• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tabell: Like-snitt / Märke i Fredagstråden

Camo00

Patek
Jag tog mig friheten att sammanställa lite data över antal postade klockor i Fredagstråden, och antal Likes olika märken fått...

Varför?
Jo, när jag öppnar Fredagstråden så ger jag alla som postat före mig varsin Like. Inget problem, jag är oftast på första eller andra sidan.
Jag har dock noterat att antal Likes en post får inte sjunker linjärt, dvs första posten får flest och sen sjunker det. Nej, Like-antalet sjunker visserligen stadigt ju senare man postat, men långtifrån linjärt.

Så, här är en enkel tabell över läget i Fredagstråden klockan 16:45-17:15.
Observera att det INTE går att dra några slutsatser av detta material, det är enbart Aftonbladet som gör sånt!!! :rage:

DSC_0003.jpg



Några tänkbara förklaring till vissa värden och allmänna noteringar:
- Alla märken med endast en post ligger i kategorierna Vintage-övrigt och Nytt-övrigt, sorterat av mig högst godtyckligt efter snabb okulärbesiktning.
- Spridningen nedåt, dvs lägsta värdet, är egentligen ointressant då de oftast speglar riktigt sena poster.
- Longines höga högsta-värde och snitt är pga RicVin.
- TAG + Heuers höga like-snitt beror på att 2 av 3 poster är asfina vintage-Heuers... :)
- Förvånansvärt få JLC och AP?
- Ganska väntad fördelning över märkena annars?
- Att Breitling fick högt Lägsta-likes måste vara signifikant... :rolleyes:


Hoppas nån tycker att det är skoj, men kom ihåg att felkällorna är många och stora..!!!

Be safe out there!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Kul, brukar också tänka på detta men aldrig gjort någon undersökning.
Tack /j
 

Lithium

Cartier
Har ibland funderat över hur gemene man tänker när de delar ut en likes. Själv trycker jag (nästan) enbart like på bilder om det är en klocka som jag tycker är fin eller om bilden i sig är bra. Hur tänker ni?
 

Ponlarsson

Panerai
Har ibland funderat över hur gemene man tänker när de delar ut en likes. Själv trycker jag (nästan) enbart like på bilder om det är en klocka som jag tycker är fin eller om bilden i sig är bra. Hur tänker ni?

Handlar om feeling för mig. Och när jag kommer ihåg. Stålsportisar, gärna moderna, ligger bra till att få like från mig.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Kul sammanställning! Bra jobbat :)

Och hurra, jag valde rätt som tog Patek imorse. Högst snitt likes! :D
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Älskart! Kul och bra jobbat. Och även att man kan dra 100 slutsatser bara av denna statistik om en så vill. Som sagt hyfsat bra tagna bilder ger ofta fler likes lite oberoende på märke samt "tyngre" forumprofiler tenderar få lite högre snitt.
 

Lithium

Cartier
Klocksnack har gjort att jag blivit lite avtrubbad. Känns som att större delen av Sveriges klocktokar samlas här. En bild på en submariner eller dylikt gör inte att det rycker i baguetten för de är så otroligt vanliga här, därav blir det sällan likes på dem.
 

Camo00

Patek
Jag tror nog att det är viktigare vilket märke klockan har, än bra bild och text (går nog att undersöka ganska lätt).
Njae, av de trender man kan se diffar det oväntat mycket inom respektive märke, även om man gör en höftad kompensering för sena poster.
Min gissning är att det är en kombination av Rätt Märke-Bra Bild-Kul Bildtext-Nåt Extravagant Typ Resmål. Men viktigast är att posta tidigt...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är väl ganska tydligt att man får massor med likes om man stiger upp tidigt och postar. Först får flest om alla hade exakt lika festliga klockor. Hoppas inte RicVin blir kinkig nu med tanke på att han jämt envisas med att vara först. :)

Gör ett snitt sida för sida så tror jag att man ganska så snabbt ser sambandet.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Njae, av de trender man kan se diffar det oväntat mycket inom respektive märke, även om man gör en höftad kompensering för sena poster.
Min gissning är att det är en kombination av Rätt Märke-Bra Bild-Kul Bildtext-Nåt Extravagant Typ Resmål. Men viktigast är att posta tidigt...
Fast jag tror att en halvtaskig bild på en Sub ger mer likes än en bra bild på och en bra text om t ex en några år gammal Certina. Fan vi måste nog fördjupa oss i detta. Ingen på forumet som behöver ett ämne till en kommande uppsats? :D
 

Hugii

Audemars
Fast jag tror att en halvtaskig bild på en Sub ger mer likes än en bra bild på och en bra text om t ex en några år gammal Certina. Fan vi måste nog fördjupa oss i detta. Ingen på forumet som behöver ett ämne till en kommande uppsats? :D

finns inga taskiga bilder på rolex :) det visar alla liks :)
 

fc2

Rolex
Mycket bra statistik där. Glöm nu inte att dra så många och stora slutsatser ni bara kan från detta material :D
 
Topp