• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tag Heur, konstig känsla när man vrider upp den?

Hej!
Mitt namn är Andreas och är 18 år gammal, studerar ekonomi och går just nu mitt sista år på gymnasiet. Har alltid varit intresserad av klockor och ägt ett par quartsare, men fick min första riktiga och automatiska klocka när jag fyllde 18. Det blev en Tag Heur Aquaracer Calibre 5 med gummiarmband. Väldigt nöjd med den och att man själv är bilintresserad samt har en schysst klocka med historia inom motorsport gör ju inte saken värre:)
Så nu till min fråga, när klockan var ny så kände man motstånd medan man vred upp klockan efter att den har stått ett tag. Sedan två veckor tillbaka så finns det inget motstånd alls och ju mer man vrider upp den desto mer motstånd känner man vilket verkar som det ska, iallafall vad jag tror. Men hela tiden när man vrider upp den så hör man och känner ett tickande för varje varv man vrider upp den, som om den hoppar över eller skippar ett steg. Är detta ett känt problem bland Tag Heur eller är det ett fel överhuvudtaget?
Tack på förhand
Hälsningar Andreas

Hej!
Mitt namn är Andreas och är 18 år gammal, studerar ekonomi och går just nu mitt sista år på gymnasiet. Har alltid varit intresserad av klockor och ägt ett par quartsare, men fick min första riktiga och automatiska klocka när jag fyllde 18. Det blev en Tag Heur Aquaracer Calibre 5 med gummiarmband. Väldigt nöjd med den och att man själv är bilintresserad samt har en schysst klocka med historia inom motorsport gör ju inte saken värre:)
Så nu till min fråga, när klockan var ny så kände man motstånd medan man vred upp klockan efter att den har stått ett tag. Sedan två veckor tillbaka så finns det inget motstånd alls och ju mer man vrider upp den desto mer motstånd känner man vilket verkar som det ska, iallafall vad jag tror. Men hela tiden när man vrider upp den så hör man och känner ett tickande för varje varv man vrider upp den, som om den hoppar över eller skippar ett steg. Är detta ett känt problem bland Tag Heur eller är det ett fel överhuvudtaget?
Tack på förhand
Hälsningar Andreas
kommer ticket direkt eller efter ett tag?

När de är fullt uppdragna så kan dessa ljud uppstå, detta för att fjädern inte ska gå av, om jag fattat det rätt.

varmt välkommen förresten

kommer ticket direkt eller efter ett tag?

När de är fullt uppdragna så kan dessa ljud uppstå, detta för att fjädern inte ska gå av, om jag fattat det rätt.

varmt välkommen förresten
Tack så mycket:)
Ticken uppstår direkt när man börjar vrida upp den, alltså när den har stannat och behöver vridas upp. Ticket återkommer efter varje varv oavsett om den precis ska vridas upp eller om den är fullt uppdragen.

Spontant helt normalt. En klocka går liksom antingen att vrida upp manuellt eller inte. Olika urverk låter lite olika. Att motståndet i början är lågt är heller inget konstigt om det ökar efter hand. Lägg upp en film med ljud om du vill ha säkra svar.

Det konstiga är att den inte uppförde sig så när den var ny de första 5 månaderna, då hade jag motstånd hela tiden utan något tickande. Kan det vara att den är inkörd nu?:)

Det konstiga är att den inte uppförde sig så när den var ny de första 5 månaderna, då hade jag motstånd hela tiden utan något tickande. Kan det vara att den är inkörd nu?:)
Om den fungerar och håller tiden är det nog inget problem.
Klockors (eventuella) inkörningsperiod har diskuterats förr och de lärde tvistar väl fortfarande.

Är du orolig så ta dig till en urmakare och be den titta lite snabbt.

Grym klocka för övrigt, grattis!

Om den fungerar och håller tiden är det nog inget problem.
Klockors (eventuella) inkörningsperiod har diskuterats förr och de lärde tvistar väl fortfarande.

Är du orolig så ta dig till en urmakare och be den titta lite snabbt.

Grym klocka för övrigt, grattis!
Tack! Är väldigt nöjd med den överlag, passar även till de flesta tillfällen, alltifrån dress till casual.

Tillbaka
Topp