• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tachymeter - Så funkar det

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I princip alla kronografer har ju tachymeterskala för att beräkna hastigheten på ett föremål. Den funkar enligt följande:

DSC_0763_zps6c18b137.jpg


1: Bestäm sträckan (S) mellan två punkter.
2: Ta tiden (T) på föremålet och pausa kronografen när föremålet avverkat sträckan. T får max vara 60 sekunder.
3: Avläs skalan som då visar hastigheten (V) i S/timma.

Exempel 1:
S= 1 km
T= 9 sek
V= 400km/h

Exempel 2:
S= 100m
T= 10sek
V= 350 S/h (0,1km x 350) = 35km/h

Exempel 3:
S= 200m
T= 45sek
V= 80 S/h (1/5km x 80) = 16km/h

Exempel 4
S= 1/4 mile
T= 10 sek
V= 350 S/h (1/4 mile x 350) = 87,5 miles/h

Det fiffiga med skalan är att den inte är enhetsspecifik. Det går alltså att få enheten i mph, km/h, m/s med mera.

Nackdelen är att T inte får vara mer än 60 sekunder och att man såklart måste veta avståndet på sträckan. Det är även en fördel om man är bra på huvudräkning. :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Bra beskrivet.
En sak jag funderar på, vilka standardavstånd finns det längst vägarna i Sverige? Tex de vita pinnarna man ser ibland längst landsvägarna. Är det något specifikt avstånd mellan dom. Någon som vet något annat som är bra att veta?
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Bra beskrivet.
En sak jag funderar på, vilka standardavstånd finns det längst vägarna i Sverige? Tex de vita pinnarna man ser ibland längst landsvägarna. Är det något specifikt avstånd mellan dom. Någon som vet något annat som är bra att veta?

Här har du något att utgå ifrån. :)

wiki: Mittlinjen är en streckad linje. På landsväg är linjen tre meter lång och har nio meter avstånd mellan sig. I tätbebyggt område kan avståndet mellan strecken vara mindre.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Låter bra, men jag fattar fortfarande ingenting :) Ser alla skalor likadana ut på de kronografer med tachy, och varför har man en kronograf som mäter mer än 60 s?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låter bra, men jag fattar fortfarande ingenting :) Ser alla skalor likadana ut på de kronografer med tachy, och varför har man en kronograf som mäter mer än 60 s?
Ja, skalan är alltid samma, men det är inte alltid samma siffror som är utsatta.
Skalan går säkert att använda till andra beräkningar också, men det primära syftet är det som beskrivs ovan.

Anledningen till att kronografer kan mäta längre tider än 60s är att man ska kunna ta tiden på pastan. :) För att skapa lite ytterligare förvirring för dig, så finns det kronografer som inte gör en centrumrotation på 60 sekunder. Exempelvis Zenith el primero striking 10 som gör en centrumrotation på 6 sekunder. :D

Här kommer ett exempel på två kronografer med samma tackymeterskala fast olika utsatta punkter.
image.jpg

image.jpg
 
Bra beskrivet.
En sak jag funderar på, vilka standardavstånd finns det längst vägarna i Sverige? Tex de vita pinnarna man ser ibland längst landsvägarna. Är det något specifikt avstånd mellan dom. Någon som vet något annat som är bra att veta?

HAr för mig att det ska vara 50m mellan, men kan inte hitta något som styrker det.
 

mega

Rolex
Bra beskrivet.
En sak jag funderar på, vilka standardavstånd finns det längst vägarna i Sverige? Tex de vita pinnarna man ser ibland längst landsvägarna. Är det något specifikt avstånd mellan dom. Någon som vet något annat som är bra att veta?
Här finns lite info om kantstoplar:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/20636/07_vagkantsutmarkningar_vagmarkering.pdf

Kortfattat:
50 meters avstånd på landsväg och 100 meters avstånd på motorväg. Tätare i skarpa kurvor.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Nu är vi lite begränsade i tanken - man kan beräkna alla typer av hastigheter med tachymeterskalan (inte bara förflyttning); om jag exempelvis rullar en köttbulle på 28 sekunder är det enkelt att räkna ut att på den timme det är fram till middagen hinner jag rulla 130ish stycken.

Jag vill minnas det i tidigare Rolexkataloger stod att man kunde beräkna produktionshastigheter med sin Daytona, vilket ger en mycket intressant bild av en klassisk direktör med kritstrecksrandig kostym och bena som står med gulddaytonan bredvid bandet och gormar...
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Nu är vi lite begränsade i tanken - man kan beräkna alla typer av hastigheter med tachymeterskalan (inte bara förflyttning); om jag exempelvis rullar en köttbulle på 28 sekunder är det enkelt att räkna ut att på den timme det är fram till middagen hinner jag rulla 130ish stycken.
Haha :) bra att veta när man skall laga mat.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack Yonsson! Hade nog det där hyfsat klart för mig och jag vet att jag funderat tidigare över just hur fanken man ska känna till en exakt distans, men vägverkets hemsida kunde ju bjuda på en del information. Men hur var det när Tachymetern faktiskt användes? Exempelvis i plan eller bil på 30-40 talen. På Speedyn är den graderad till 500 och på Daytonan till 400. Om vi antar att måttenheten är miles så måste det vara flygplan det gäller. Måste man ha ett antal fasta referenspunkter i landskapet som man flög över som man visste avståndet mellan för att kunna mäta? Om man skulle flyga längs en väg och räkna vägmarkeringar måste man vara en jäkel på huvudräkning.

Minns för övrigt att i en av Sherlock Holmes historierna briljerar Holmes inför Watson när de reser med tåg genom att, med en blick genom fönstret och en blick på klockan, kunna ange tågets exakta hastighet, just med hjälp av denna metod. Har glömt vilket äventyr det var dock.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Tack Yonsson! Hade nog det där hyfsat klart för mig och jag vet att jag funderat tidigare över just hur fanken man ska känna till en exakt distans, men vägverkets hemsida kunde ju bjuda på en del information. Men hur var det när Tachymetern faktiskt användes? Exempelvis i plan eller bil på 30-40 talen. På Speedyn är den graderad till 500 och på Daytonan till 400. Om vi antar att måttenheten är miles så måste det vara flygplan det gäller. Måste man ha ett antal fasta referenspunkter i landskapet som man flög över som man visste avståndet mellan för att kunna mäta? Om man skulle flyga längs en väg och räkna vägmarkeringar måste man vara en jäkel på huvudräkning.

Minns för övrigt att i en av Sherlock Holmes historierna briljerar Holmes inför Watson när de reser med tåg genom att, med en blick genom fönstret och en blick på klockan, kunna ange tågets exakta hastighet, just med hjälp av denna metod. Har glömt vilket äventyr det var dock.

Det behöver inte vara miles eller kilometrar. Det kan vara avståndet mellan två stolpar eller vad som helst. Hastighet är ju egentligen bara en mängd-/längenhet genom en tidsenhet.
 

Whedda

Rolex
I princip alla kronografer har ju tachymeterskala för att beräkna hastigheten på ett föremål. Den funkar enligt följande:

DSC_0763_zps6c18b137.jpg


1: Bestäm sträckan (S) mellan två punkter.
2: Ta tiden (T) på föremålet och pausa kronografen när föremålet avverkat sträckan. T får max vara 60 sekunder.
3: Avläs skalan som då visar hastigheten (V) i S/timma.

Exempel 1:
S= 1 km
T= 9 sek
V= 400km/h

Exempel 2:
S= 100m
T= 10sek
V= 350 S/h (0,1km x 350) = 35km/h

Exempel 3:
S= 200m
T= 45sek
V= 80 S/h (1/5km x 80) = 16km/h

Exempel 4
S= 1/4 mile
T= 10 sek
V= 350 S/h (1/4 mile x 350) = 87,5 miles/h

Det fiffiga med skalan är att den inte är enhetsspecifik. Det går alltså att få enheten i mph, km/h, m/s med mera.

Nackdelen är att T inte får vara mer än 60 sekunder och att man såklart måste veta avståndet på sträckan. Det är även en fördel om man är bra på huvudräkning. :)

En fantastiskt trevlig genomgång av något jag undrat över en tid.

Om det är den här typen av trådar vi har att vänta oss i stället för paketöppningar så har du vunnit över mig ;)




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
garfield
Man kan ju också tänka: Det tog 10 minuter att förbruka 1/4 tank. Då har jag soppa till 30min till.
Det finns ju fler funktioner på kronografer och flygarkronografer saknar oftast tachyskalan.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Det behöver inte vara miles eller kilometrar. Det kan vara avståndet mellan två stolpar eller vad som helst. Hastighet är ju egentligen bara en mängd-/längenhet genom en tidsenhet.

Absolut. Men om du vill ha en vettig jämförelse mellan antal stolpar per minut utefter en brittisk järnvägslinje med antal streck per timme utefter en svensk väg så behöver du någon form av gemensam måttstock, tex km eller miles. Annars är det i allt väsentligt meningslöst.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Visst, om du vill konvertera det mellan de två enhetern - fast det bygger ju inte på klockan utan kunskap om respektive standard. Tachymetern mäter hastighet i whutevah per timme, vad man sen gör med den informationen är upp till fantasin.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fungerar ju likadant.

Självklart. Men med en twist:
Some tachymeter scales are on a rotating, indexed bezel. This allows two additional modes of use: The tachymeter bezel can be aligned with a free running second hand, and, more subtly, can be used to find the average speed over longer times/distances. Set the rotary bezel index opposite the position of the minute hand, note the mileage. Glance at the tachymeter scale 60 units later, and average speed will be indicated. A little mental math allows interim averages, easiest at 1/4 (15 unit) and other integer values.

Kan vara värt att veta menar jag. :)
 
Ja, skalan är alltid samma, men det är inte alltid samma siffror som är utsatta.
Skalan går säkert att använda till andra beräkningar också, men det primära syftet är det som beskrivs ovan.

Anledningen till att kronografer kan mäta längre tider än 60s är att man ska kunna ta tiden på pastan. :) För att skapa lite ytterligare förvirring för dig, så finns det kronografer som inte gör en centrumrotation på 60 sekunder. Exempelvis Zenith el primero striking 10 som gör en centrumrotation på 6 sekunder. :D

Här kommer ett exempel på två kronografer med samma tackymeterskala fast olika utsatta punkter.
image.jpg

image.jpg


Referens på Rolexklockan?
 
Topp