• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tag heuer monaco

M.V

Breitling
Hello!

Är tvär ny på detta med klockor, har bara haft billiga (läs märket police) men läst mycket om div fina märkesklockor och börjat kika runt. Har förälskat mig i TAG Heuer Monaco ( http://www.uret.se/tag-heuer-monaco-...her-p-256.html).
Min tanke är att ha denna klocka vid ex "fina" tillställningar ex dop samt till mitt bröllop i sommar, är de en dum tanke?
Har även tänk om man skall ha läderarmband (som den ja länkat) eller stål, tycker personligen att det är snyggare m läder...

I och med att detta isåfall är min första fina klocka så undrar jag får man med typ papper på att den ej är fejk osv?

Vad anser ni om denna klocka? Har märkt att det är folk är inne som verkar kunna det de surrar om.

Tack på förhand

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Brogren

Cartier
Mitt största problem med Monacon är höjden. Om du planerar att ha den på finare tillfällen kan du nog glömma det. I mina ögon är det ingen dressklocka...
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Monaco är en trevlig Tag Heuer, en av få tyvärr men det är en annan historia.

Om du tänkt köpa från Uret så behöver du inte vara orolig för fake etc. Du får med allt som du får direkt i butik.

Om jag vore du så skulle jag dock ha knatat/åkt till närmsta Tag Heuer AD och tittat på den innan köp, det är alltid bra. Sen kan jag tänka mig att ADs kan matcha Urets pris utan större problem! Alltid trevligare att köpa över disk.

Även om du får betala nån tusenlapp mer hos ADn så är det faktiskt värt varenda krona. Det är en upplevelse man inte glömmer i första taget (om man är intresserad)

Lycka till!
 

Galaxy

Rolex
Okej vad rekommenderar du för typ av klocka annars? :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Tänker du fyrkantigt tycker jag att en Cartier Tank Solo är grym, den ligger även i samma prisklass som Monacon. Annars fungerar ju Monacon till kostym, även om det inte är helt regelrätt pga. höjden och den lite sportiga looken. Beslutar du dig för en tycker jag absolut läderband är att föredra, främst designmässigt.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Jag har precis den modellen, också köpt som min första "riktiga" klocka. Ganska snart började jag känna att jag borde ha valt kronografen istället, dvs den som verkligen har historia. (Men som tyvärr är lite större.)
 

M.V

Breitling
Jag har precis den modellen, också köpt som min första "riktiga" klocka. Ganska snart började jag känna att jag borde ha valt kronografen istället, dvs den som verkligen har historia. (Men som tyvärr är lite större.)

Hmm okej varför? :)

Körde på läderarmband eller stållänk?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Kolla in Frederique Constant föresten, riktigt underskattade klockor med in-house verk i samma prisklass!
 

Galaxy

Rolex
Hmm helt ok men föll inte lika pladask som för monacon... om vi tänker rund?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Hmm, där finns det många. Om du kan tänka dig begagnat (exempelvis på Köp- och sälj här på Klocksnack) finns bland annat vintage Rolex Datejust i din prisklass, tillsammans med IWC Portofino (som kanske ligger i största laget som kostymklocka med sina 40mm, men har du tillräckligt stora handleder funkar det allt).
 

M.V

Breitling
Monaco är en trevlig Tag Heuer, en av få tyvärr men det är en annan historia.

Om du tänkt köpa från Uret så behöver du inte vara orolig för fake etc. Du får med allt som du får direkt i butik.

Om jag vore du så skulle jag dock ha knatat/åkt till närmsta Tag Heuer AD och tittat på den innan köp, det är alltid bra. Sen kan jag tänka mig att ADs kan matcha Urets pris utan större problem! Alltid trevligare att köpa över disk.

Även om du får betala nån tusenlapp mer hos ADn så är det faktiskt värt varenda krona. Det är en upplevelse man inte glömmer i första taget (om man är intresserad)

Lycka till!

Får kolla upp det där med närmsta butik. Vad anser du om dess kvalitet?

Du skriver att tag heuer har få trevliga klockor hur menar du då? Stil? Kvalitet?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

M.V

Breitling
Tänker du fyrkantigt tycker jag att en Cartier Tank Solo är grym, den ligger även i samma prisklass som Monacon. Annars fungerar ju Monacon till kostym, även om det inte är helt regelrätt pga. höjden och den lite sportiga looken. Beslutar du dig för en tycker jag absolut läderband är att föredra, främst designmässigt.


Anser också att läderbandrt är snyggast...

Är monacon tänkt som en sportklocka?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

frere

Audemars
2-Faktor
Hmm okej varför? :)

Körde på läderarmband eller stållänk?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Bara pga historiken faktiskt. Som jag inte hade koll på när jag köpte. Men hade jag valt idag hade det nog blivit den klassiskt blå mcQueen-kronon.

Därmed inte sagt att jag inte gillar den jag har. Hade den uteslutande på det svarta krokot de första åren, därefter (när jag skaffade en ren dress-klocka) fick monacon bli lite mer casual. Har kört den på brunt nubuck, färgglatt nato, racingband, lädernato. Den är oväntat bra på de flesta band, faktiskt, och funkar numera fint som vardagsklocka.
 

M.V

Breitling
Bara pga historiken faktiskt. Som jag inte hade koll på när jag köpte. Men hade jag valt idag hade det nog blivit den klassiskt blå mcQueen-kronon.

Därmed inte sagt att jag inte gillar den jag har. Hade den uteslutande på det svarta krokot de första åren, därefter (när jag skaffade en ren dress-klocka) fick monacon bli lite mer casual. Har kört den på brunt nubuck, färgglatt nato, racingband, lädernato. Den är oväntat bra på de flesta band, faktiskt, och funkar fint som vardagsklocka.


Okej jag tänker mig exakt den som jag länkade till dvs svart svart... men hmm kanske en blå irtavla men tänker att svart är renare iom ja tänker ha den till finkläder... typ bröllop, dop, begravningar där man ska va lite extra fin helt enkelt...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

M.V

Breitling
Hmm, där finns det många. Om du kan tänka dig begagnat (exempelvis på Köp- och sälj här på Klocksnack) finns bland annat vintage Rolex Datejust i din prisklass, tillsammans med IWC Portofino (som kanske ligger i största laget som kostymklocka med sina 40mm, men har du tillräckligt stora handleder funkar det allt).

Okej vad vet jag har varken kostym eller finkläder så ofta.... tänker kanske att de kan va smutt att klockan bryter av lite... läs inte vara som alla andra... :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

vonhall

Rolex
Fördelen med Monacon är att den passar till de flesta tillfällena! Tycker absolut inte att Monacon är för hög för att hamna under manschetten. Skulle personligen lätt kunna överleva med en Monaco som enda klocka.
Bor du nära Göteborg och gillar kaffe så får du gärna klämma på min Monaco.

 

M.V

Breitling
Fördelen med Monacon är att den passar till de flesta tillfällena! Tycker absolut inte att Monacon är för hög för att hamna under manschetten. Skulle personligen lätt kunna överleva med en Monaco som enda klocka.
Bor du nära Göteborg och gillar kaffe så får du gärna klämma på min Monaco.



Tänker lite så jag också att den fungerar till det mesta!

Blir lite glad i själen av bilden ;)

Tyvärr så bor jag i sthlm så kan bli svårt att styra upp något...

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Monacon är cool, men ska du ha en monaco så ska du ha en av de med kronograf (tidtagning). Det är den versionen som gjorde klockan till en ikonisk modell. Läder helt klart! Ska man vara finklädd så är det dessutom läder som matchas med skärpet som "gäller", aldrig länk.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen, till att börja med! Köper du en Monaco, ska du köpa den klassiska blå kronon, annars kommer du nog ångra dig. För när du väl köpt din första riktiga klocka, så kommer du bara vilja bära den, och då kommer du kanske också inse att... du måste köpa en annan mer praktiskt klocka också, kanske någon mer vattentät osv. Sen är du fast :) Och då kommer du snart inse att du även behöver ett rent dressur, för just de där finare tillställningarna du skriver om :) Är du bestämd med att försöka nöja dig med endast en klocka, skulle jag satsat på en vintage Datejust istället, som någon redan föreslagit. Lycka till med inköpet, och grattis till det stundande bröllopet!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
...om vi tänker rund?

Omegas aqua terra är en trevlig allroundklocka som funkar till det mesta och är vattentät till 150m. Även om den blå tavlan på "skyfall" är magisk hade jag satsat på en äldre med 2500 urverket då dessa inte är lika höga. Du bör hitta en beggad i riktigt fint skick inom din budget.
5484997543_cc7e4d67f8_z.jpg

(bild från WUS)
 

BME

Cartier
Håller med yonsson är det en Monaco som hägrar så är det en Monaco som gäller!
Jag gillar min som f-n och tycker den funkar till allt! Men den ska sitta på läder, jag har länken till också men den ligger undanstoppad i en låda och kommer så förbli!
6a14a148-a29e-46cd-a330-6eaef9216646_zpsce26d081.jpg
 

Jonaz

Rolex
Har du stållänk eller läderarmband? Vad föredrar du? För nackdelar?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Jag har den mest på originalkroko men har även köpt till gummit som funkar bra om man vill dressa ner den en aning, jeans & t-shirt typ. Enda nackdelen jag kan tänka på är att TH's viklås är obekväma men det löser man ju lätt... :)


iPhone | Tapatalk
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
H
ts bad ju om råd gällande andra klockor, så då är det väl inte så konstigt att man tipsar om andra klockor. Eller?
Tycker bara det är extremt tråkigt att alla sådana här trådar slutar med massa förslag om DJ och AT. Känns väldigt fantasilöst med tanke på hur många olika klockmärken och modeller det finns.
 
Topp