• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tankar kring Oris Aquis

Hej!
Som vi alla vet behövs det förnyelse i klocksamlingen då och då, och nu har mina tankar landat på Oris Aqus och närmare bestämt hulken.
Jag tänker att jag slänger upp en tråd där ni med erfarenhet av klockan kan yttra er!
Ni som har ägt en, varför sålde ni bort den? Vad anser ni riktpriset bör ligga på? osv osv.

Lets go! :)

Tja! I höstas sålde jag min Oris diver date från 2005. Tyckte inte jag behövde den men saknade snabbt min dykare. Började kolla efter en ny och trillade tillbaka mot Oris. Köpte sedan en Aquis grön 39,5. Älskar den gröna färgen men 39,5 blev för litet på mina 20cm handleder. Så lämnade tillbaka den och köpte sedan en 43,5 i grönt på Blocket. Det är verkligen en superfin klocka. Den gröna färgen är perfekt. Har bara positivt att säga om klockan men storleksfrågan är väl en smakfråga.

Tja! I höstas sålde jag min Oris diver date från 2005. Tyckte inte jag behövde den men saknade snabbt min dykare. Började kolla efter en ny och trillade tillbaka mot Oris. Köpte sedan en Aquis grön 39,5. Älskar den gröna färgen men 39,5 blev för litet på mina 20cm handleder. Så lämnade tillbaka den och köpte sedan en 43,5 i grönt på Blocket. Det är verkligen en superfin klocka. Den gröna färgen är perfekt. Har bara positivt att säga om klockan men storleksfrågan är väl en smakfråga.
Nu för tiden finns den även i 41mm men jag tror att det bara är i blått?

Har ägt en oris aquis, den var dock blå. Storleken på 43,5mm kändes liiite stor på mina knappt 17cm handleder. Utöver det tycker jag att den är riktigt fin och innehar en bra kvalitekänsla. Sålde min aquis efter ungefär en veckan men det vara bara pågrund av storleksfrågan. Bifogar en bild på den:
F0F534E3-5D3F-4DE3-8C71-A4B8ECA46F29.jpeg

Nya Aquis håller riktig bra finish och är trevlig på armen. Min 39,5 således pga av för dålig AR (mycket reflexer i glaset) och för blingig känsla. Min var den delvis polerade vilket upplevdes för elegant på en dykare. Den borstade är bättre. Ännu bättre är nog att köpa en CW trident. Ännu bättre kvalité totalt sett, justerbar utbytbar länk o lägre pris. Dock har väl deras QC varit lite svajig men dom har juste retur policy. Allra bäst är att köpa en Monta Oceanking som istället är något dyrare men också håller en genomgående högre nivå. Närmare Omega än Oris i finish och med sannolikt bättre tidshållning än både CW o Oris pga bättre verk o noggrannare justering från tillverkaren. ( Bild från webben)
grn-5480-1.jpg

Tillbaka
Topp