• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tankar om vårt klocknörderi

Jakob Häll

Silver
Finns mängder av trådar om vilka typer av klockor som borde vara i en samling eller hur många som en bra samling består av. Men jag skulle vilja att vi diskuterar vad som driver folks klocknörderi. Är det jakten som är det viktiga, och i så fall varför? Är det att äntligen få hålla klockan i handen? Och i så fall varför? Styrs det av klockan som en statussymbol? Varför? Är det att veta så mycket som möjligt? Är det själva ägandet?
Denna tråd blir en mer analytisk sådan där man kan skriva av sig angående de beteenden som styr ens klocknörderi.

Jag är väldigt ny i mitt klocknörderio men har personligen lyckats hitta tre starka drivkrafter till mitt nuvarande intrese:

Kunskap och vetande
Jag surfar numera dagligen kring alla olika typer av klockor, oavsett om de är klockor som jag inte är intresserade av att äga. Att förstå mer om ämnet gör mig tillfredsställd. De är även underhållande att lyssna på diverse klockpoddar och se videos på youtube. Kunskapen ökar min förståerle för vad som är "bra" vilket också utvecklar min smak inför klockor. Vilket påverkar faktor nummer två

Sökandet efter nästa klocka
Vilken klocka ska jag köpa härnäst? Sökandet börjar ofta i en känsla av ett behov. Jag vill ha en klocka som tål vatten, jag vill ha en klocka som kan mäta tider eller jag vill ha en ren och skär dykarklocka. Sen börjar sökandet på vilket märke och och modell som passar in under kriterierna. För mig är detta en av de starkaste drivkrafterna och det som slukar mycket tid. Sökandet sker på mänger av olika sätt. Till en början var det enbart att söka ads och gråhandlare efter olika klockor, men klocksnak blev en inspirationskälla både inom ren kunskap men också inom rena klocktips.
Men känslan av att börja med ett enkelt behov, för att sedan hitta massa klockor och sedan skala ner de till en enda, den är fin.
Det ska tilläggas att denna njutning avslutas för mig när märke och modell har bestämts. Jag personligen finner ingen som helst spänning eller njutning i att söka efter den specifika klockan på k&s, tradera, blocket osv. Det finns inget där som får mig att gå igång, utan det är något som måste göras för att få vad jag vill ha. Jag vet att för många är det jakten efter den specifika klockan som är det roliga, men icke så för mig.

Själva ägandet
Sen när klockan väl är hemma, ja då börjar ju de riktigt roliga. Nu är allt som man jobbat för äntligen i hamn. Men som vi alla vet så blir det ofta så att när vi väl får klockan i handen så infinner sig inte den där magin som vi alla söker efter. Den där magin som inte riktigt går att logiskt förklara, utan de är en känslomässig förbindelse som ganska snabbt säger om detta är en klocka för dig. Men när det väl klickar, ja då har jag hittat den del av detta klocknörderi som är absolut det viktigaste för mig. Att hitta en klocka som verkligen känns rätt och sedan bära, äga och beundra den. Under mitt knappa halvår som klocknörd har jag enbart hittat två klockor som lyckats med detta. Resten har hamnat på k&s eller hamnat i en byrålåda i väntan på tillfälle att använda.
Det ska tilläggas att klockan som en statussymbol inte är min grej. Jag är snarare tvärtom och skäms inför mina vänner familj för de pengar jag lägger ner på klockor och säger inte alls vad mina klockor kostar. Det är väl något jag måste jobba med.

Så då har jag inlett med mina tankar kring mitt klocknörderi. Hur ser era ut? Vad är det som driver er? Varför gör ni detta?

Klocksamling 2.jpeg

Senast ändrad:
That is a great question and just recorded a podcast about it, I will send you link when I post it on Spotify.

There just isnt a simple answer, not even close. The number of reasons is too many to count, depending on demographics, status, income, upbringing, social circle. .... you name it.

Watches first purpose was and is survivel! And Its build in us evolutionary to make sufficient use of time in order to stay alive, fed and protected, therefore our relationship with time and watches subconsciously is among the strongest even though not obvious.

Also we are extrimly visual and peptic (touching) creatures and we experience beauty in crazy number of concious and unconscious ways... that drives behaviour that has a lot to do with survival mechanism that is inbeded in our DNA for ages.

There is crazy complex chamical chain of reactions in our brain called "reword pathway" that is hard to explain in short but I will in the podcast, however it makes us feel plesure and drives behaviors to reparativly hunt pleasure, colecting being one of those behaviours.

This is of course brutaly overly simply.😁

...Than there is the Mortality greave responce...

...the knowlige and connection to selfworth...

... imprinting (copy ) behavior ( or coltural / media pressure resulting in "brain washing")...

... history and colective purpose element...

....Status and Investment (also conected to selfworth )

... the trill of the hunt ... a Big one 😃

.... a way to express our selfs and display, feeling, ideas, status, knowledge, and so on.

... and of course the element of belonging to likeminded community where we see our impulses, decisions and feelings understood and get emotionally supported.

I cant wait to read what other say, because this is such interesting topic 😃

Senast ändrad:
Lite svammel då.
Jag har inte tänkt jättemycket på det, eftersom det är vad jag brukar göra och i det här fallet kände jag att jag skulle få tillåta mig att gilla något utan att tänka djupare på det för en gångs skull.

Det började i alla fall med kläder och stil och i den världen ska man ju ha en klocka för att få anses "välklädd" (typ). Och jag minns alldeles i början att jag liksom fick en lite extra känsla av vuxenhet och manlighet av klockan, pinsamt nog. Och det sitter nog ändå lite kvar, även om effekten inte är lika tydlig nu när jag är så van vid det.

Jag tänker som du @Jakob Häll om status. Jag skäms snarare över att det i värsta fall kan ses som statussymbol (tycker det mest är otroligt genomskinligt och patetiskt... dock vet vi ju att den skaran sällan hänger på KS) eller för vad klockorna egentligen kostar.

Sen tänker jag att det finns en vanlig lista som brukar anges av "influencers" på youtube och där är jag inte säker på om det är mina egna orsaker eller om jag bara är (höhö) influerad av vad andra sagt.

Men jag brukar också tänka att det mesta brukar bli väldigt spännande och intressant desto mer man lär sig om det. Varesig det är frimärken, fotboll eller melodifestivalen (skoja bara, melodifestivalen kan aldrig bli intressant). Så även med klockor. Desto mer nedgrottad man blir i det, desto mer blir det bara en spiral (god eller ond?) som man sugs in i.

Jakten tycker jag mest är jobbig. Jag tycker det är jobbigt att leta och det är jobbig att känna begär för nåt och så beslutsångesten och att spendera pengar på något så otroligt onödigt som en dyr klocka, heh.

Men sen ja, det är ju ett objekt med en genomtänkt design och estetik (förhoppningsvis) och det är saker jag tycker mycket om, egentligen oavsett vad det gäller. Det är ju också en estetik som har sin grund i en funktion till skillnad från ett rent konstverk och det är något jag gillar väldigt mycket att funktion styr design men som slutar i en väldigt snyggt resultat, liksom. Och en klocka är ett sånt objekt som jag kan bära med mig överallt, helt enkelt.

Research är roligt.
Sökandet efter ”rätt” ex är roligt.
Ägande är roligt.

När det inte är roligt längre så säljer man och börjar om.

Jag delar in mitt intresse i att samla och att bära. De som samlas behöver alltså inte bäras. De är trevliga samlingsobjekt likt frimärken eller vad man nu samlar på. Ingen skulle väl tänka sig att spara på frimärken som sedan måste postas? De som bärs kan visserligen också vara blivande samlarobjekt, men deras primära uppgift är att bli burna. Jag ”jagar” inte en ny klocka att bära, jag köper den jag vIll ha. Ibland måste jag spara lite för att kunna köpa den 😉. Däremot kan jag leta, ha någon modell på min önskelista. Jag har inte filosofin en in en ut. Det jag inte längre vill ha säljs eller ges bort, men inte för att ge plats åt någon ny. Att ha en dröm om att bara ha en klocka som passar till allt är för mig lite som att ha en dröm om att ha ett par skor som passar till allt, (liknelsen kanske är väl grov, men slutsatsen den samma) ingenting jag skulle fundera över alltså. Jag använde också ordet ”nörd” i början av intresset, men inte längre. Jag är inte ”nörd” i något sammanhang. Dels för att jag tycker ordet har en negativ klang, dels för att jag inte fördjupar mig riktigt så djupt (som jag inbillar mig) att en nörd gör, däremot entusiast. Jag gillar visserligen att samla på mig värdelöst vetande, men det är inte exklusivt för just klockor, kunskap är alltid kul.
Jag samlar exempelvis också på fällknivar, lite samma sak där... Jag använder vissa men samlar bara på andra. Den samlingen är säkert i antal ungefär som klocksamlingen :bag: 😁

Varför måste allt ha en etikett, nu för tiden?
Intressant hur snabbt det går "från ovetande till nörd" bara för att man har en dyrare klocka än kompisen.

Om man jämför det med en bil.
Massor med Svenssons som äger 1 eller 2 volvos. Kanske till och med byter bil varje år... men gör det de till en bilnörd eller bil entusisat?

Hej Jakob!

Intressant ämne. Själv är jag en nörd i flera avseenden. En sak som jag tror är ett signum för en nörd är en extrem fascination och fokusering för ett specifikt intresse. Detta ska också vara ett av kännetecknen för asbergers syndrom. Jag tror inte detta betyder att alla nördar har asbergers, och denna diagnos ska också finnas i en mängd olika nivåer. Jag är t.ex. inte alls socialt inkompetent, vilket också ska vara ett av kännetecknen för asbergers. Men enligt två av mina nära vänner så har jag en släng av asbergers. Kanske är så, har inget problem med det i så fall.

Hur som helst: jag är en djup nörd i flera olika intressen. Ficklampor och kikare/teleskop är andra intressen jag har ett väldigt intensivt intresse av sedan jag var liten. Dock finns inte energin till att vara djupt engagerad i flera intressen, eller hobbies samtidigt. Mitt klockintresse har funnits sedan länge men det är för ca ett halvår sen som det "urartade" helt. Före det var jag helt inne på ficklampor i över 10 år, och införskaffade var och varannan månad någon ny ficklampa eller ficklampsrelaterad sak. Det innebär att jag har långt över 100 ficklampor. Och då är ändå ett flertal av de jag köpt sålda, eller bortgivna...
Men sedan jag hamnade i klockträsket tänker jag knappt på ficklampor. Och att lägga nån slant på nån ny lampa är inte i nuläget på tapeten: det finns fortfarande klockor kvar att skaffa innan jag är nöjd. Iofs: jag har ju faktiskt alla ficklampor jag behöver med råge så det behövdes inte mycket för att tillfälligt lämna det området.
Nog med det. Vad jag ville säga är att suget efter det jag som nörd vill ha är samma, oavsett vilket område det än för tillfället är i.
När jag efter timmar av sökning på nätet hittar en modell som jag bara känner att den måste jag ha.
Känslan att sen skicka iväg en beställning och göra ett inköp är så skön. Och spänningen när man väntar på paketet är så stark.
Sen när man har den nya klockan i sin hand så känns det bra att fira det med en stor kall! 🍺
Men efter att jag njutit av den nya klockan ett tag så är jag lite lugnare och den kan då ligga i klockboxen utan att jag tar fram den dagligen. Jag vet ju att jag har den. Men det dröjer inte länge innan jag hittar nån ny modell jag bara måste ha...

Jag har aldrig varit en märkessnobb. Bryr mig inte om mode eller vad som betraktas som "inne". Tycker t.ex. midjeväska är en utmärkt sak och bär det gärna på sommaren, även om andra tycker att det ser töntigt ut. Låt de tycka det då. Om nån sedan tycker jag ser ut som Stig-Helmer så får de väl göra det.
Det är praktiskt, och det är vad som betyder nåt för mig.
Jag köper alltså aldrig kläder eller prylar för att glänsa. Jag har många prylar av hög kvalitet men har det för att jag uppskattar hög kvalitet av det jag gillar.
MEN: när det gäller klockor är det kanske ett LITET undantag. En smula fåfånga kanske jag får erkänna här. Det är kul att visa upp en fin klocka. Ett snyggt armbandsur är verkligen det snyggaste smycke en man kan bära! Sedan har det också fördelen med att kunna upplysa om tiden utan att man måste ta fram mobilen varje gång.

Även om jag vet att de flesta av vanligt folk faktiskt inte bryr sig om vad man har på armen. Jag har på jobbet varierande haft på mig flera olika klockor av olika utseenden. En del som jag möter och sitter till bords med dagligen har inte sagt nåt. Inte ens en fråga: "-har du en ny klocka igen? Hur många klockor har du egentligen?".
De flesta bryr sig inte.
Men av och till träffar man någon klockintresserad, och det är kul. Det var faktiskt en person på min arbetsplats som tipsade om Klocksnack!
Men jag skulle aldrig bära en klocka jag inte själv gillar. Hur mycket pengar jag än hade så skulle jag aldrig skaffa en märkesklocka för att imponera på andra. Jag måste gilla den själv och vilja bära den för min skull.

Du ställer relevanta frågor. Vad är motivet till ett klockköp? Den vanliga beslutsångesten är för min del när jag samtidigt vill ha flera klockor(gäller även med andra prylar) men bara har råd med en i taget. Att skilja mellan vilken jag känslomässigt mest vill ha och vilken jag har mest nytta av. Egentligen har jag ju mer behov av en dykarklocka så här till sommaren. Men den där dressklockan är SÅ lockande! Jo jag har ju redan flera fina dressklockor, men... Bara ett exempel.
Striden mellan det förnuftiga och känslomässiga är ofta svår.

Nä nu har jag sagt nog för nu.

Med bästa klockhälsningar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp