• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag Heuer Carrera calibre 1887

Daniel S

Omega
Jag har nu testat en Tag Heuer Carrera Calibre 1887 och efter ha ägt en Tag Heuer Carrera Calibre 16 måste jag säga att jag är lite imponerad.
Boettet är tjockt, designen är inte lika mycket racing utan mer dressad och tycks passa lika bra till T-shrit som till Kavaj. En perfekt allround klocka med stil.
Det som gör denna Carrera lite extra rolig är att den inte är så himla vanlig och just denna modell med den blå urtavlan är ruggit trevlig.
IMG_6461.JPG

Klassiska Calibre 16 har 25 juveler men denna calibre har hela 39 juveler och en gångreserv på otroliga 50 timmar. Många missförstånd kring denna klocka är att det den är byggd av Seiko vilken inte är hela sanningen. Den bygger på teknikutveckling patenterat av ett Seiko till verket TC78. I grunden bygger klockan på samma patent och teknik men är vidare utvecklat av Tag Heuer och tillverkat i Schweiz. Så att säga att detta är ett Seiko verk är tyvärr inte hållbart. Vissa delar sägs vara Seiko men inget bekräftat vad jag kan hitta.
D90AD35C-C21C-4D38-9068-31C43997B3FA.jpeg

Oavsett är klockan mycket trevlig kanske något för tjock för mitt tycke men gillar man "feta" boetter så lever denna klocka på till förväntningarna. Även sett öppna bakstycket gör klockan ruggit läcker och även att få se hur urverket arbetar är magnifikt.

Som begagnat val är Tag Heuer ruggit bra köp. Men då nya klockor faller snabbt ner så rekommenderars att välja en som har några år på nacken. Denna är tillverkad ca. 2012 och ligger på ca 23 000kr.



Spec:
Kronografmodell.

Boett: 41mm utan krona (Rostfritt blank polerat stål)

Glas: repskyddat Safirglas

Vattenskydd: 10 ATM (100m)

Urverk: Calibre 1887 (39 juveler) Automatiskt.

Gångreserv: 50h

Listpris: 45 000kr

Begagnatpris: 22 000 - 28 000kr

5338AFFA-93E8-401B-9680-7486EE503F91.jpeg
 
Topp