• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar inför nästa köp. Quartzfest!

Vilken quartzare är hetast?

  • Cartier Tank Solo

    Röster: 28 35.9%
  • Cartier Ronde

    Röster: 5 6.4%
  • Omega Constellation

    Röster: 5 6.4%
  • Rolex Oysterquartz

    Röster: 40 51.3%

  • Totala väljare
    78
God afton KS

Jag sparkar igång klockåret 2015 med en omröstning.
Långt inlägg, men jag hoppas att jag kan få lite respons ändå :)

Jag tänker mig att 2015 blir året då jag skaffar en dinka som passar vid lite mer dressade tillfällen!
En sådan klocka ska vara tunn, stilren och kräva lite/inget underhåll. Eftersom jag förmodligen inte kommer använda den varje dag, och vill slippa dra upp och ställa tiden varje gång, passar det bra med quartz.

Jag har sållat ut fyra modeller som jag tycker om, men vad tycker expertisen?

Om vi börjar med den jag har sneglat på längst;

Cartier Tank Solo Large

W5200003_0_cartier_watches.png

Cartier Calibre 690 quartz
Safirglas
Alligatorskinn
34.8 mm x 27.4 mm x 5.55 mm
30 metres/100 feet

En riktigt snygg och klassisk kostymklocka! Säger nån Cartier, så är detta vad jag ser framför mig. Kanske är därför den känns lite för "vanlig"...?
In house-verk. Är det in house hela vägen?


Nästa alternativ har jag fått upp ögonen för alldeles nyligen;

Cartier Ronde Solo

W6700255_0_cartier_watches.png

Cartier Calibre 115A quartz
Safirglas
Alligatorröv även här
Datumkomplikation
36mm x 6,51mm
30 metres/100 feet

En bubblare. Inte alls så mycket Cartier över denna som Tanken... Just därför är den lite rolig! Kan tänka mig att denna ihop med kostym är en dödlig kombo! Datum är ett plus!
Riktigt förtjust i den något gräddiga tavlan.


Vi går vidare med ett alternativ som jag tyckte var strykful för ett år sedan, men som har vuxit rejält sedan dess!

Omega Constellation Quartz
12310356002001-20.png

Calibre Omega 1532 quartz
Doooomat safirglas
Integrerad länk
Datumkomplikation
35mm x 10mm
100 meter WR

Tyckte att denna modell var superflöjtig förr, med romerska siffror på glasringen och konstig form på båda sidorna av boetten.. Inte min melodi alls!
Men så började man hänga på KS... Folk visade upp sina övercoola Royal Oaks, Ingenieurer och Nautilusar. Alla hade integrerad länk.. Inte så dumt ändå!
Om denna går som dressare är väl ytterst tveksamt, men den gör nog jobbet bättre än min SubC.


Sist ut, mest för att stilla pöbeln ;)

Rolex Oysterquartz

(bild tagen från www.watchestobuy.com)
RolexOysterQuartzBlacks.JPG

Calibre 5035
Safirglas
Integrerad länk
Datum
36mm x 42mm x 14mm
50m(?) WR

Quartzarnas quartzare eller?! Ja, jag gillar den verkligen, och ja, den är förmodligen ett vettigare köp än en constellation om vi pratar stålsport... Man kan hitta fina ex för ungefär samma pris som en ny Omega.
Inte vad jag skulle kalla dressklocka dock, och jag har ju redan en 1601...


Så säg nu hur ni själva skulle tänkt i min situation. Hjälp mig komma till nån form av slutsats.

Tack för er tid!
/Sunken
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag skulle nog säga tank solo. När du behöver en dressare behöver du inte veta vilket datum det är. Det är definitivt ett plus att den inte har sekundvisare!

Kör på den. Finns (fanns) en i guld här på KS.
 
Jag skulle nog säga tank solo. När du behöver en dressare behöver du inte veta vilket datum det är. Det är definitivt ett plus att den inte har sekundvisare!

Kör på den. Finns (fanns) en i guld här på KS.


Helt korrekt. Utan sekund så blir den väldigt clean, men jag är ändå lite osäker på om den inte är lite "Svensson".. Alla som har testat Cartier har väl haft Tanken ;)
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Integrerad länk är i rätt utförande sjukt snyggt, modellerna du nämner är några av dem som har fantastiska länkar.
Jag är med på ditt tänk om dressad, tunn, batteridriven, lättskött.. helt rätt som komplement när du har flera klockor i samlingen.
Du nämner att du har en Datejust vilket det nästan går att komma undan med vid dressade tillfällen.
Oysterquartzen bär större på handleden och under skjortärmen än din 1601, bär jämförbart med Rolex stålsportisar.
Efter att ha provat diverse tunnare dressade tank-formade ur kom jag fram till att jag behövde en Tank Solo Grand som komplement till min OQ och övriga samling då den bär mycket lättare och helt annorlunda än alla mina klockor.
Skulle inte rekommendera det som enda klocka men när samlingen växer så är en riktigt tunn dressare ett bra komplement.

Till sist en jämförelsebild, min OQ mot en Cartier Tank Solo Grand (i guld i detta fall).
image.jpg

Bilden har lite snett perspektiv men ger ändå en hyfsad bild om skillnaden.
Om mindre än en vecka hoppas jag kunna posta lite bilder på min egen Tank Solo Grand:)
 
Oj, vilken skillnad det var på dom! Hade givetvis räknat med att Cartier skulle vara mindre, men OQ ser ju ut som en bjässe i jämförelse!
Ditt resonemang är riktigt bra, och det märks att du redan har gjort samma resa som jag.
Tanken är stilig! Hur känns den på armen?
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Även om jag gillar Rolex så tycker jag ändå att av de du räknade upp så är Cartier Tank ett lite roligare val. En klassiks kostymklocka och lite ovanligare än vanliga runda klockor. Men är lite upp till hur stor handled du har, Cartier Tank är ganska så liten så risken är att den ser lite larvig ut om du har stora handleder.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tanken är stilig!
Först tänkte jag den är för liten, men efter att ha provat ett flertal ex så har den suttit bättre och bättre:)
Det beror helt på vad du är ute efter som sagt, det är en tunn dressare som bär helt annorlunda än merparten av alla klockor.
Här på en relativt stor handled, 18,5 cm
image.jpg
 
Även om jag gillar Rolex så tycker jag ändå att av de du räknade upp så är Cartier Tank ett lite roligare val. En klassiks kostymklocka och lite ovanligare än vanliga runda klockor. Men är lite upp till hur stor handled du har, Cartier Tank är ganska så liten så risken är att den ser lite larvig ut om du har stora handleder.

Mina handleder är inte grövre än genomsnittet, så den punkten känns ganska lugn.. Men är en fyrkantig cartier ovanlig? Jag har stött på tanken ett flertal gånger här på KS, likaså santos, men aldrig en rund cartier...
Just därför vore det lite kul..!
 
Tanken är stilig!
Först tänkte jag den är för liten, men efter att ha provat ett flertal ex så har den suttit bättre och bättre:)
Det beror helt på vad du är ute efter som sagt, det är en tunn dressare som bär helt annorlunda än merparten av alla klockor.
Här på en relativt stor handled, 18,5 cm
image.jpg
Tycker den ser ut att sitta riktigt bra!
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Förutsatt att du trivs med storleken lägger jag mig röst helt klart på Tanken som för mig var det roligaste och mest dressade alternativet.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Men se till att prova ordentligt, alla tycker inte att det supertunna, dressade konceptet är lika kul på handleden:)
Om du är inne på runt och Cartier kanske Ballon Bleu i 36mm format på läderband kan vara ytterigare en option?
 

sjobbe

Cartier
Förmodligen har du rätt, men jag hoppas ändå få lite spridning i pollen... Vad säger du själv?

Skulle nog kört på en Tank, går inte att hitta mycket mer klassisk dressklocka än så, framförallt om man eftersöker quartzvariant. I övrigt så ska dress vara på läder, inte en integrerad länk. Sen slipper du en hoppande sekundvisare, vilket trots att man "satsar" på quartz nästan aldrig är charmigt :p
 
Men se till att prova ordentligt, alla tycker inte att det supertunna, dressade konceptet är lika kul på handleden:)
Om du är inne på runt och Cartier kanske Ballon Bleu i 36mm format på läderband kan vara ytterigare en option?

Ska definitivt se till att testa när jag får tillfälle.
Tanken låg bra till redan från början, och det är kanske den som är bäst att satsa på.
Hur är andrahandsvärdet?

Tror att Ballon Bleu är lite för dyr för att det ska vara motiverat... Dessutom verkar det vara automatiska verk i, något jag helst undviker den här gången.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Mina handleder är inte grövre än genomsnittet, så den punkten känns ganska lugn.. Men är en fyrkantig cartier ovanlig? Jag har stött på tanken ett flertal gånger här på KS, likaså santos, men aldrig en rund cartier...
Just därför vore det lite kul..!

Fyrkantiga Cartier är inte ovanliga men det är relativt få som använder fyrkantiga klockor så min tanke var snarare att till vardags så ser man inte så många fyrkantiga klockor oavsett vilket märke det är.
 

zamboni

Omega
Något partisk då jag själv har en OQ17000, men lägger min röst på den. Det mysiga tickandet får man på köpet.
 
Skulle vilja tipsa om och slå ett slag för en GS SBGX063 http://www.seiyajapan.com/collections/grand-seiko/products/s-sbgx063 sätt på en läderrem och ett GSspänne och du är hemma.

Av de listade gillar jag tanken mest. Tycker dock att den är i minsta laget.
Nja, blir för sportigt med den boettformen. Lutar mer och mer åt Tank faktiskt.

Bra alternativ allihopa tycker jag men jag röstar för tanken! Annars är Omegan rätt kaxig!
Kaxig är rätt ord! Det slutar förmodligen med att man sitter med både den och Tanken ändå! :D

Något partisk då jag själv har en OQ17000, men lägger min röst på den. Det mysiga tickandet får man på köpet.
Har nog kommit fram till att en OQ blir för hög och stor för ändamålet..
 

BadkarsPiraten

Vacheron
För dressat så röstade jag Cartier Tank Solo.
Men jag röstade ej Tank för att det är den jag hade tagit för jag vet att jag hade tagit JLC Reverso.

Tycker du ska hålla ögonen på en Reverso ;)
 
För dressat så röstade jag Cartier Tank Solo.
Men jag röstade ej Tank för att det är den jag hade tagit för jag vet att jag hade tagit JLC Reverso.

Tycker du ska hålla ögonen på en Reverso ;)

Reverso är skitfin! Älskar Reverso Duo med vit/svart tavelkombination. om man skulle hitta ett bra beggat ex, vad skulle det landa på tro? Inte Duo då, utan den med en sida.
Jag hade gissat på att den hamnar över alternativen ovan..?
 
Topp