• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar kring box och papper

Gurkan

Cartier
Hej!

Som topic lyder. Älskar själv box, papper, Allt som följer med en klocka. Titta, klämma, känna och läsa är ju en del av upplevelsen.. Men har nu hittat en riktig skönhet utan detta, då endast ett äkthetsintyg.. Men till ett bra pris:)

Hur tänker ni mer erfarna flippare? "Mycket" svårare att få såld om (när) det är dags att sälja?
 
Personligen tappade jag intresset för box, papper, manual och hela den biten några dagar efter det att jag prompt skulle köpa en full set klocka. Klockan är primär, så köp om du gillar den.

Däremot köper jag gärna full set om jag i övrigt har misstankar. Så det är bara en av flera faktorer som pekar i rätt riktning om att allt är "ok".

Jag är dock inte erfaren.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Drar ner värdet men svårare såld tror jag inte då det möjliggör ett lägre pris för köpare och säkerhet för densamme då äkthetsintyg finns att tillgå.
 

Bawkins

Cartier
Det är väl klart att box och papper är trevligt att ha om det finns att tillgå men är ingen dealbreaker för mig.. Framför allt inte om det handlar om en äldre klocka. Är det en ny klocka som enbart är något enstaka år gammal är jag mer benägen att vilja få tillbehör till klockan.
 

san

Cartier
2-Faktor
Håller med ovan. Ju äldre klocka, desto mer "förståeligt" är det om box och papper saknas, även fast det så klart alltid är trevligt med fullset.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med ovanstående skribenter! Trevligt att ha men helt ärligt.. Har nog aldrig plockat fram ngn Box bara för att klämma å känna på den. Pappren har jag tagit fram när åldern tar ut sin rätt och man glömt från vilket år klockan är ifrån..:)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Utför alla urmakare äkthetsintyg, by the way?
Kostnad för det i så fall...
 

Anfield

Panerai
Har intalat mig att det inte spelar någon roll om papper Finns till den Rolex jag tänkt köpa. Är ju inte pappret som jag ska ha runt handleden :) men ändå äger jag ingen Rolex utan certifierad Box mm mm :wideyed: Tror nog att det och är det och som tippar över till köp när man tvekar, och därför dom som hamnar i min ägo ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker papper och box är trevligt men inte avgörande. Bra att ha när man ska sälja så länge man inte har allt för höga förväntningar på prishöjningen det skapar.

Vad som förbryllar mig är att så många klockor säljs utan dokumentation på påstådd service, trycktest, gångtest m.m. För en äldre klocka är detta nästan lika mycket värt som box och cert.
 

paradis

Audemars
Jag vill helst ha ,fullset. Det är klart att det kan bli bra dyrare. Jag köpte min Submariner utan box,den kom senare. Så om man vill behålla klocka så kan man hitta det som behövs,tex. Ebay ,så att det blir ,fullset...........:greedy:
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag tycker det kan vara trevligt, men inte nödvändigt. Klockan är det viktiga.

Detta finns nog en del tidigare trådar om....
 

san

Cartier
2-Faktor
Jag kan å andra sidan tycka att en klocka i fullset säger en del om ägaren/ägarna den haft genom åren. Nu bortser jag självklart från olycksfall av diverse slag, men jag har svårt att se någon som är genuint intresserad av klockor medvetet göra sig av med box och papper. Frågan är om det inte är lättare att argumentera för att klockor som kommer i fullset har blivit bättre omhändertagna och är mer välvårdade i de flesta fallen, än de som inte gör det. Om man nu får hårdra det hela.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag kan å andra sidan tycka att en klocka i fullset säger en del om ägaren/ägarna den haft genom åren. Nu bortser jag självklart från olycksfall av diverse slag, men jag har svårt att se någon som är genuint intresserad av klockor medvetet göra sig av med box och papper. Frågan är om det inte är lättare att argumentera för att klockor som kommer i fullset har blivit bättre omhändertagna och är mer välvårdade i de flesta fallen, än de som inte gör det. Om man nu får hårdra det hela.
Ja visst, om ägaren är noga med Box o papper lär han ju inte vara mindre noga med uret, generellt. Undantag finns givetvis.
 

Mattias79

Cartier
Jag skulle inte köpa en nyare klocka utan alla tillbehör. Jag tycker också att det påfallande ofta saknas papper och box på nyare klockor, vilket jag tycker är konstigt. Vet att jag tog upp detta på TTT för ett par år sedan men fick inte gehör för mina tankar. Den allmänna uppfattningen då var att "många går in och köper t.ex en Rolex och tar inte ens med sig boxen hem."
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag funderade lite på det där. Ofta pratas om att "det blir lättare när man säljer" om det finns box och papper, men för mig är det nästan tvärt om. Klockor som jag vet att jag kommer sälja vill jag hellre ha utan en massa tillbehör, för det blir smidigare att packa och hålla ordning på. Ska jag däremot ha klockan kvar, då vill jag ha dem fullset. Inte för att kartongen kommer göra annat än sitta på en hylla i garderoben, men det är nånting med känslan.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag funderade lite på det där. Ofta pratas om att "det blir lättare när man säljer" om det finns box och papper, men för mig är det nästan tvärt om. Klockor som jag vet att jag kommer sälja vill jag hellre ha utan en massa tillbehör, för det blir smidigare att packa och hålla ordning på. Ska jag däremot ha klockan kvar, då vill jag ha dem fullset. Inte för att kartongen kommer göra annat än sitta på en hylla i garderoben, men det är nånting med känslan.

”Det blir lättare när man säljer om det finns box och papper” avser ju precis det du önskar när du köper, att du vill ha klockan fullset :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Om jag söker efter en viss modell och hittar 10 st till salu varav 9 har fullset och den kvarvarande inte har det, men har inköpskvittot och kvitton på service, väljer jag den sistnämnda. Äkthetsintyg säger att klockan är äkta, men inte om den är stulen. Det viktigaste är att klockan är ren och är köpt för ärliga pengar, sen kommer klockans kvalite. Fullset är en del i att allt står rätt till, men det räcker inte. En klocka med tvivelaktig historik skulle inte jag vilja köpa och än mindre bära.
 

Buffi

Panerai
Jag har inga problem med att köpa klockor som inte är fullset, så länge som det reflekterad i priset.

Min just nu enda rolex (116264) köptes med box, men utan papper, men då fick jag ett bra pris på den. Köptes på chrono24 från handlare i Italien.

Äger i övrigt bara en annan modern klocka jag köpt begagnad (Omega SMP GMT), fast den kom med papper. Var inget jag tänkte mycket på då.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Jag gillar mest klockor från 60- talet och till början av -00. Inte så vanligt med fullset då så de med cert blir onödigt dyra och hamnar ofta i en nivå där man hittar än mera eftertraktade modeller utan tillbehör för samma peng och då är klockan i sig viktigare och ett äkthetsintyg (eller täthetstest som alltid är bra om det gäller en bruksklocka av en AD eller annan respekterad urmakare) visar ändå på äkthet .
 

Laplander

Rolex
Min senaste Rolex köpt hos AD saknar papphylsan man skjuter in den vita ytterboxen i samt den transparenta plastringen man trycker fast över bezeln.
Är min senaste Rolex att betrakta som ett fullset mera?
Någon gång har jag fått med dessa också, men jag gissar att AD ibland kan se det som någon slags "transportemballage" utan värde som inte ska ut till kund...
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Min senaste Rolex köpt hos AD saknar papphylsan man skjuter in den vita ytterboxen i samt den transparenta plastringen man trycker fast över bezeln.
Är min senaste Rolex att betrakta som ett fullset mera?
Någon gång har jag fått med dessa också, men jag gissar att AD ibland kan se det som någon slags "transportemballage" utan värde som inte ska ut till kund...
Tycker inte det spelar någon roll. Är helt klart fullset ändå.
 

Omega87

Rolex
Min senaste Rolex köpt hos AD saknar papphylsan man skjuter in den vita ytterboxen i samt den transparenta plastringen man trycker fast över bezeln.
Är min senaste Rolex att betrakta som ett fullset mera?
Någon gång har jag fått med dessa också, men jag gissar att AD ibland kan se det som någon slags "transportemballage" utan värde som inte ska ut till kund...
Helt klart fullset men jag hade velat ha dem sakerna också när jag köper från AD.
 

Omega87

Rolex
Viktigt med fullset för mig då så letar uteslutande efter klockor med det. Tycker det väldigt trevligt med alla tillbehör speciellt på äldre och vintage.
 

Flerro

Omega
2-Faktor
Fullset känns för mig rätt onödigt för mellanklass klockor från Oris, Longines, Eterna och Tag Heuer, där fullset bara ökar värdet med några hundralappar. Gillar man att ha en lite större samling, så tar dessutom alla dessa boxar en halv garderob och ökar bara risken att frun fattar hur mycket pengar man lägger på detta intresse.
 

EmilSve

Cartier
Fullset känns för mig rätt onödigt för mellanklass klockor från Oris, Longines, Eterna och Tag Heuer, där fullset bara ökar värdet med några hundralappar. Gillar man att ha en lite större samling, så tar dessutom alla dessa boxar en halv garderob och ökar bara risken att frun fattar hur mycket pengar man lägger på detta intresse.

Att sälja med fullcert är alltid att föredra, från en köpares synvinkel. Hade själv aldrig köpt en klocka över 5000 utan. Tryggheten är ju en stor grej för många och jag tror att jag talar för majoriteten när jag säger det. Har själv haft väldigt svårt att sälja utan. I mitt fall har det handlat om mycket mer än ett par hundralappar :(
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Om jag söker efter en viss modell och hittar 10 st till salu varav 9 har fullset och den kvarvarande inte har det, men har inköpskvittot och kvitton på service, väljer jag den sistnämnda. Äkthetsintyg säger att klockan är äkta, men inte om den är stulen. Det viktigaste är att klockan är ren och är köpt för ärliga pengar, sen kommer klockans kvalite. Fullset är en del i att allt står rätt till, men det räcker inte. En klocka med tvivelaktig historik skulle inte jag vilja köpa och än mindre bära.

Är det en allmän inställning eller gäller det bara nyare klockor, och i sådana fall när drar du gränsen?
 

EmilSve

Cartier
Är det en allmän inställning eller gäller det bara nyare klockor, och i sådana fall när drar du gränsen?

Jag skulle säga att det är ganska allmänt. Viktigast med box och papper är vid dyra köp och vintage. Vintage med box har en egen charm enligt mig och är lite av en deal-breaker. Köp utan Cert när klockan har ett värde över 10000 finns inte på kartan
 
Topp