• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag heuer carrera

Är detta en vettig klocka?

  • Ja

    Röster: 26 83.9%
  • Nej

    Röster: 5 16.1%

  • Totala väljare
    31

Beastmode

Omega
Hej!
Jag har fått upp ögonen för Tag heuer Carrera Calibre 5 Automatic. Men jag är ganska ny här i klockvärlden och vet relativt lite egentligen om både Tag heuer som märke och speciellt modellen Carrera. Vad jag vet är att Tag heuer är ett ganska kontroversiellt klockmärke som har många förespråkare men även en hel del som tycker att märket är skit.

Själv tycker jag att denna modell är rikitigt snygg och väldigt elegant! Sportig men ändå inte skrikig på något sätt och en perfekt storlek på 39mm. Tycker också att länken med det läckra och deskreta spännet är riktigt schysst, för att heller inte tala om öppen baksida! Samt sitter klockan som en smäck på ett läderband så skulle man tröttna är det bara att byta ut länken mot läder och den får en helt annan image!

Men hur som helst skulle jag uppskatta om ni lite mer kunniga här på klocksnack, skulle kunna hjälpa mig att reda ut vare sig Tag heuer Carrera Cal. 5 är något att ha eller inte, och isåfall varför!?
IMG_1686.jpg
IMG_1687.jpg
IMG_1688.jpg
IMG_1691.jpg
 

Hawk100

Rolex
Säkert en bra klocka, men TH verkar av någon anledning ha ett ruskigt dåligt andrahandsvärde i Sverige....
(Några modeller undantagna)
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Har själv vita cirkel-tavlan och day-date i 41 mm-utförande.

Tycker du är inne på helt rätt spår. Klockan är tacksam på så sätt att den ändrar skepnad och användningsområde beroende på om man kör länk/läder. Hade jag varit owg hade jag fortfarande kört på just den.

39:an var jag också först inne på, men tycker att tavlan livas upp mer med veckodagsvisningen på 41 mm. Den är därtill ganska normal lug-till-lug (49 mm), så den funkar på de flesta handleder.

Gillar de små detaljerna, visarna, index, det kupade safirglaset, cirkelmönstrade tavlan, kvalitetskänslan överlag.

Sen att Tag Heuer är kontroversiellt? Det beror ju på hur man ser på saken.. På ett klockforum, med tanke på historiken, ja absolut. Bland icke klockintresserade, jämfört med tex. Rolex, Breitling, Omega? Nä..

Hur som, jag gillar Tag Heuer, och det står jag för. Jag tycker att de är ett av de märken med klart flest intressanta och lyckade modellserier, därtill i ett prisspann som faktiskt funkar för min egen del. Visst finns det stolpskott också, men vilket märke har inte det? I grund och botten är det ju subjektivt, och jag tror att märket främst får skit pga. vurmen för Heuer, samt taskiga släpp på 90-talet..Det kan jag förstå, men det ändrar ju inte det faktum att man gör en hel del rätt idag. Historian finns där också.

Kör, säger jag!
 

Bilagor

  • IMG_20170628_082728_341.jpg
    IMG_20170628_082728_341.jpg
    301.8 KB · Visningar: 84
  • IMG_20170706_185829_400.jpg
    IMG_20170706_185829_400.jpg
    243.2 KB · Visningar: 90

Beastmode

Omega
Har själv vita cirkel-tavlan och day-date i 41 mm-utförande.

Tycker du är inne på helt rätt spår. Klockan är tacksam på så sätt att den ändrar skepnad och användningsområde beroende på om man kör länk/läder. Hade jag varit owg hade jag fortfarande kört på just den.

39:an var jag också först inne på, men tycker att tavlan livas upp mer med veckodagsvisningen på 41 mm. Den är därtill ganska normal lug-till-lug (49 mm), så den funkar på de flesta handleder.

Gillar de små detaljerna, visarna, index, det kupade safirglaset, cirkelmönstrade tavlan, kvalitetskänslan överlag.

Sen att Tag Heuer är kontroversiellt? Det beror ju på hur man ser på saken.. På ett klockforum, med tanke på historiken, ja absolut. Bland icke klockintresserade, jämfört med tex. Rolex, Breitling, Omega? Nä..

Hur som, jag gillar Tag Heuer, och det står jag för. Jag tycker att de är ett av de märken med klart flest intressanta och lyckade modellserier, därtill i ett prisspann som faktiskt funkar för min egen del. Visst finns det stolpskott också, men vilket märke har inte det? I grund och botten är det ju subjektivt, och jag tror att märket främst får skit pga. vurmen för Heuer, samt taskiga släpp på 90-talet..Det kan jag förstå, men det ändrar ju inte det faktum att man gör en hel del rätt idag. Historian finns där också.

Kör, säger jag!
Först och främst tack för ett mycket hängivet svar, Uppskattas!
Jo jag är dock själv inne på 39 mm med bara datum eftersom att min SKX007 är dag-datum. Håller med detaljerna gör klockan!
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
De flesta klockor, förutom vissa Rolexmodeller, har väl ett "ruskigt dåligt andrahandsvärde". Själv är jag sedan tre år nöjd med min 39 mm Calibre 5.

Tänkte precis skriva det.. Jag skulle inte säga att andrahandsvärdet är sämre än andra märken och motsvarande modeller i den prisklassen (≈25k list). Jämför Sjöö Sandström, Rado, samt andra i Sverige mindre vanliga märken..

Är ju sportrollar och Speedys som står sig riktigt bra, men det är ju min snabba lekmannabedömning (vilket jag vill vara tydlig med att det är).

Sen köper man ju inte för att sälja! :)
 
Topp