• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tandpetare vs proffspinnar

GordonO

Basic
Jag ser på många klipp på youtube och undrar om inte alla som börjat med att köpa dyra verktyg och tillbehör för att serva klockor har tappat greppet om vad saker borde kosta? Inte för att jag är bättre för det har burit iväg.😬😄

Finns det någon god anledning till att köpa specialpinnar istället för att använda vanliga tandpetare som t.o.m. redan är spetsiga?

Va..? Om du menar pinnar för att korta länkar eller peta ut bandstift på klockor med lugholes så, nej, då finns det säkert massor saker hemma som man lika gärna kan använda som verktyg. Fortsätt du att använda tandpetare om det funkar bra för dig.

Va..? Om du menar pinnar för att korta länkar eller peta ut bandstift på klockor med lugholes så, nej, då finns det säkert massor saker hemma som man lika gärna kan använda som verktyg. Fortsätt du att använda tandpetare om det funkar bra för dig.
Jag är nybörjare så jag har inte greppat lingot riktigt ännu. Jag menar de trästickor som man ofta ser watchmakers har för att skrapa bort gunk och för att hålla och säkra fjädrar för att de inte skall flyga sin kos.😀

Jag är nybörjare så jag har inte greppat lingot riktigt ännu. Jag menar de trästickor som man ofta ser watchmakers har för att skrapa bort gunk och för att hålla och säkra fjädrar för att de inte skall flyga sin kos.😀
Ahaaa, men då är du nog redan inne på mer avancerade grejer än jag behärskar. Låter någon annan svara 😁

Du tänker nog på pegwood? Haha, proffspinnar. Härligt namn 😁

Inte jättedyra och finna i alla möjliga tjocklekar. Skulle säga att tandpetare många gånger är för klena och lätt går av.

Cousinsuk.com har bra priser, numera får du dock räkna med moms, så kanske bra att beställa lite fler saker på samma gång. Eller se om du hittar närmare.
Screenshot_2022-04-06-19-38-09-511_com.android.chrome.jpg

Du tänker nog på pegwood? Haha, proffspinnar. Härligt namn 😁

Inte jättedyra och finna i alla möjliga tjocklekar. Skulle säga att tandpetare många gånger är för klena och lätt går av.

Cousinsuk.com har bra priser, numera får du dock räkna med moms, så kanske bra att beställa lite fler saker på samma gång. Eller se om du hittar närmare.
Screenshot_2022-04-06-19-38-09-511_com.android.chrome.jpg
De var ju inte så dyra men man blir nog lite misstänksam när man ser vad man får för pengarna i denna hobby. Själv så har jag köpt saker som jag inte borde många gånger. Jag tänkte lägga upp en tråd till helgen där folk kan fnittra över mina vanvittsinköp.😂

De var ju inte så dyra men man blir nog lite misstänksam när man ser vad man får för pengarna i denna hobby. Själv så har jag köpt saker som jag inte borde många gånger. Jag tänkte lägga upp en tråd till helgen där folk kan fnittra över mina vanvittsinköp.😂
Jag skulle säga att det går lika bra med blompinnar om du själv täljer till de med en kniv. Du vill ha något som inte spricker eller tappar fibrer i verket. Du vill även ha bra precision utan att de repar verket.

Jag ser på många klipp på youtube och undrar om inte alla som börjat med att köpa dyra verktyg och tillbehör för att serva klockor har tappat greppet om vad saker borde kosta? Inte för att jag är bättre för det har burit iväg.😬😄

Finns det någon god anledning till att köpa specialpinnar istället för att använda vanliga tandpetare som t.o.m. redan är spetsiga?

Alltså just tandpetare och ätpinnar från tex sushirestauranger är PERFEKTA som "petisar" alltså verktyg för att peta och manipulera diverse...de är snälla mot materialet, för de är gjorda för att "gå sönder" alltså lagom mjuka så man kan råka bita i de med rejäl kraft utan att det blir obehag osv ...

tandpetare och ätpinnar är riktiga multiverktyg. som exempelvis att du råkat sabba gängorna i ett hål i nåt av trä....i med en tandpetare eller två, och knipsa av överskottet i jämnhöj med öppninen på kruvhålet...dra i skruven, tandpetarn(a) mosas och skruver biter ... ska det stå pall mot krafter, så kombinera med lim

Tillbaka
Topp