• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tankar kring Seiko 5/skx

Acos

Guld
Tjena! Jag satt och funderade lite på varför Seiko 5 inte alls verkar vara i närheten av så populär som skx var/är. Visst dom är lite annorlunda i designen men har ändå samma stil om man nu kan säga så? och har ett annat urverk, är det så att det är pågrund av designen eller är det urverket? Jag själv är väldigt färsk och har ingen kunskap alls egentligen annat än det lilla man läst sig till om urverk, Men jag personligen gillar skx mer iallafall när det kommer till skx007k2 utan att egentligen veta nånting om villket urverk som är bäst så blir det helt klart nästa klocka, det jag vill komma fram till är vad tycker och tror ni?

Du svarar lite på dina egna frågor... de har olika design och olika urverk...? jag gillar dock skx:en mer numera

Var väl egentligen inga frågor utan undrar lite om vad ni andra tycker och tänker sen villket urverk som är bäst hehe vart lite otydligt kanske

Har båda och gillar min Seiko 5 Sports, men som andra säger så har SKX:en växt mer på mig. Just min 5:a är också rätt bedrövlig med +50sec/dygn eller så medans SKX:en ligger under +5sec/dygnet.

Tjena! Jag satt och funderade lite på varför Seiko 5 inte alls verkar vara i närheten av så populär som skx var/är. Visst dom är lite annorlunda i designen men har ändå samma stil om man nu kan säga så? och har ett annat urverk, är det så att det är pågrund av designen eller är det urverket? Jag själv är väldigt färsk och har ingen kunskap alls egentligen annat än det lilla man läst sig till om urverk, Men jag personligen gillar skx mer iallafall när det kommer till skx007k2 utan att egentligen veta nånting om villket urverk som är bäst så blir det helt klart nästa klocka, det jag vill komma fram till är vad tycker och tror ni?

Starta tråden i korrekt avdelning!

Tråd flyttas.

Generellt sett är det samma urverk i SKX som i Seiko 5-linjen. 7s26 och 7s28, beroende på modell. Dom "borde" alltså gå lika bra, så handlar mest om tur om man får en SKX eller femma som går riktigt bra eller otur om man får en som går dåligt. Svår att jämföra dom två då SKX-linjen är riktiga dykarklockor och Seiko 5 har 100m wr och så vitt jag vet inga skruvkronor. Det finns dock en uppsjö av olika varianter inom Seiko 5 som inte påminner om dykare. Jag har till exempel en SNZG13, en sådan här:
SNZG13K1_LRG.jpg

Tror populariteten har med hype att göra. SKX007/009 har funnits i 20 år och är populära som en jämförelsevis väldigt billig dykarklocka. Mångas första steg in i det mekaniska klockträsket som alltid rekommenderas som första klocka av någon, oavsett om man efterfrågar klockor upp till 20.000.

Jag tycker 5 serien har en del riktigt snygga modeller faktiskt. Spanade ett tag på nån dykare i "guld" som verkade riktigt nice för pengen. Minns inte vilken det var nu men blir jag sugen att testa något guldigt lär det bli nån sån förmodligen.

Tillbaka
Topp