• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar kring Traderas kategori Klockor>Renoveringsobjekt

Ariste

Audemars
2-Faktor
Hjälpte för en tid sedan min sambo att sälja en klocka på Tradera, har under årens lopp gett henne en del klockor i hopp om att öka förståelsen för mitt klockintresse vilket fungerat ibland. En del klockor har legat oanvända och nu var det dags att sälja dem på tratten under kategorin Klockor<Renoveringsobjekt.

Jag valde kategorin renoveringsobjekt då klockan inte hade använts på många år och den saktade sig en halv minut per dygn. Klockan är från 70-talet med okänd servicehistorik, många hade säkert lagt ut den i "vanliga" Omega-kategorin men jag kände inte att jag ville det då jag ansåg att det förelåg ett renoveringsbehov/servicebehov.

Skickade den fungerande klockan och när köparen hämtar ut den fungerar den inte, den är intakt utan spår av misshandel under Postnords hantering men verket fungerar inte som när det skickades - den går inte att få i gång.. Klockan var ordentligt packad i bubbelplast och kartong. Köparen är missnöjd och riktar sitt missnöje åt mitt håll. Jag känner mig lätt förvånad och ovan med att behöva ta ansvar för hur en klocka fungerar när den listats med beskrivningen och kategoriseringen renoveringsobjekt.

När jag köpt klockor i kategorin renoveringsbehov (vilket jag ofta gjort) har jag alltid utgått från att klockan behöver service/renovering/omvårdnad, att något är defekt eller fel. Så länge objektet överensstämmer med bilder och beskrivning av kaliber/referens så har jag varit nöjd. Men med tanke på vad som hänt nyligen blir jag osäker, är det kanske bara jag som tänker så och i så fall måste jag fundera om på hur jag annonserar.

Skulle nu vilja höra hur ni tänker när ni köpt eller sålt klockor listade som renoveringsobjekt? Hur definierar ni renoveringsobjekt?
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
De få klockor jag säljer på tradera lägger jag under renovering. Det blir på tok för mycket tjafs från köpare -hur mycket man än försöker förklara klockans status- annars.
Det kan tyckas vara fegt, men det känns bättre för mig som säljare om köparen är nöjd.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
De få klockor jag säljer på tradera lägger jag under renovering. Det blir på tok för mycket tjafs från köpare -hur mycket man än försöker förklara klockans status- annars.
Det kan tyckas vara fegt, men det känns bättre för mig som säljare om köparen är nöjd.
Precis så tänker jag, jag får ut mindre pengar men slipper allt tjafs (trodde jag) med missnöjda köpare.
 

Joakim C

Cartier
Hjälpte för en tid sedan min sambo att sälja en klocka på Tradera, har under årens lopp gett henne en del klockor i hopp om att öka förståelsen för mitt klockintresse vilket fungerat ibland. En del klockor har legat oanvända och nu var det dags att sälja dem på tratten under kategorin Klockor<Renoveringsobjekt.

Jag valde kategorin renoveringsobjekt då klockan inte hade använts på många år och den saktade sig en halv minut per dygn. Klockan är från 70-talet med okänd servicehistorik, många hade säkert lagt ut den i "vanliga" Omega-kategorin men jag kände inte att jag ville det då jag ansåg att det förelåg ett renoveringsbehov/servicebehov.

Skickade den fungerande klockan och när köparen hämtar ut den fungerar den inte, den är intakt utan spår av misshandel under Postnords hantering men verket fungerar inte som när det skickades - den går inte att få i gång.. Klockan var ordentligt packad i bubbelplast och kartong. Köparen är missnöjd och riktar sitt missnöje åt mitt håll. Jag känner mig lätt förvånad och ovan med att behöva ta ansvar för hur en klocka fungerar när den listats med beskrivningen och kategoriseringen renoveringsobjekt.

När jag köpt klockor i kategorin renoveringsbehov (vilket jag ofta gjort) har jag alltid utgått från att klockan behöver service/renovering/omvårdnad, att något är defekt eller fel. Så länge objektet överensstämmer med bilder och beskrivning av kaliber/referens så har jag varit nöjd. Men med tanke på vad som hänt nyligen blir jag osäker, är det kanske bara jag som tänker så och i så fall måste jag fundera om på hur jag annonserar.

Skulle nu vilja höra hur ni tänker när ni köpt eller sålt klockor listade som renoveringsobjekt? Hur definierar ni renoveringsobjekt?
Oj då! Jag har sålt mycket men något riktigt liknande har jag inte stött på. Du har ju listat den som ett renoveringsobjekt och då är det ju otvetydigt att uret behöver just renoveras, och det är bara att vara vänlig och in absurdum förklara vad som gäller. Jag ger alltid returrätt inom en vecka och köparen får stå för returfrakten. Det kan vara lugnast för dig att du helt enkelt tar den i retur, blockerar denne köpare och lägger ut den igen. Allt för sinnesfridens skull. Enligt mina erfarenheter är situationen som du stött på ovanlig med så krånglande köpare. Men man slutar aldrig att förvånas...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Seriöst så kan jag tänka mig att vissa som köper ”renoveringsobjekt” gör det för att det är billigt och de tänker sig att klockan är i behov av en service. Då fungerar den fortfarande och de kan testa den och se om de tycker om. Gör de det så kan de kanske tänka sig att ”slösa” en service på klockan. Gillar de den inte så kan de sälja den igen och som sämst få tillbaka pengarna.

Intressant tänk självklart men det blir nog lätt missförstånd när folk har väldigt olika insikt om vad som är vad. :)

Risken med att sälja till vem som helst. Enklast är att göra som Joakim säger och ta tillbaka klockan. Även om det suger kopiöst.
 

Salesmayne

Panerai
Varför ens bry sig om en åsna till kund? Du beskrev klockan som ett renoveringsobjekt trots att det endast framstog som att uret behövde service, sedan blev den ett renoveringsobjekt och kunden fick vad han betalde för. Som privatsäljare behöver du dessutom inte tänka på ångersrätt för kunden har ingen.
 

Joakim C

Cartier
Som säljare gäller det att behandla även åsnor som kunder. Du vill inte ha negativa omdömen oavsett anledning. Att erbjuda retur om kunden inte är nöjd är en metod. Att vara vänlig och överpedagogisk är en annan. En strid med kunden slutar inte bra och det är du som säljare som tar mest skada, det är min bestämda uppfattning.
 

Salesmayne

Panerai
Som säljare gäller det att behandla även åsnor som kunder. Du vill inte ha negativa omdömen oavsett anledning. Att erbjuda retur om kunden inte är nöjd är en metod. Att vara vänlig och överpedagogisk är en annan. En strid med kunden slutar inte bra och det är du som säljare som tar mest skada, det är min bestämda uppfattning.

Jag håller med i en viss utsträckning. Har man skrivit ut allt som behöver skrivas ut, varit 100% korrekt med info så tar jag inte tillbaka något oavsett vad kunden tycker. Due dilligence görs innan köp, inte efter, jag tar hellre ett negativt omdöme än låter folk som inte läser annonser ordentligt vinna. Dessa får användas för att skicka en signal till andra kunder: läs igenom annonsen ordentligt, det ligger i ditt intresse.
 

Joakim C

Cartier
Jag håller med i en viss utsträckning. Har man skrivit ut allt som behöver skrivas ut, varit 100% korrekt med info så tar jag inte tillbaka något oavsett vad kunden tycker. Due dilligence görs innan köp, inte efter, jag tar hellre ett negativt omdöme än låter folk som inte läser annonser ordentligt vinna. Dessa får användas för att skicka en signal till andra kunder: läs igenom annonsen ordentligt, det ligger i ditt intresse.

Då undrar jag hur många negativa omdömen du har på Tradera?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hjälpte för en tid sedan min sambo att sälja en klocka på Tradera, har under årens lopp gett henne en del klockor i hopp om att öka förståelsen för mitt klockintresse vilket fungerat ibland. En del klockor har legat oanvända och nu var det dags att sälja dem på tratten under kategorin Klockor<Renoveringsobjekt.

Jag valde kategorin renoveringsobjekt då klockan inte hade använts på många år och den saktade sig en halv minut per dygn. Klockan är från 70-talet med okänd servicehistorik, många hade säkert lagt ut den i "vanliga" Omega-kategorin men jag kände inte att jag ville det då jag ansåg att det förelåg ett renoveringsbehov/servicebehov.

Skickade den fungerande klockan och när köparen hämtar ut den fungerar den inte, den är intakt utan spår av misshandel under Postnords hantering men verket fungerar inte som när det skickades - den går inte att få i gång.. Klockan var ordentligt packad i bubbelplast och kartong. Köparen är missnöjd och riktar sitt missnöje åt mitt håll. Jag känner mig lätt förvånad och ovan med att behöva ta ansvar för hur en klocka fungerar när den listats med beskrivningen och kategoriseringen renoveringsobjekt.

När jag köpt klockor i kategorin renoveringsbehov (vilket jag ofta gjort) har jag alltid utgått från att klockan behöver service/renovering/omvårdnad, att något är defekt eller fel. Så länge objektet överensstämmer med bilder och beskrivning av kaliber/referens så har jag varit nöjd. Men med tanke på vad som hänt nyligen blir jag osäker, är det kanske bara jag som tänker så och i så fall måste jag fundera om på hur jag annonserar.

Skulle nu vilja höra hur ni tänker när ni köpt eller sålt klockor listade som renoveringsobjekt? Hur definierar ni renoveringsobjekt?
Även om du lägger den som renoveringsobjekt, men i beskrivningen skriver att den tickar/går, så bör du tillägga något i stil med att det inte ges några som helst garantier på begagnade äldre klockor, för att slippa tjafset.
 

Joakim C

Cartier
Ca 1%, egentligen mindre då flera tusen inte lämnat omdömen. Det är en acceptabel nivå tycker jag.
Det tycker inte jag och jag handlar heller inte av säljare med den statistiken. För mig är kunden i underläge eftersom det är distanshandel. Oavsett bra bilder och bra beskrivningar. Jag tar hellre retur än går in i en långdragen strid med en köpare.
 

Salesmayne

Panerai
Nähä, mina kunder verkar inte ha något problem alls med det och jag skulle tro att under 1% missnöjda kunder är rätt normalt för alla större säljare och butiker. Sedan sätter ju tyvärr vissa negativt bara för att...det kan man inte gardera sig för som säljare!

PS. Jag har inga långdragna strider då jag har rätten på min sida och beskriver och behandlar varje affär helt korrekt. Är man inte nöjd ändå...buhuuuuu
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Oj då! Jag har sålt mycket men något riktigt liknande har jag inte stött på. Du har ju listat den som ett renoveringsobjekt och då är det ju otvetydigt att uret behöver just renoveras, och det är bara att vara vänlig och in absurdum förklara vad som gäller. Jag ger alltid returrätt inom en vecka och köparen får stå för returfrakten. Det kan vara lugnast för dig att du helt enkelt tar den i retur, blockerar denne köpare och lägger ut den igen. Allt för sinnesfridens skull. Enligt mina erfarenheter är situationen som du stött på ovanlig med så krånglande köpare. Men man slutar aldrig att förvånas...
Håller med och som du säger är det kanske lugnast att ta den i retur mot att köparen får stå för frakten. Visste inte att jag kan spärra köpare på Tradera, det ska jag kolla upp om jag ids sälja någon fler gång.
Seriöst så kan jag tänka mig att vissa som köper ”renoveringsobjekt” gör det för att det är billigt och de tänker sig att klockan är i behov av en service. Då fungerar den fortfarande och de kan testa den och se om de tycker om. Gör de det så kan de kanske tänka sig att ”slösa” en service på klockan. Gillar de den inte så kan de sälja den igen och som sämst få tillbaka pengarna.

Intressant tänk självklart men det blir nog lätt missförstånd när folk har väldigt olika insikt om vad som är vad. :)

Risken med att sälja till vem som helst. Enklast är att göra som Joakim säger och ta tillbaka klockan. Även om det suger kopiöst.
Intressant tanke, den målgruppen hade jag inte koll på men det finns säkert en grupp köpare som tänker så. Börjar mer och mer förstå varför många lämnar till auktionshus för att slippa ta tjafs och missförstånd, lätt värt pengarna.:)
 
  • Like
Reactions: Per

Salesmayne

Panerai
Håller med och som du säger är det kanske lugnast att ta den i retur mot att köparen får stå för frakten. Visste inte att jag kan spärra köpare på Tradera, det ska jag kolla upp om jag ids sälja någon fler gång.

Intressant tanke, den målgruppen hade jag inte koll på men det finns säkert en grupp köpare som tänker så. Börjar mer och mer förstå varför många lämnar till auktionshus för att slippa ta tjafs och missförstånd, lätt värt pengarna.:)

Att Spärra köpare och budgivare är en mycket bra Åsne-repellent
 

Joakim C

Cartier
Nähä, mina kunder verkar inte ha något problem alls med det och jag skulle tro att under 1% missnöjda kunder är rätt normalt för alla större säljare och butiker. Sedan sätter ju tyvärr vissa negativt bara för att...det kan man inte gardera sig för som säljare!

PS. Jag har inga långdragna strider då jag har rätten på min sida och beskriver och behandlar varje affär helt korrekt. Är man inte nöjd ändå...buhuuuuu


Din attityd brukar de säljare ha, som om det blir problem vid ett köp, vägrar lösa det med köparen. Allt som oftast går deras affärer bra, men stöter du på problem med ditt köp så beter de sig som jobbiga tonåringar. De flesta seriösa säljare både på nätet och i butiker har begripit att, vi tar returen och får en nöjd köpare oavsett anledningen.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Hjälpte för en tid sedan min sambo att sälja en klocka på Tradera, har under årens lopp gett henne en del klockor i hopp om att öka förståelsen för mitt klockintresse vilket fungerat ibland. En del klockor har legat oanvända och nu var det dags att sälja dem på tratten under kategorin Klockor<Renoveringsobjekt.

Jag valde kategorin renoveringsobjekt då klockan inte hade använts på många år och den saktade sig en halv minut per dygn. Klockan är från 70-talet med okänd servicehistorik, många hade säkert lagt ut den i "vanliga" Omega-kategorin men jag kände inte att jag ville det då jag ansåg att det förelåg ett renoveringsbehov/servicebehov.

Skickade den fungerande klockan och när köparen hämtar ut den fungerar den inte, den är intakt utan spår av misshandel under Postnords hantering men verket fungerar inte som när det skickades - den går inte att få i gång.. Klockan var ordentligt packad i bubbelplast och kartong. Köparen är missnöjd och riktar sitt missnöje åt mitt håll. Jag känner mig lätt förvånad och ovan med att behöva ta ansvar för hur en klocka fungerar när den listats med beskrivningen och kategoriseringen renoveringsobjekt.

När jag köpt klockor i kategorin renoveringsbehov (vilket jag ofta gjort) har jag alltid utgått från att klockan behöver service/renovering/omvårdnad, att något är defekt eller fel. Så länge objektet överensstämmer med bilder och beskrivning av kaliber/referens så har jag varit nöjd. Men med tanke på vad som hänt nyligen blir jag osäker, är det kanske bara jag som tänker så och i så fall måste jag fundera om på hur jag annonserar.

Skulle nu vilja höra hur ni tänker när ni köpt eller sålt klockor listade som renoveringsobjekt? Hur definierar ni renoveringsobjekt?
Även om en klocka säljs som renoveringsobjekt så är det skillnad om den går eller inte. En klocka som inte går kan man väl förvänta sig vad som helst av men går den så är den åtminstone inget hopplöst fall. Jag har råkat ut för det du beskriver. Köpte en klocka som objekt men beskriven som fungerande vilket den inte gjorde när jag fick den. Jag klagade och vi gjorde en deal som båda blev nöjda.
 

Salesmayne

Panerai
Din attityd brukar de säljare ha, som om det blir problem vid ett köp, vägrar lösa det med köparen. Allt som oftast går deras affärer bra, men stöter du på problem med ditt köp så beter de sig som jobbiga tonåringar. De flesta seriösa säljare både på nätet och i butiker har begripit att, vi tar returen och får en nöjd köpare oavsett anledningen.
Jag löser problemet om felet kan skyllas på mig, vilket självklart händer. Är kunden dessutom hövlig och trevlig så ökar dennes chanser markant att lösa problemet vad det än må vara (i rimlig utsträckning såklart). Dock tänker jag inte under några omständigheter vara idioter till lags. Jag har så många kunder och framförallt så många nöjda, återkommande kunder varav vissa handlat i åratal, både på nätet och privat, att jag helt enkelt inte bryr mig. "Kunden har alltid rätt"...hell no
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Även om du lägger den som renoveringsobjekt, men i beskrivningen skriver att den tickar/går, så bör du tillägga något i stil med att det inte ges några som helst garantier på begagnade äldre klockor, för att slippa tjafset.
Jag inser att det måste till ett antal friskrivningsklausuler, då kan jag lika gärna ta mer ansvar och lista den under kategorin för klockmärket.
 

Joakim C

Cartier
Jag löser problemet om felet kan skyllas på mig, vilket självklart händer. Är kunden dessutom hövlig och trevlig så ökar dennes chanser markant att lösa problemet vad det än må vara (i rimlig utsträckning såklart). Dock tänker jag inte under några omständigheter vara idioter till lags. Jag har så många kunder och framförallt så många nöjda, återkommande kunder varav vissa handlat i åratal, både på nätet och privat, att jag helt enkelt inte bryr mig. "Kunden har alltid rätt"...hell no

Du jobbar så och visst, men många läser omdömena i detalj och ser att du har som du säger omkring 1% negativa omdömen. Både du och jag är småhandlare men om man jämför med en firma som också förutsätter nöjda kunder i det långa loppet, Clas Ohlson, om 1% av deras kunder skulle vara missnöjda, då vore det förödande för den firman. Dessutom med tanke på att du nämner att du alltid presenterar dina varor korrekt har jag svårt att se att du skulle erkänna att du någonsin har fel och ta en vara i retur. Det är alltid kundens fel som är en idiot eller dum, så tolkar jag din attityd.
Mitt alias på Tradera är "joakimc "vilket är ditt?
 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
Du jobbar så och visst, men många läser omdömena i detalj och ser att du har som du säger omkring 1% negativa omdömen. Både du och jag är småhandlare men om man jämför med en firma som också förutsätter nöjda kunder i det långa loppet, Clas Ohlson, om 1% av deras kunder skulle vara missnöjda, då vore det förödande för den firman. Dessutom med tanke på att du nämner att du alltid presenterar dina varor korrekt har jag svårt att se att du skulle erkänna att du någonsin har fel och ta en vara i retur.
Mitt alias på Tradera är "joakimc "vilket är ditt?

Utan att veta något om mig så har du alltså svårt att tro att jag skulle ge kunder bifall om de backar upp sina påståenden alternativt att de är återkommande kunder vilket gör att jag kan se mellan fingrarna och förlora lite pengar för deras skull. Sedan har jag skickat fel saker ibland, missat något som spelar roll för retronördar, skrivit fel artikelnummer eller dylikt vilket lett till icke-infriade förväntningar hos kunden och självklart erkänt detta sedan bildbevis presenterats. Självklart återbetalar jag hela summan, ger avdrag alternativt skickar med en bonus vid nästa köp. Jag är ingen idiot, jag pallar bara inte med åsnor till kunder och behandlar dom därefter då jag efter alla dessa år kan kosta på mig att be folk dra åt helvete då jag ändå har en stor skara följare och resultat därefter.

Mitt Tradera alias? xxxxxxxxxxx....xxxxxxx.....xxxxxxxxx....xxxxxxxxxxxxxxxxx
 

Joakim C

Cartier
Utan att veta något om mig så har du alltså svårt att tro att jag skulle ge kunder bifall om de backar upp sina påståenden alternativt att de är återkommande kunder vilket gör att jag kan se mellan fingrarna och förlora lite pengar för deras skull. Sedan har jag skickat fel saker ibland, missat något som spelar roll för retronördar, skrivit fel artikelnummer eller dylikt vilket lett till icke-infriade förväntningar hos kunden och självklart erkänt detta sedan bildbevis presenterats. Självklart återbetalar jag hela summan, ger avdrag alternativt skickar med en bonus vid nästa köp. Jag är ingen idiot, jag pallar bara inte med åsnor till kunder och behandlar dom därefter då jag efter alla dessa år kan kosta på mig att be folk dra åt helvete då jag ändå har en stor skara följare och resultat därefter.

Mitt Tradera alias? xxxxxxxxxxx....xxxxxxx.....xxxxxxxxx....xxxxxxxxxxxxxxxxx

Ovanstående beskriver ju din attityd på ett målande sätt och att du inte vill ange ditt alias på Tradera är ju mycket märkligt. Vad är det du vill dölja för övriga på forumet?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Utan att veta något om mig så har du alltså svårt att tro att jag skulle ge kunder bifall om de backar upp sina påståenden alternativt att de är återkommande kunder vilket gör att jag kan se mellan fingrarna och förlora lite pengar för deras skull. Sedan har jag skickat fel saker ibland, missat något som spelar roll för retronördar, skrivit fel artikelnummer eller dylikt vilket lett till icke-infriade förväntningar hos kunden och självklart erkänt detta sedan bildbevis presenterats. Självklart återbetalar jag hela summan, ger avdrag alternativt skickar med en bonus vid nästa köp. Jag är ingen idiot, jag pallar bara inte med åsnor till kunder och behandlar dom därefter då jag efter alla dessa år kan kosta på mig att be folk dra åt helvete då jag ändå har en stor skara följare och resultat därefter.

Mitt Tradera alias? xxxxxxxxxxx....xxxxxxx.....xxxxxxxxx....xxxxxxxxxxxxxxxxx
Vettiga åsikter, skulle inte ha några problem att handla en klocka från dig genom tradera.
 

Salesmayne

Panerai
Ovanstående beskriver ju din attityd på ett målande sätt och att du inte vill ange ditt alias på Tradera är ju mycket märkligt. Vad är det du vill dölja för övriga på forumet?

Har vi någon slags offentlighetsprincip här? Jag har inte tänkt sälja något till någon av er så oroa dig inte, våra vägar möts nog inte. Jag kommer garanterat köpa fler klockor på KS genom åren och då kan säljaren förvänta sig cash i handen eller betalning direkt. Jag strular inte!
 
Topp