• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar inför nästa köp...

Compiss

Patek
2-Faktor
Under de senaste dygnen har en tanke stört julstämningen. Fokus har inte legat på julgröt, tomte och julmys utan på vilken klocka jag skall sälja och vad som skall köpas. För att ni skall förstå eller rättare sagt kunna hjälpa till med era tankar bör ni veta att i nuläget har jag två lite dyrare/finare klockor. (I mitt tycket i vart fall) En SD 16600 samt en exp2 16570 vit. Jag tycker att de kompletterar varandra rätt bra men använder SDn till 90%.

Så min fundering har vart följande:

Sälja exp2an och köpa en 114060, en klocka jag länge velat ha. Men är den för lik min SD?

Under senare dagar har nya GMTn m svart ring krupit in i tankarna.... Den är ju inte lika lik SD som SubC är, eller?

Eller skall jag helt enkelt sälja SD och köpa SubC eller nya GMT II och behålla exp2an, eller vara nöjd med uppsättningen jag har och köpa något helt annat.....

Tacksam för hjälp!
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Under de senaste dygnen har en tanke stört julstämningen. Fokus har inte legat på julgröt, tomte och julmys utan på vilken klocka jag skall sälja och vad som skall köpas. För att ni skall förstå eller rättare sagt kunna hjälpa till med era tankar bör ni veta att i nuläget har jag två lite dyrare/finare klockor. (I mitt tycket i vart fall) En SD 16600 samt en exp2 16570 vit. Jag tycker att de kompletterar varandra rätt bra men använder SDn till 90%.

Så min fundering har vart följande:

Sälja exp2an och köpa en 114060, en klocka jag länge velat ha. Men är den för lik min SD?

Under senare dagar har nya GMTn m svart ring krupit in i tankarna.... Den är ju inte lika lik SD som SubC är, eller?

Eller skall jag helt enkelt sälja SD och köpa SubC eller nya GMT II och behålla exp2an, eller vara nöjd med uppsättningen jag har och köpa något helt annat.....

Tacksam för hjälp!

Ska du bara ha två så kan det aldrig gå att slå en stålsportrolle (oavsett vilken, tycker jag) och en Speedy. So there!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
In med en vintage DJ. Inte så sjuka pengar så du måste flippa nåt, med lite extra nudlar på menyn.
Då har du en duktigt allround Rollebesättning. :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Håller med om att de två du har kompletterar varandra bra. Skulle nog inte byta expyn mot en 114060; då blir det mycket riktigt två lite väl lika klockor.. Expy med vit tavla är generellt ett bra komplement till GMT2, sub eller 16600. Så kanske flippa SD:n och köpa sub eller GMT2 nu när flippdjävulen satt klorna i dig?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Sälj exp2:an (vitt är såååå 2013 ;)) och köp en dressare i guld med svart och brunt croco. Då har du bredd och är redo för allt!
 
  • Like
Reactions: par

jabla

Sarlacc
Tror du kommer att sakna den vita tavlan till sommaren så sälj SD:n och köp en SUB, GMT funktionen har du i EXP II:an.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tror du kommer att sakna den vita tavlan till sommaren så sälj SD:n och köp en SUB, GMT funktionen har du i EXP II:an.
Men är det då egentligen någon idé att sälja SDn? Har en fullset, i underbart bra skick som är servad i femårsintervaller sedan ny år 2000 med all dokumentation. Skall jag helt enkelt vara nöjd?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Behåll SDn. En ovanligare lite roligare sportklocka än den "vanligare" Subben. Du verkar föredra sportklockor.

Annars hade en DD på rem suttit fint.

Kanske en Speedmaster?

Skulle inte köpa en till modern sportrolle iallafall.

Edit: Nu vet jag, kollade i facit. En Vintage Gmt Master 1675 eller 16750.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Nope, inte testat vintage. Skulle du kunna rekommendera någon modell, gärna rolex.
Datejusts är ju väldigt lättillgängliga, som redan nämnts. Annars är det nog Sub 5513 och GMT 1675 som är de mer prismässigt jämförbara med din Explorer.

Men en DJ 1603 eller modernare 16030 får man ju i servat gott skick för under 20 tkr, på jubile-, eller oysterlänk. Enkelt att sälja också om vintage inte faller i smaken.

mvh A
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Sticker ut lite och föreslår att byta expyn mot en OQ med ljus tavla. Sport/dressigt, tillräcklig stor skillnad från SDn och fortfarande har du en med ljus tavla.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Alt 1: sälj SD, köp en subc samt en svart tavla till Explorer 2an så har du lite att pyssla med.

Men

Alt 2: behåll SD, den är lite ovanligare, allround klockan. Sälj exp2 och köp en DJ valfri modell som budget medger eller köp en gmt pepsi.

Jag hade kört på SD och pepsi
 

Bolio

Panerai
Explorer bort, in med en Daytona eller en dressare så som DJll om du absolut ska ha Rolex annars funkar ju Omega AT med 8500 verket in perfekt som kombo till din DS som jag tycker att du aldrig ska sälja av den enkla anledningen att du inte kan hitta en bättre sport Rolle.
 

Boris Balkan

Fark you!
Med de klockor som du väljer mellan skulle jag stå kvar på vad du redan har. Möjligtvis byta expon till en GMT2 (blåsvarta ringen).
 

par

Patek
2-Faktor
Kan man få för mkt av sub? Nee
K6InOup.jpg
 

Galaxy

Rolex
Jag skulle sålt SDn och köpt någon dressare, typ JLC Reverso. Känns som att den och Expy II kompletterar varandra bra. :)
 
Topp