• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tappa klockan i golvet - konsekvenser?

Rivalen

Rolex
Hur ofta har det hänt er och hur klarade klockan äventyret?

Tog på mig lill-Rollen i steget och tappade glas före ner i trägolvet från ca 1 meter. :arghh: Den är hel och går, men hur bra återstår att se.

Era erfarenheter av liknande dumheter?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tappade en gammeldatejust ner i parkett, och den behövde repareras dessvärre.

Andra klockor har överlevt samma öde. Bl.a AP.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Ända klockan jag har haft problem med var en omega pie-pan med stardust tavla...
Index lossnade vid kraftiga stötar med jämna mellanrum....
 

plattfot

Rolex
Diashock/Incablock tar upp en del kraft där en stöt gör som mest skada - balansen. Trots det kan tappar och skruvar bli skeva eller gå av och det är alltid någon sekunds ovisshet när man tappar eller slår i klockan.
 

n1tro

Panerai
Tappade en piepan constellation en gång, från 1960 något ner efter att jag plockat ut den från service. vi snackar alltså 10 sekunder efter. Den stannade. Jag försökte få igång den, men man hörde hur ngt lossnat där inne. Gick förbi ett par grundskoleklasstjejer som spelade musik från någon musikskola för insamling av pengar till en klassresa, och lade klockan där i och förklarade situationen. Undrar idag fortf vad som hände med den.
 

Sond

Patek
Ja, det har hänt några ggr. Inga problem vid något tillfälle. En klocka lyckades jag reflexsparka så att den tog en extra tur innan den for i backen. Och även den tickar och går fint.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det var ju i princip det som skedde med min SD, blev ju en skön reparation på den, då en skruv gått av och i sin tur skadat andra delar.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Min Titus Calypsomatic åkte i golvet vid passering genom säkerhetskontrollen på Frankfurts flygplats för ca ett år sen. Stendöd. Lämnade in den på service och reparation. Fick aldrig reda på vad som hade pajat men den går bra efter reparationen.
 

aspo

Cartier
Tappat min Tissot i asfalten två gånger. Gick några minuter efteråt men stannade sen. Båda gångerna fixade de den på Huke, för typ 400 spänn vilket var bra mkt mindre än väntat..
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tappade min Grand Seiko rakt ner på diskbänken en gång när jag skulle på med den efter att jag diskat. Men den klarade sig utmärkt, inga repor eller dings eller funktionsnedsättning. Men varsam med de små liven bör man nog vara ändå... ;)
 

san

Cartier
2-Faktor
Den jobbigaste perioden torde ändå vara de första dagarna efter inköp. Minsta lilla snudd mot dörrkarmen eller skrivbordet och hjärtat hoppar nästan ur halsgropen. Denna extrema försikthetskänsla avtar som tur är allt eftersom, men att tappa klockan i golvet … Även om det så skulle ske flera år efter inköp, får man inte tårfyllda ögon efter en sådan traumatisk upplevelse är det fan något fel på en.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Tappade DJ i golvet när jag bytte armband. Höll på att svimma. Men den går som en klocka. Än så länge..
 

Xavante

Omega
Sopade i min Omega seamaster pro i ett massivt stålstag 2 dagar efter att jag köpt den. Pang rakt i glaset. Inte en skråma men jag tror hjärtat stod stilla ett tag. Klockan har fortsatt att ticka på.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Emil

Cartier
Tappade en Breitling i parketten och den fortade sig ca 10 sekunder efter det, skiten skulle även in på service så det var inte hela värden kändes det som. Utöver den händelsen så har jag faktiskt lyckats rätt så bra att behålla klockorna på armen.
 

Rivalen

Rolex
Min 74 åring fick sig nog en törn. Den har tappat 1 minut sedan igår. Innan gick den ju fantastiskt bra för sin ålder. Det blir urmakarn och en länge nödvändig service så får vi se..
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Stor skillnad i hur hårt det blir på ett trägolv el stengolv, trä ok sten f-ck, Balansaxeln riskerar gå av, då stannar den ju såklart.
 

RYN

Omega
Två gånger har jag har tappat min Tag Heuer Aquaracer i golvet vid säkerhetskontrollen på jobbet.
Första gången med kronan ner vilket resulterade i skadade gängor i krona/kronhals och krokiga tavelpelare.
Andra gången landade den på glaset och stannade. Frågade aldrig vad som hade hänt när jag hämtade den efter rep.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det beror ju väldigt mycket på i vilken vinkel träffen kommer. Tappade min mm300 med glaset före och det hände ingenting. Slog i en skx och fjädern hoppade ur led. That's it.
 

Rivalen

Rolex
Jepp - troligen hade jag tur och en stark del (kanske inte glaset) tog i golvet först och i en fördelaktig vinkel som mildrade.
 
Topp