• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar kring royal oak.

cab

Audemars
2-Faktor
Synd att det verkar vara en jävla djungel med polering och att få verkar kunna hantera det. Skulle inte kännas bra att lämna in något om man inte är 100% att de klarar av jobbet.
 

watchdreamer

Panerai
Har bestämt mig för att byta min ROO Safari mot en royal oak.
Främst har jag tittat på en 26300. är det några modeller man bör ha koll på?
Vad hade ni valt?

APSAFARI-8thumb.jpg
26300.jpg
Jag väntar på min 26300 med spänning, just nu inne hos Nymans och myser :)
Ser mycket fram emot när den snart är klar, fantastisk klocka enligt mig
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
image.jpg


Jag vill också vara med och leka. Detta är min första AP och jag ska erkänna att det var en slump som gjorde att jag köpte den samt att jag var skeptisk till och med efter överföringen. När den dök upp skingrades min skepsis och jag började tycka att den var riktigt ball men vi kom aldrig överens trots byte från rätt trist svart kalv till vitt stekargummi. När dessutom min fru, som ogillar guld, vid ett besök hos AD sade sig föredra Cartiers calibre diver i rose framför min ROO ja då dök hjärtat och jag började funta på sälj. När jag nyligen bytte till ett brunt kroko gick pulsen upp rätt mycket och det började pirra i magen. Nu är jag rätt kär i klockan så safe är den ett tag till. Funderar på att komplettera med länk men är rädd att den blir för blek av det.
 

Whedda

Rolex
Henrik är Nymans Urs verkstadschef och utbildad på AP verken och polering. Tror jag hört Whedda rekommendera hans skills gällande polering.

Nej jag har inte låtit polera min då den var i toppskick externt. Däremot är det fortfarande någon jag rekommenderar för AP-service. Angående Polering så vet jag att Nymans köpte in utrustning för att kunna göra detta för några år sedan men har inte själv som sagt testat.

Jag tyckte personligen att 5000kr för polering är i högsta laget men skulle nog göra det på JS modell för att sedan sätta sina egna repor över tid. Ett varningens finger bara...Man bör nog inte polera en RO eller Nautilus för ofta då det inte finns så mycket marginal av material att ta av utan att förlora grundformen.

Jag kan tänka mig att göra det på såväl min RO och Nautlius men max varannan/var tredje service och då tveklöst helst från AP/PP i Schweiz...
 

watchdreamer

Panerai
Vadå kostar det bara 5000:-att polera AP numera hos Nymans?
Förut var det nästan 20 000:-

Är 5000:- inkl armband?

Även jag har min 26300 inne för polering hos Henrik, hoppas innerligt på ett gott resultat när den är klar ;)

Det är endast en lättare polering som skall göras, eller rekommenderar kanske expertpanelen att man hellre ska avvakta?
Råd mottages gärna
 

Whedda

Rolex
Vadå kostar det bara 5000:-att polera AP numera hos Nymans?
Förut var det nästan 20 000:-

Är 5000:- inkl armband?
Inkl. Allt som jag förstår det.

Tycker 20 000kr är ett skämt... Det är ju inte kärnfysik när man har utrustningen.

Patek tar några hundra CHF för att polera Nautilus vid fabriksservice så 5000kr är i överkant tycker jag.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Amme

Cartier
Inkl. Allt som jag förstår det.

Tycker 20 000kr är ett skämt... Det är ju inte kärnfysik när man har utrustningen.

Patek tar några hundra CHF för att polera Nautilus vid fabriksservice så 5000kr är i överkant tycker jag.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Antar att 20' var då man INTE hade utrustningen
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gillar man Chrono så är Leo Messi-varianten snygg (dock lökigt med kändisklockor) men dyyyyr

Audemars-Piguet-Royal-Oak-Leo-Messi-Limited-Edition-001.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tackar, kanske ska skippa den trots allt :)
Handlar om vad du tycker. Jag har haft en ny AP som jag repat och direkt började jag också överväga att polera den. Knepigt men med tanke på hur lättrepade de är så skulle jag bara njuta av den istället för att sen vara nojjig till du repat den igen. ;)

Att polera kan man alltid göra senare. Att få den opolerad igen är däremot svårare.
 

Englunds

Breitling
14790. Bra storlek om du inte har stockar till handleder!

image.jpg


Jag kan inte annat än att hålla med. Jag har själv ett par rejäla handleder men väljer ofta mindre ur i alla fall då jag tycker det ser mer dressat och klart stiligare ut. Trenden med större och större klockor (även på de som har små handleder) känns något urvattnad :confused:

Sedan kan jag tycka att många Royal Oaks idag är lite överprisade och då är 14790:an klart prisvärd i sammanhanget. Go for it! :)
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Superenkelt, har du grövre handleder (och råd) köp 15202. Har du mindre stockar, kör 14790.

14790 - En tunn RO sitter riktigt skönt, som nämnts tidigare.

pXP7gdj.jpg


PS. har inte smutsig tröja, blev så efter snapseed, tror jag råkade ställa om något. :bag:
 

cab

Audemars
2-Faktor
Superenkelt, har du grövre handleder (och råd) köp 15202. Har du mindre stockar, kör 14790.

14790 - En tunn RO sitter riktigt skönt, som nämnts tidigare.

pXP7gdj.jpg


PS. har inte smutsig tröja, blev så efter snapseed, tror jag råkade ställa om något. :bag:

Svart tavla som blivit lite grå? Eller lurar man sig av ljuset, riktigt snygg iaf!
 
Topp