• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar och insikter runt DD’s

Vilken referens föredras?

  • 1803

    Röster: 11 35.5%
  • 18038

    Röster: 9 29.0%
  • 18238

    Röster: 11 35.5%

  • Totala väljare
    31

Esquared

Cartier
Är så rackarns sugen på en äldre day-date med plexi men är också varse om att olika referenser verkar ha olika problem. Vore intressant att höra vad forumet sitter på för erfarenheter?!

Vilken referens är driftsäkrats och krånglar minst?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag har en 18239 och gillar den skarpt men inte vintage enligt mig. Dock den jag föredrar om man ska ha som vardagsur i rotation med annat. För gulguld tycker jag vintage med plexi och gärna dauphinevisare tex är snyggast men mindre praktiskt för vardagligt bruk.
 

Esquared

Cartier
Dom är rätt feta i vitt guld, stealth om något med skön jäkla vikt. Rätt mäckigt att ställa in Dag/Datum?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Dom är rätt feta i vitt guld, stealth om något med skön jäkla vikt. Rätt mäckigt att ställa in Dag/Datum?
Min är double quick set så smidigt (varav min poäng att 18238 är bra för vardagligt bruk i rotation med annat). Men tycker egentligen de riktigt gamla reffarna är vackrast, typ 6511.
En gammal bild på min bara för att en tråd är roligare med bilder :)
IMG_20200328_174212.jpg
 

Esquared

Cartier
Du den där var skarp :)
Hajar, riktigt snygg pjäs och håller med om att 6511:eek:rna är charmiga som satan men känns aningen segt att få med sig en sådan i vardagen.. Är man inte nojig med guldarmbandet - där lär ju en repa påverka slå hårt på värdet?
 

Esquared

Cartier
Tycker inte det är något stort problem. Om du inte jagar specifik tavla tycker jag du ska köra på plexi. Roligare med pie pan. Akta dig för vitguld bara då de är belagda, slits inte fint.

Pie-Pan adderar en dimension, de är sant!! Asså åfasen, går det att hitta nån bild på hur ytan slits?

Är det inte så att höjden/tjockleken på dom tidigare modellerna varierar beroende på urverket?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Pie-Pan adderar en dimension, de är sant!! Asså åfasen, går det att hitta nån bild på hur ytan slits?

Är det inte så att höjden/tjockleken på dom tidigare modellerna varierar beroende på urverket?
Finns många bilder, men måste tas i rätt ljus. Var en lite nyare på kaplans senaste klockauktion. Upplever inte att tjockleken är någon större skillnad, däremot blir boetterna kraftigare med bredare och högre bandhorn
 

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
Jag är en av få som föredrar daydate på läderband. Jag har en 18038 och det är min favoritklocka efter min Panerai. Köpte till ett Rolex viklås samt ett handtillverkat band från Italien som är utformat efter min handled och jag är riktigt nöjd. Quickset underlättar oerhört då jag vet hur jobbigt det är vrida upp rätt dag och datum på en 1803, bär man den ofta eller inte har problem med att dra fram rätt datum så är det ju ingen fara. Bidrar med några nytagna bilder på min.
532CB660-3CAC-4829-BDE8-3BD18F36764C.jpeg
E5CD59DD-2AA0-4C9F-BDCB-6E9A15255380.jpeg
604E6954-AE72-4E01-AEC0-7D49B42E1EDE.jpeg
 

Esquared

Cartier
Jag är en av få som föredrar daydate på läderband. Jag har en 18038 och det är min favoritklocka efter min Panerai. Köpte till ett Rolex viklås samt ett handtillverkat band från Italien som är utformat efter min handled och jag är riktigt nöjd. Quickset underlättar oerhört då jag vet hur jobbigt det är vrida upp rätt dag och datum på en 1803, bär man den ofta eller inte har problem med att dra fram rätt datum så är det ju ingen fara. Bidrar med några nytagna bilder på min.
532CB660-3CAC-4829-BDE8-3BD18F36764C.jpeg
E5CD59DD-2AA0-4C9F-BDCB-6E9A15255380.jpeg
604E6954-AE72-4E01-AEC0-7D49B42E1EDE.jpeg

Jäkla snyggt med läder, vad är det för tillverkare? Antar att tavlan är modernare än referensen?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tycker inte det är något stort problem. Om du inte jagar specifik tavla tycker jag du ska köra på plexi. Roligare med pie pan. Akta dig för vitguld bara då de är belagda, slits inte fint.

Pie-Pan adderar en dimension, de är sant!! Asså åfasen, går det att hitta nån bild på hur ytan slits?

Är det inte så att höjden/tjockleken på dom tidigare modellerna varierar beroende på urverket?
Nu tror jag egentligen inte WG var aktuellt (iaf inte i svarsalternativen), men som jag förstått är det primärt 4siffriga som slitits så? Min är ändå en del använd och från 89, utan ngn sådan effekt alls. Men har absolut sett en del 1803or WG som ser mkt trötta ut.
 

TheTaleTeller

Vacheron
Friends Of KS
2-Faktor
Nu tror jag egentligen inte WG var aktuellt (iaf inte i svarsalternativen), men som jag förstått är det primärt 4siffriga som slitits så? Min är ändå en del använd och från 89, utan ngn sådan effekt alls. Men har absolut sett en del 1803or WG som ser mkt trötta ut.

Det gäller väl vitguld generellt att det kan behövas rodineras om vid färgskiftning? :)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Om man har handleden för en 1803 på länk så är de tveklöst roligast. Mina är tyvärr för smala.
Är det vikten som gör det till ett problem? Om du jämför med en Datejust t ex. Jag har smala handleder, ca 16,5, och tycker att större klockor blir mer lättburna på länk. Bättre jämnvikt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu tror jag egentligen inte WG var aktuellt (iaf inte i svarsalternativen), men som jag förstått är det primärt 4siffriga som slitits så? Min är ändå en del använd och från 89, utan ngn sådan effekt alls. Men har absolut sett en del 1803or WG som ser mkt trötta ut.
Om du läser inläggen så ser du referensen till vitguld. Här är en 18038 från senaste kaplansauktionen:
0
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Om du läser inläggen så ser du referensen till vitguld. Här är en 18038 från senaste kaplansauktionen:
0
Oj den var inte grann... Kan man fixa det? Skönt att min inte alls blivit så iaf :)

Edit. Ngn betalade alltså över 100 brakar för den. Då antar jag det går att lösa? Annars känns ju 100 svinhögt...
 
Senast ändrad:

Esquared

Cartier
Om man har en korrekt länk till en 1803 så går det inte på mina handleder? Eller vad menar du?
Jag har själv tunna handleder och måste göra ett ingrepp när jag har submariners (måste dra isär och bort en länk som inte går att skruva bort). Dock trist att länkar generellt inte är justerbara hela vägen.. Innan jag blev varse om att urmakare kan ”dra isär” länkarna så sågade jag bort länkjäveln, det gick det också :)
 
Topp