• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar kring arvegods

Starship

Cartier
Min pappa fick en guldklocka för lång och trogen tjänst. Det var en batteri Certina och jag tror han gillade den mycket för han använde den i stort sett varje dag. Den åkte dock av om det var dags att fixa i trädgården och liknande och jag tror knappast han kände till begreppet beater. Inför hans 65-årsdag bestämde han tillsammans med mamma att det skulle vara en bra 65-års present att förse den med en guldlänk. Tyvärr dog han oväntat innan födelsedagen så länken blev aldrig använd och mamma gav klockan till mig.
Klockan och länken är inte riktigt min stil och nu ligger klockan i sin ask år efter år. Jag har aldrig riktigt bestämt mig för vad jag borde göra. Kanske kan klocksnack-panelen komma med bra input? Att den fortsätter ligga i klocklådan är helt okej men kanske lite tråkigt.
DSC_0754.JPG

Klockan med länk väger 55 gram.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Min pappa fick en guldklocka för lång och trogen tjänst. Det var en batteri Certina och jag tror han gillade den mycket för han använde den i stort sett varje dag. Den åkte dock av om det var dags att fixa i trädgården och liknande och jag tror knappast han kände till begreppet beater. Inför hans 65-årsdag bestämde han tillsammans med mamma att det skulle vara en bra 65-års present att förse den med en guldlänk. Tyvärr dog han oväntat innan födelsedagen så länken blev aldrig använd och mamma gav klockan till mig.
Klockan och länken är inte riktigt min stil och nu ligger klockan i sin ask år efter år. Jag har aldrig riktigt bestämt mig för vad jag borde göra. Kanske kan klocksnack-panelen komma med bra input? Att den fortsätter ligga i klocklådan är helt okej men kanske lite tråkigt.
DSC_0754.JPG

Klockan med länk väger 55 gram.

Det är ju alltid svårt när det kommer till klockor med affektionsvärde. Men om den aldrig kommer att användas så tycker jag att du ska sälja den och köpa något som du kommer att använda. Då kommer ju även den klockan bli synonym med din far.

Vad tror du att din pappa hade velat? Att Certinan bara blev liggande eller att du bytte bort den mot något du fick användning av. I det här fallet hade jag även frågat din mamma vad hon tycker. Hon har ju i och för sig gett den till dig, men i och med bakgrunden tycker jag att det är respektfullt att åtminstone ställa frågan.

EDIT: Om jag hade bytt in den mot en annan klocka hade det varit mot en keeper och inte för att frigöra kapital för framtida flippar. Kanske även gjort en gravering med pappas namn och gjort det till ett arvegods även till nästa generation.
 

Hugii

Audemars
Med tanke på att det var din fars "ögonsten" så tycker jag att det är fel att du ens ska fundera på att göra något med den. Låt den ligga, hur jobbigt kan det vara att förvara den? Du fick den av en anledning? ;)
En fin kombination och en perfekt sommarklocka.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Du kommer ångra dig på sikt om du säljer.
Fundera på om ett smakfullt band till den istället skulle göra den mer aktuell att bära. Om inte låt den fortsätta ligga i lådan till framtida generationer.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Min pappa fick en guldklocka för lång och trogen tjänst. Det var en batteri Certina och jag tror han gillade den mycket för han använde den i stort sett varje dag. Den åkte dock av om det var dags att fixa i trädgården och liknande och jag tror knappast han kände till begreppet beater. Inför hans 65-årsdag bestämde han tillsammans med mamma att det skulle vara en bra 65-års present att förse den med en guldlänk. Tyvärr dog han oväntat innan födelsedagen så länken blev aldrig använd och mamma gav klockan till mig.
Klockan och länken är inte riktigt min stil och nu ligger klockan i sin ask år efter år. Jag har aldrig riktigt bestämt mig för vad jag borde göra. Kanske kan klocksnack-panelen komma med bra input? Att den fortsätter ligga i klocklådan är helt okej men kanske lite tråkigt.
DSC_0754.JPG

Klockan med länk väger 55 gram.

Sälj den inte.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Pengar är bara pengar, de kommer och går. När du en gång sålt klockan ser du den aldrig mer och ett fint minne av din far är förlorat för alltid. Kort och gott: Behåll den !
 

Johe

Omega
Sälj inte! Om det inte är till någon du vet kommer behålla den och du kan köpa tillbaks den av. Kommer garanterat ångra dig annars...
 

Starship

Cartier
Det är ju alltid svårt när det kommer till klockor med affektionsvärde. Men om den aldrig kommer att användas så tycker jag att du ska sälja den och köpa något som du kommer att använda. Då kommer ju även den klockan bli synonym med din far.

Vad tror du att din pappa hade velat? Att Certinan bara blev liggande eller att du bytte bort den mot något du fick användning av. I det här fallet hade jag även frågat din mamma vad hon tycker. Hon har ju i och för sig gett den till dig, men i och med bakgrunden tycker jag att det är respektfullt att åtminstone ställa frågan.

EDIT: Om jag hade bytt in den mot en annan klocka hade det varit mot en keeper och inte för att frigöra kapital för framtida flippar. Kanske även gjort en gravering med pappas namn och gjort det till ett arvegods även till nästa generation.
Jag tror inte att han var så sentimental. Han hade nog tyckt att jag skulle sälja den för att investera på börsen eller liknande. Jag ser inte att pengarna från den här klockan skulle göra någon större skillnad för min aktieportfölj.
Jag tror att mamma hoppas att jag eller min son en dag kommer att börja använda klockan. Jag ser det inte som troligt, men vem vet vad jag tänker när jag är 65?

Med tanke på att det var din fars "ögonsten" så tycker jag att det är fel att du ens ska fundera på att göra något med den. Låt den ligga, hur jobbigt kan det vara att förvara den? Du fick den av en anledning? ;)
En fin kombination och en perfekt sommarklocka.
Det enda "jobbiga" med att förvara den är att jag känner att den inte får någon kärlek. Men nu har ju klockan nästan blivit love-bombad här på klocksnack så nu känns det bättre! Kul att du gillar kombinationen - då kanske jag också kan börja göra det.

Du kommer ångra dig på sikt om du säljer.
Fundera på om ett smakfullt band till den istället skulle göra den mer aktuell att bära. Om inte låt den fortsätta ligga i lådan till framtida generationer.

Tack för input. Det blir nog lådan till framtida generationer. Hoppas jag lyckas få dem intresserade bara, just nu ser det mörkt ut...


Tack för input!

Pengar är bara pengar, de kommer och går. När du en gång sålt klockan ser du den aldrig mer och ett fint minne av din far är förlorat för alltid. Kort och gott: Behåll den !

Du har rätt. Jag har inte så många saker efter honom när jag tänker efter. Den här klockan är något jag vet att han värdesatte. "För alltid" är en väldigt lång tid...

Tack alla för input och att klockan fick lite kärlek! Beslutet blir enkelt, den får fortsätta ligga i sin låda tills jag eller någon ättling förhoppningsvis börjar använda den.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack - Den får stanna resten av livet.

Med tanke på det du skriver om att du inte har så många saker kvar från pappa samt att din mamma nog vill att den ska stanna, så gör jag en pudel och sällar mig till kören som säger att den ska stanna. Men gör som @Alarik skriver och klä upp den i ett snyggt läder. Då kanske det blir så att du får suget att börja använda den, vilket ju vore det ultimata :)

En perfekt klocka till exempel på familjehögtider då säkert din mor skulle uppskatta att den används också.
 

Starship

Cartier
Med tanke på det du skriver om att du inte har så många saker kvar från pappa samt att din mamma nog vill att den ska stanna, så gör jag en pudel och sällar mig till kören som säger att den ska stanna. Men gör som @Alarik skriver och klä upp den i ett snyggt läder. Då kanske det blir så att du får suget att börja använda den, vilket ju vore det ultimata :)

En perfekt klocka till exempel på familjehögtider då säkert din mor skulle uppskatta att den används också.
Det vore faktiskt en god ide att försöka hitta ett armband jag gillar. Jag har lite svårt för guldarmband känner jag.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag ser inte att länken bär något affektionsvärde så den skulle i vart fall jag avyttrat. Klockan skulle jag dock inte sålt.

Var precis på väg att skriva samma sak. Länken är ju snarare hopkopplad med tråkigheter så den fyller inget syfte för känslovärdet.
Sälj länken och bjud mamma på middag på restaurang och om det blir något över så köper du ett snyggt läderband med guldspänne :)
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Jag tror inte att han var så sentimental. Han hade nog tyckt att jag skulle sälja den för att investera på börsen eller liknande. Jag ser inte att pengarna från den här klockan skulle göra någon större skillnad för min aktieportfölj.
Jag tror att mamma hoppas att jag eller min son en dag kommer att börja använda klockan. Jag ser det inte som troligt, men vem vet vad jag tänker när jag är 65?
.

När farsan gick bort fick jag hans klocka. Nu var jag visserligen djupt nere i träsket redan då (det byggdes dock av att som ung gosse följa honom när han på kvällarna i soffan drog upp den).
Använder jag den ofta?
- nej.
Men de få gånger det sker är bandet mellan mig och min barndomshjälte starkare än någonsin.

IMG_1846.JPG
 
Tack - Den får stanna resten av livet.
Klokt beslut, tror risken är stor att du ångrat dig annars. Som påpekat kan man göra mycket med ett byte till läder. Förhoppningsvis gör det att klockan kan få lite armtid det är ju trist om den bara ligger i en låda.
Har själv en gammal Omegadressare i guld som jag ärvt av min far. Den får inte så mycket tid på armen, utan används mest om det är riktigt högtidligt till mörk kostym eller smoking men jag skulle aldrig sälja den. Som klockintresserad har den en speciell betydelse för mig.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Jag skulle säga att du bör behålla den. Av just anledningen att du inte säkert kan få tillbaka den.
Däremot så är ju kopplingen till din far själva klockan så avyttra och byt länken till något som kanske passar dig mer och som någon annan säger. Använd den till familjehögtider så blir nog din Mor lite rörd, då din far delvis är kvar med. Sen när du själv är far kanske din syn förändras och tycker kopplingen är viktigare än den visuella klockan :)
 

Starship

Cartier
Var precis på väg att skriva samma sak. Länken är ju snarare hopkopplad med tråkigheter så den fyller inget syfte för känslovärdet.
Sälj länken och bjud mamma på middag på restaurang och om det blir något över så köper du ett snyggt läderband med guldspänne :)
Bra tankar. Länken har han ju aldrig använt och den är på något sätt väldigt kopplad till dödsfallet. Mamma försökte lämna tillbaka den med det gick inte pga att guldsmeden lagd ner jobb på att korta den etc.
 

Starship

Cartier
Jag skulle säga att du bör behålla den. Av just anledningen att du inte säkert kan få tillbaka den.
Däremot så är ju kopplingen till din far själva klockan så avyttra och byt länken till något som kanske passar dig mer och som någon annan säger. Använd den till familjehögtider så blir nog din Mor lite rörd, då din far delvis är kvar med. Sen när du själv är far kanske din syn förändras och tycker kopplingen är viktigare än den visuella klockan :)
Med ett schysst läder skulle jag ju faktiskt kunna använda den bara för att göra min mamma glad. Bra tänkt! Jag är redan far och mina barn är tonåringar. Jag hoppas att de en dag kommer att visa lite intresse för min klocksamling...
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Med ett schysst läder skulle jag ju faktiskt kunna använda den bara för att göra min mamma glad. Bra tänkt! Jag är redan far och mina barn är tonåringar. Jag hoppas att de en dag kommer att visa lite intresse för min klocksamling...
Aha du är redan far, då får du helt klart hålla tummarna för att de kommer ur tonåren och inser storheten i klockor. ;)
Tyvärr är det väl så att man börjar förstå eller uppskatta det ens föräldrar gör/gjort när man inte längre kan se dem så ofta. (Man saknar eller uppskattar ju oftast det man har lite sämre)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Med ett schysst läder skulle jag ju faktiskt kunna använda den bara för att göra min mamma glad. Bra tänkt! Jag är redan far och mina barn är tonåringar. Jag hoppas att de en dag kommer att visa lite intresse för min klocksamling...
Själv har jag en Omega Seamaster jag ärvt från min morfar. Den använder jag en gång om året, på julafton :)
Du tog rätt beslut !
 

MrRolex

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag måste nog säga behåll, då jag själv sitter på farfars, gammelfarfars, farmor och gammelmormors klockor.

Gammelfarfars gamla fickur blev extra kul att jag sparat då när jag fick en dotter med samma initialer som var graverade på den. Då kostade jag på den en välbehövlig service dessutom.
 

Starship

Cartier
Jag måste nog säga behåll, då jag själv sitter på farfars, gammelfarfars, farmor och gammelmormors klockor.

Gammelfarfars gamla fickur blev extra kul att jag sparat då när jag fick en dotter med samma initialer som var graverade på den. Då kostade jag på den en välbehövlig service dessutom.
Farfars klocka har jag också plockat fram och startat en tråd om: https://klocksnack.se/threads/farfars-eller-farfars-fars-gamla-klocka-hamilton-975.69140
 

Jonaz

Rolex
Kräng av länken, köp nåt som farsan hade gillat som du kan använda. Behåll klockan på ett snyggt läder... Ultimata julaftonsklockan.
 

Depp-Erik

Cartier
Som alla andra har sagt så tycker jag att du ska behålla klockan, men jag tycker att du ska överväga att låta den vandra vidare inom din familj. Vet inte hur din situation ser ut men det kan ju exempelvis vara en bra present till en partner (förutsatt att det finns tydliga tecken på en "resten av livet-relation") eller till ett barn.

Vet inte om detta hjälper men det var en tanke som slog mig och som kanske känns relevant.
 
Topp