• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tankar kring service (Omega)

Gnawkie

Basic
Hejsan,

Jag köpte för 2 år sen en Omega Seamaster DeVille här på KS och har varit väldigt nöjd med köpet. Den tros vara från 1960-talet och under större tiden legat undanstoppat. Jag har aldrig servat den sedan inköp och det är okänt om den har servats tidigare. Är ganska rookie på vad allt innebär gällande service och så.

Klockan skruvas upp via kronan men här om dagen så försvann friktionen/motståndet helt när man skruvar på den vilket även innebar att det inte längre gick att skruva upp den. Efter att ha dragit in och ur den lite så har friktionen/motståndet när man skruvar ökat till mer än det var tidigare och det "klickar" det högre än tidigare när man skruvar. Kronan funkar rätt bristfälligt nu för att skruva upp klockan så jag tror jag behöver fixa den.

Jag köpte den för 10k och fullservice på Krons i Stockholm ska tydligen gå på 5k där de låter Swatch Group Nordic utföra servicen. Hyfsat dyrt i förhållande till inköpspris men jag planerar att ha klockan länge så det kanske är värt det. Har några funderingar bara.

1. Är mitt problem med klockan vanligt/allvarligt?

2. Behöver jag göra en "fullservice" för 5k eller kan den servas enbart för att lösa mitt problem med kronan?

3. Tips på vart jag kan vända mig för service i Stockholm?

Övriga tankar och tips välkomnas också :)

Tack på förhand!

Jag skulle testat att fråga Farfars klocka på Södermalm, lämnade in en Certina från den tidsperioden och det blev avsevärt mycket billigare och väldigt bra :)

Werner på ABC på Hornsgatan kan allt om Omega, speciellt från den tiden. Om han tar in den kommer det bli riktigt bra (och någon tusenlapp billigare än Swatch).

Hur mycket ville han ha för arbetet? Han är inte känd för att vara billig, men däremot duktig!

4,6K tog han för isärplockning, nytt glas, ny krona. Tror det var detta han skulle göra men litade på honom då jag inte har så bra koll själv. Sen tillkom 350-700 (förstod inte riktigt) för fjäder. Så tror det landar på totalt drygt 5k. Rätt dyrt med tanke på att jag köpte klockan för 10k, men men förhoppningsvis behövs det inte på ett bra tag igen.

Egentligen ville jag bara få den att funka igen, möjligt att jag fick lite mer service än vad jag behövde. Å andra sidan kan det hända att den inte blivit servad sedan 60-talet så kanske är lika bra.

4,6K tog han för isärplockning, nytt glas, ny krona. Tror det var detta han skulle göra men litade på honom då jag inte har så bra koll själv. Sen tillkom 350-700 (förstod inte riktigt) för fjäder. Så tror det landar på totalt drygt 5k. Rätt dyrt med tanke på att jag köpte klockan för 10k, men men förhoppningsvis behövs det inte på ett bra tag igen.

Egentligen ville jag bara få den att funka igen, möjligt att jag fick lite mer service än vad jag behövde. Å andra sidan kan det hända att den inte blivit servad sedan 60-talet så kanske är lika bra.
Ok. Så ungefär samma pris som Nymans. Ja det är ett dilemma med billigare klockor men gillar du klockan så är det helt rätt att serva den.

Ok. Så ungefär samma pris som Nymans. Ja det är ett dilemma med billigare klockor men gillar du klockan så är det helt rätt att serva den.

Yep gillar den väldigt mycket så det får nog vara värt det. Bifogar en bild om nån skulle vara nyfiken

Bilagor

• Omega.jpg
    Omega.jpg
    48 KB · Visningar: 39
Tillbaka
Topp