• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tankar om nya Air-King!

Är ny ROLEX Air-King en flopp pga sin storlek på 40 mm?!

  • Svar JA! 36 mm hade varit bättre.

    Röster: 180 45.5%
  • HELL NO, 40 mm is da shit!

    Röster: 216 54.5%

  • Totala väljare
    396
  • Denna undersökning kommer att stängas: .

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Alltid lika kul när det kommer ut nya klockor oavsett vilket märke det är, är man klocknörd som vi flesta här inne så är det mesta godis i våra ögon. Nu kan jag tyvärr bara prata för mig själv, och det är väl ingen större hemlighet att jag gillar Rolex, man kan nog tom säga att jag snöat in lite på det märket. Så att Rolex släpper lite nya klockor känns väl både intressant och roligt på samma gång.

Hm, nu har jag väl inte riktigt blivit ett med dom nyare sexsiffriga modellerna, tycker dom både ser och känns klumpiga ut. Dock skulle jag kunna tänka mig både en Hulk och den nya Sea-Dwellern...tror jag, iaf om det var någon som snällt skänkte en av dessa klockor till mig.

Dessa klockor jag nu presenterar har säkert redan tagits upp i fler än en tråd, men jag vill ändå snabbt bara flika in kommande rolexmodeller här i tråden, för att sedan komma till den klockan som jag har fastnat lite extra för.

Skärmklipp12.JPG

Skärmklipp11.JPG


Länkar för dom som vill läsa lite mer om dessa klockor.
http://www.rolex.com/watches/baselworld/new-cosmograph-daytona/m116500ln-0001.html
http://www.rolex.com/watches/baselworld/new-datejust-41/m126333-0010.html
För aLLa damer.
http://www.rolex.com/watches/baselworld/new-lady-datejust-28/m279381rbr-0013.html
För aLLa damer och @leben ;).
http://www.rolex.com/watches/baselworld/new-pearlmaster-39/m86285-0001.html
http://www.rolex.com/watches/baselworld/new-day-date/m228235-0025.html
http://www.rolex.com/watches/baselworld/new-yacht-master-40/m116621-0001.html
http://www.rolex.com/watches/baselworld/new-explorer/m214270-0003.html
http://www.rolex.com/watches/baselworld/new-cellini/m50505-0020.html

Av dessa nio klockor ovan, så känner iaf jag att det är fyra av dessa som känns lite intressanta, nya DAYTONAN, Air-Kingen, Yacht Mastern och nya Cellinin, favvon är nog nya YM, då jag alltid har varit svag för både bruna och blåa tavlor. Bubblare, får nya Daytonan bli, då den får ett gammalt utseende fast i ny förpackning, jag hoppas ni fattar vad jag menar. Även den nya Cellinin känns trevlig då, dressare är lite underskattade i min värld.

Hm, men den klocka som jag fastnade/fastnat mest för är trots allt nya Rolex Air-King, den har något jag gillar och det sa nog klick direkt tror jag när jag såg den för första gången, tyvärr har jag bara sett den på bild än så länge. Men det jag föll för, var den gröna sekundvisaren och den gröna ROLEX texten på tavlan.

Skärmklipp14.JPG

Skärmklipp4.JPG

Skärmklipp2.JPG


Kan inte bli annat än succé känns det som, ellé?!
Skärmklipp.JPG


http://www.rolex.com/watches/baselworld/new-air-king/m116900-0001.html
Skärmklipp1.JPG



Helborstad länk är bra svulstigt det, mycket bättre än blankpolerade mittlänkar i min bok.
Skärmklipp6.JPG


Det sitter ett kaliber 3131 i den, samma som i Milgaussen, så det är inte kattskit.
Skärmklipp5.JPG


Mmmmysigt.
Skärmklipp13.JPG

Lär ju ha med fakta så klart.
Skärmklipp9.JPG


Mycket känns ju igen tycker jag.
Skärmklipp8.JPG


Så vad är mina samlade tankar om denna klocka, JA, helheten är väl OK, det tycker jag nog, gillar att den har arabiska siffror som index. Som jag redan tagit upp så gillar jag den gröna sekundvisaren, det känns behagligt att titta på, man får ett inre lugn, diggar även att ROLEX är skrivet i grönt, ni vet grönt är skönt osv. Även plus på den helborstade länken, gångreserven är väl normal liksom att den är 100m vattentät , så det höjs väl inga ögonbryn direkt, eller hur.

Skärmklipp7.JPG

MEN, MEN...det är "NU" min stora djupa suck kommer, "SUCK"! Och det är nu jag undrar, frågar mig varför, VARFÖR i HELA JÄVLA HELVETET har man gjort denna klocka som 40mm?! Jag är oförstående, varför har man förstört den med att göra den i size 40mm, är det efterfrågan på större klockor som gjort att ROLEX fått darren och inte gör den mindre. Visst 34mm är väl kanske i minsta laget, men man kunde väl gjort den som 36mm iaf, och vill man nu överraska med storleken så kunde man väl ha gjort den i den udda storleken 37mm.

Visst, det känns som en bra toolwatch eller varför inte en dressare om man nu vill det, det bestämmer du helt själv, och det skall bli kul och och få se denna skapelse IRL, och vem som blir först med denna på forumet det skall bli kul och se.

Dock lär det inte bli jag, för jag hade mycket väl kunna tänkt mig ett nyköp av klocka hos AD, för det var många år sedan senast det hände, det är nog 16 år om jag kommer ihåg rätt, då blev det en Breitling Chronomat med blå tavla och guldfärgade kronografer. Men nu tvekar jag, jag har en Milgauss i samlingen, och om jag har förstått det rätt så är dom exakt lika stora i boetten och det gör att jag tycker den blir för stor. Anledningen att jag har kvar Milgaussen, är att den är så olika alla mina andra Rolex som finns i samlingen, med sitt gröna glas och sekundvisaren som är designad som en blixt. Vi får se vad som händer framöver helt enkelt, jag kanske ändrar uppfattning när jag har den i min hand eller på min arm...

Så vad tycker ni andra, har ni tänkt något på denna klocka så som jag har gjort, dela gärna med er forummedlemmar!

Mvh // Affe
 
Senast ändrad:
Jag är positiv till modellen, tycker den är kul. Min tveksamhet ligger i hur väl det kommer fungera med mixen av luminova och metall (vitguld?) på indexen. Måste se den live för att få en uppfattning om det funkar eller ej. Preliminärt hade jag nog föredragit metallindex av typen som gamla Explorer I 36mm hade. Jag gillar ju storleken på Milgauss, så inga problem med det för min del.
 

Rum Runner

Patek
2-Faktor
Jag tycker den ser riktigt läcker ut på bild och ser också fram emot att få titta på den i verkligheten. Min spontana första tanke var "fan, att den inte var 36mm istället". Flopp är väl att ta i men tror att det är en deal breaker för min del i alla fall. 37mm hade garanterat slagit ned som en bomb i klockvärlden! I alla fall min klockvärld.:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl exakt samma boett som Explorern?

Jag vill hata modellen men jag kan inte, tycker faktiskt att den är rätt cool. Tror dock att den kommer floppa precis som mil gauss.
 

n1tro

Panerai
Sällan jag tycker detta men 40mm är perfekt på denna modell. Iom dess syfte. Klockrent!
 

WatchIT

Panerai
Jag verkligen älskar nya Air King som ger mig samma underbara vibbar som min egen Explorer 214270:woot:

Sjukt snygg och det ska bli kul att se den IRL!

Väljer 40 mm alla dagar i veckan före en 36 mm. Provade en 14270 på MB 2016 som konfirmerade det helt för mig :cigar:
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Vet ärligt talat inte om jag tycker den är snygg eller ful. Den lockar lite men jag måste nog se den irl innan jag kan bestämma vad jag tycker. Helt rätt gällande storleken dock, skulle varit 36mm.
 

Hjalmiz

Breitling
Kul att vissa gillar den :) Tavlan och visarna är ju märkliga alltså! All text gör att det ser ut som en leksak eller nån slags reklamklocka för mig. Siffrorna påminner om en Breitling colt som är den fulaste klocka jag känner till. Tror dom där blir billiga på C24 om nått år !
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Är boetten lika hög som milgauss? För milgauss är ju ett oväntat högt as... vill minnas att milgauss är lika hög som seadwellern (16600). Om så är fallet är höjden ett större problem än diametern för min del.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag hade kunnat leva med grön sekundvisare. Men när Rolextexten är grön och kronan gul så blir det lite för mycket färger.
Storleken? Don't get me started!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Gillar den inte alls. Tycker att tavlan är konstigt formgiven, eller tillåt mig helt enkelt hävda att tavlan faktiskt är ful. Dessutom sitter den som en Seiko på armen, i dess sämsta bemärkelse, som en liten hockeypuck. Näe, inget för mig.
 

Wiliamo

Panerai
Man kan iaf inte klandra dina trådstarter för att vara informationsfattiga Affe:D För att prata om klockan i sig är jag av åsikten att den rent visuellt är fin. Gillar, som även du är inne på, de gröna detaljerna. Ger en schysst och genuin "Rolex-look". Kan inte sätta fingret på vad det är - men något får mig ändå att rynka på näsan och ta ett steg tillbaka. Inget för mig. Dock alltid kul med nysläpp och Rolex hade annat gottis på Basel i år (keramiska Daytonan!!!!). :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Är boetten lika hög som milgauss? För milgauss är ju ett oväntat högt as... vill minnas att milgauss är lika hög som seadwellern (16600). Om så är fallet är höjden ett större problem än diametern för min del.
Att milgauss och sd är lika höga ser jag orimligt.. Stämmer detta?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hellre explorern, hellre Daytonan och hellre en massa andra saker men blir jag 120 år och kan jobba hela vägen så kanske det blir lite över och då kan man väl inte utesluta att jag i framtiden slår till på en begagnad air-king
 

ZtaFfaN

Cartier
2-Faktor
Tavlan känns snygg med grön Rolex-text och guldfärgad krona. Känns back to basic på något sätt. Kan dock tycka att det är lite barnsligt typsnitt på de arabiska siffrornao_O. Undrar om de gjort den i 40mm m.h.t försäljningsstatistik på 34 kontra 40? Sorry Affe, tror tyvärr också som @yonsson, att det blir en flopp. Du har andra, snyggare modeller.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Svinkool! Varför är den 40mm? Varför har den stora siffror? Jo, för att det är en flyginspirerad klocka. Jag vill ha en offroadinspirerad bil men med jättesmå däck och låg markfrigång. Nää, ska de va så ska det va. Kul att Rolex vågar ta ut svängarna lite, eller åtminstone köra lite försiktigt i vägrenen. Klart du ska ha en sån Affe!

Edit: Hade klocknördarna fått bestämma hade det ju bara blivit en till Explorer.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Min analys.
Air-Kingen är en för klassisk modell för att försvinna helt, men Rolex märker att de säljer inte så jävla mycket 34mm herrklockor. På detta har de en jävla massa 3or, 6or och 9or i massivt vitguld på lager efter att de byt de samma på Explorern. En idé kläcks, två flugor med en smäll och Air-kingen åter lanseras, nu som en lite sportigare variant av Explorern. Inget som står särskilt högt på min önskelista, men kul att den är tillbaka, om så endast till namnet.
 
Topp