modellinjer; Saga, Beret,, Copacabana och Personal
Saga.PNG



Källa: http://tabbah.com/


Min klocka
Tabbah samarbetar med erkända klock- och urverktillverkare så som Frederic Piguet. Min klocka har ett Ebel high grade kaliber 120 (ETA ebuche). Med tryckknapparna ställer man GMT visaren genom att hitta rätt tidszon. Klockan är trevliga 39mm och relativt tunn, 10mm. Safirglas. Den blåa tavlan är maskinbearbetad och vackert detaljerad. Visarna (tyvärr lite patinerade, förmodligen har metallen reagerat med lysmassan) har en egen form som får mig att tänka lite orientaliskt. Likaså den lite kupolformade kronan. Klockan är vattentät till udda 60 m. Den är i rostfritt stål och uppskattningsvis från ca 1995.
IMG_0898.JPG
IMG_0912.JPG
IMG_0924.JPG


Jag satte på ett blått rockaband jag hade liggandes hemma som jag tycker förstärker elegansen och det österländska. Klockan skulle förmodligen, förutom blått, även passa på något snyggt mörkbrunt eller svart band med.

Jag är väldigt nöjd och gillar klockan starkt. Och jag är förmodligen den enda här som har en Tabbah?

//Rozzy


Lite andra Tabbah klockor;
26297-antichitachiossone-orologio-tabbah.jpg
169677727.jpg
506093001_f1f3409c4aa24978b9ea498553f34f82.jpg
DSC02172.JPG
untitled.png
watches-sagawatch.jpg
watch-tabbah-316210-large-1.jpg
IMG_0926.PNG
 
Senast ändrad:
Häromdagen lyckades jag ropa in en trevlig klocka för en billig peng. En blå snygg world timer från en för mig okänd tillverkare, Tabbah.
IMG_0910.JPG


Tabbah är en exklusiv smyckestillverkare likt Cartier eller Chopard men ifrån Beirut, Libanon. De har olika kollektioner men tillverkar även på beställning, sk Bespoke Jewlery eller High end Jewlery.


Historia
Tabbah är familjeägt och är även ägarnas släktnamn som betyder trycka (printer) som kommer från att man arbetade med tryck av silkestyger på 1800-talet. Familjen var erkända för sin trägravyr av tryckplåtar av tygerna.

1862 tog man steget in i guld och juvelbranschen genom gravyr av smycken.

1950 tog man fram sin första klocka i samarbete med schweiziska Ebel. Klockorna var damur, smyckesklockor med mycket ädelstenar.
1950.PNG


1966 inledde man ett samarbete tillsammans med Piaget av fantasifulla exklusiva klockor.
1966.PNG


1966 designar även Gerald Genta några klockor åt Tabbah
Tabbah Genta.PNG


1978 etablerar sig Tabbah i Europa med en första flagshipbutik i Monte Carlo följt av Monaco mf.

1982 tar fram klockor tillsammans med Vacheron Constantin
1982.PNG


1988 börjar Tabbah att bli seriösa i sin klocksatsning och introducerar fyra modellinjer; Saga, Beret,, Copacabana och Personal
Saga.PNG



Källa: http://tabbah.com/


Min klocka
Tabbah samarbetar med erkända klock- och urverktillverkare så som Frederic Piguet. Min klocka har ett Ebel high grade kaliber 120 (ETA ebuche). Med tryckknapparna ställer man GMT visaren genom att hitta rätt tidszon. Klockan är trevliga 39mm och relativt tunn, 10mm. Safirglas. Den blåa tavlan är maskinbearbetad och vackert detaljerad. Visarna (tyvärr lite patinerade, förmodligen har metallen reagerat med lysmassan) har en egen form som får mig att tänka lite orientaliskt. Likaså den lite kupolformade kronan. Klockan är vattentät till udda 60 m.
IMG_0898.JPG
IMG_0912.JPG
IMG_0924.JPG


Jag satte på ett blått rockaband jag hade liggandes hemma som jag tycker förstärker elegansen och det österländska. Klockan skulle förmodligen, förutom blått, även passa på något snyggt mörkbrunt eller svart band med.

Jag är väldigt nöjd och gillar klockan starkt. Och jag är förmodligen den enda här som har en Tabbah?

//Rozzy


Lite andra Tabbah klockor;
26297-antichitachiossone-orologio-tabbah.jpg
169677727.jpg
506093001_f1f3409c4aa24978b9ea498553f34f82.jpg
DSC02172.JPG
untitled.png
watches-sagawatch.jpg
watch-tabbah-316210-large-1.jpg
IMG_0926.PNG
Det där rockabandet, kom det med "min" gamla 7017? Ser bekant ut..
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
En sådan skulle jag också vilja ha, den var sviiiin cool, stort GRATTIS och som vanligt är det alltid roligt att läsa dina informativa trådar med både text och bilder!
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Riktigt roligt och fint inlägg med info om ett klockmärke man inte ens hört talas om. Stor eloge till dig.

Och det där med band i rocka måste jag titta närmare på. Är något av ett favoritmaterial på lädervaror annars.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Riktigt roligt och fint inlägg med info om ett klockmärke man inte ens hört talas om. Stor eloge till dig.

Och det där med band i rocka måste jag titta närmare på. Är något av ett favoritmaterial på lädervaror annars.
Tack!
Rocka, precis som guld, tycker jag fungerar extra bra på sommaren. De oslipade skinnen, likt mina, glimrar lite i solen och blir lite flärdfulla. Här ett annat band i mörkblått på min guld Universal Geneve som jag bar för knappa två veckor sedan nere i Italien;
IMG_0927.JPG


Slipat är också elegant. Här @Whedda 's Reverso
IMG_0929.JPG
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Alltid spännande skrivet och hög kvalitet från dig @Rozzy :) Tack!
Kul att du fortsätter leta de udda modellerna från mindre kända tillverkare, Tabbah var jag helt ovetande om att de existerade t.ex.
Kul komplikation och snygg klocka (höll på att skriva kronograf)
Grattis till nyförvärvet!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Du lyckas verkligen hitta guldkorn när du är ute och letar på nätet. Imponerande. Tack för all tid du lägger ner och delar med dig till oss.
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Häromdagen lyckades jag ropa in en trevlig klocka för en billig peng. En blå snygg world timer från en för mig okänd tillverkare, Tabbah.
IMG_0910.JPG


Tabbah är en exklusiv smyckestillverkare likt Cartier eller Chopard men ifrån Beirut, Libanon. De har olika kollektioner men tillverkar även på beställning, sk Bespoke Jewlery eller High end Jewlery.


Historia
Tabbah är familjeägt och är även ägarnas släktnamn som betyder trycka (printer) som kommer från att man arbetade med tryck av silkestyger på 1800-talet. Familjen var erkända för sin trägravyr av tryckplåtar för tygerna.

1862 tog man steget in i guld och juvelbranschen genom gravyr av smycken.

1950 tog man fram sin första klocka i samarbete med schweiziska Ebel. Klockorna var damur, smyckesklockor med mycket ädelstenar.
1950.PNG


1966 inledde man ett samarbete tillsammans med Piaget av fantasifulla exklusiva klockor.
1966.PNG


1966 designar även Gerald Genta några klockor åt Tabbah
Tabbah Genta.PNG


1978 etablerar sig Tabbah i Europa med en första flagshipbutik i Monte Carlo följt av Monaco mf.

1982 tar fram klockor tillsammans med Vacheron Constantin
1982.PNG

Har helt missat denna tråd! En riktigt bra och udda klocka måste jag säga!
1988 börjar Tabbah att bli seriösa i sin klocksatsning och introducerar fyra modellinjer; Saga, Beret,, Copacabana och Personal
Saga.PNG



Källa: http://tabbah.com/


Min klocka
Tabbah samarbetar med erkända klock- och urverktillverkare så som Frederic Piguet. Min klocka har ett Ebel high grade kaliber 120 (ETA ebuche). Med tryckknapparna ställer man GMT visaren genom att hitta rätt tidszon. Klockan är trevliga 39mm och relativt tunn, 10mm. Safirglas. Den blåa tavlan är maskinbearbetad och vackert detaljerad. Visarna (tyvärr lite patinerade, förmodligen har metallen reagerat med lysmassan) har en egen form som får mig att tänka lite orientaliskt. Likaså den lite kupolformade kronan. Klockan är vattentät till udda 60 m. Den är i rostfritt stål och uppskattningsvis från ca 1995.
IMG_0898.JPG
IMG_0912.JPG
IMG_0924.JPG


Jag satte på ett blått rockaband jag hade liggandes hemma som jag tycker förstärker elegansen och det österländska. Klockan skulle förmodligen, förutom blått, även passa på något snyggt mörkbrunt eller svart band med.

Jag är väldigt nöjd och gillar klockan starkt. Och jag är förmodligen den enda här som har en Tabbah?

//Rozzy


Lite andra Tabbah klockor;
26297-antichitachiossone-orologio-tabbah.jpg
169677727.jpg
506093001_f1f3409c4aa24978b9ea498553f34f82.jpg
DSC02172.JPG
untitled.png
watches-sagawatch.jpg
watch-tabbah-316210-large-1.jpg
IMG_0926.PNG
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Vet inte vart själva texten jag skrev ovan tog vägen!? Lost in cyberspace...
Men jag skrev bara lovord så klart! :)
 
Topp