• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tappad Sea-Gull 1963 - Trasig kronograf

iko

Panerai
2-Faktor
Det har inte ens gått en vecka sedan jag fick hem mitt senaste inköp, en Sea-Gull 1963 (42mm) med blåa visare. Direkt blev jag positivt överraskad av både känslan och utseendet då jag aldrig känt eller ens sett någon irl tidigare. Den har knappt lämnat min handled sedan jag fick hem den, kort sagt är jag väldigt imponerad.

SeaGull_01.jpg


Igår när jag skulle ta av mig klockan åkte den i golvet och kronografen(som var igång) stannade.

Jag har hört att det inte är värt att lämna in en Sea-Gull med tanke på kostnaden av service eller reparation vs kostnaden av en ny. Så jag tänkte höra om det möjligtvis finns någon här på forumet som är intresserad av att hjälpa till att försöka få igång den igen? Jag funderar annars på att höra med Farfars klocka på Södermalm, Stockholm som jag har fått ypperlig hjälp från tidigare.


SeaGull_02.jpg


SeaGull_03.jpg


SeaGull_04.jpg


SeaGull_05.jpg




Jag tror mig tycka se vad problemet är, men låter mina killgissningar vara till någon mer kunnig. Nedan ser ni en inspelad film på klockan från i morse och lite macro-bilder:



SeaGull_05-02.jpg


SeaGull_06-02.jpg
 

iko

Panerai
2-Faktor
Jag har tyvärr bara en egentagen bild på baksidan före att jag tappade den. Har lagt den vid sidan om en av bilderna ovan:
SG_f_e_01.jpg
 

Utvisaren

Patek
Du kan även höra med Zsolt på Time is now på facebook. Du får skicka klockan till Slovakien men de löser i princip alla kronografer till ytterst moderat kostnad. Han har fixat flera kronografer åt mig. Just sådana som inte är värda att sände till en reparatör i Sverige kan han fixa till rimligt pris.
 

rogart-63

Patek
Ser ju ut som hjul 2 fastnat över hjul 1 . Och på sätt låser hela mekanismen. Ser även ut som den lilla fjädern hamnat fel oxå . Kanske har skruven som håller armen till hjul 1 gått av. Brukar vara gjorda av kinesisk mjukost .
Ser ju inte direkt ut som nåt har gått sönder annars.Men alltid svårt med diagnos när man ser det på en bild.
 

iko

Panerai
2-Faktor
Du kan även höra med Zsolt på Time is now på facebook. Du får skicka klockan till Slovakien men de löser i princip alla kronografer till ytterst moderat kostnad. Han har fixat flera kronografer åt mig. Just sådana som inte är värda att sände till en reparatör i Sverige kan han fixa till rimligt pris.
Tack för tipset!
Ser ju ut som hjul 2 fastnat över hjul 1 . Och på sätt låser hela mekanismen. Ser även ut som den lilla fjädern hamnat fel oxå . Kanske har skruven som håller armen till hjul 1 gått av. Brukar vara gjorda av kinesisk mjukost .
Ser ju inte direkt ut som nåt har gått sönder annars.Men alltid svårt med diagnos när man ser det på en bild.

Håller med ovanstående. Ser ut som hela "armen" som håller i hjul 2 har glidit mot hjul 1.
Jag håller med er, kugghjul #2 ser ut att ligga ovanför #1. Poke:ar jag utverket lite lätt kan jag få #1 och #2 att greppa tag i varandra och därmed få #2 att snurra.
Tittar man på före- och efterbilderna ser även avståndet mellan #2 och #3 ut att vara betydligt längre jämfört med tidigare och om man tittar på filmen får jag känslan av att #3 sitter lite snett?
 

Kohkoinen

Omega
Hjul nummer 2 sitter på den arm som i andra änden engagerar kolumnhjulet (column wheel, vet inte vad den heter på svenska). Spetsen på den armen ska glida in och ut mellan taggarna på kolumnhjulet när man manövrerar kronografen. Då du försöker göra det i videon så tycker jag det ser ut som att spetsen inte når in. Min gissning är att den blå skruven som håller fast armen och som fungerar som pivot för den har gått av eller åtminstone är jävligt böjd så att hela armen glidit ur läge.
 

iko

Panerai
2-Faktor
Jag funderar på att göra mig av med den, någon som är intresserad? 😅
 
  • Love
Reactions: Beo

iko

Panerai
2-Faktor
Jag har delar om du vill laga den istället!
[Edit: ….eller om ny ägare behöver!]
Tack så mycket men har varken kunskapen eller verktygen att försöka fixa själv. Någon gång framöver när kidsen är lite äldre vill jag börja mecka lite däremot, men inte än.
 
  • Love
Reactions: Beo

Beo

Patek
Har fått erbjudande via PM också.
Vet inte riktigt vad som är rimligt. Resten av klockan fungerar ju i dagsläget.
Ja den är ju fin i övrigt och säkert ingen match för en som kan meka chronograph så det är svårt att säga,jag har själv aldrig mekat annat än vanliga mekaniska/automater så det kunde vara en trevlig utmaning.😊
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej,
Ville återkoppla här. Jag fick förtroendet att överta klockan från Iko. Tänkte det kunde vara en lagom start för mig som inte meckat tidigare. Då jag hoppades att inte hela urverket skulle behöva tas isär.
I fredags kom leveransen av alla mina nya verktyg så ikväll tog jag tag i första projektet, återuppliva kronografen i denna seagul 1963. Och tro det eller ej, jag lyckades! :)
Jag kollade på en hel del YouTube klipp för att bilda mig en uppfattning om hur urverket löper när det fungerar. Då såg jag tydligt (som man även gör på Ikos bilder ovan) att hjulet som skall åka in och starta kronografvisaren inte var korrekt placerat, varken i höjdled eller sidled.

Först tog jag av baklocket.
Sen lossade jag denna skruven, markerad 1. i bilden nedan. Tog även bort det felplacerade kugghjulet.
Då märker jag att en fjäder(?) ligger inklämd under den bit kugghjulet vilar på. (markerad 2. i bilden nedan). Detta orsakade att kugghjulet hamnade för högt upp och ur position.
Jag spänner ut fjädern och monterar sedan tillbaka delarna på korrekta positioner. Lite pilligt men det gick.
Efter det fungerade kronografen igen felfritt (bifogar en video på hur det ser ut nu).

Insåg att jag borde tagit fler bilder längs arbetets gång och att jag ännu inte kan dom korrekta namnen på rörda delar. Men ni får ha överseende med att det är den första klockan jag öppnar på egen hand :)

Mvh
Joakim

IMG_2359 (kopia).jpg

Skärmavbild 2022-06-18 kl. 21.49.31.png

 

iko

Panerai
2-Faktor
Hej,
Ville återkoppla här. Jag fick förtroendet att överta klockan från Iko. Tänkte det kunde vara en lagom start för mig som inte meckat tidigare. Då jag hoppades att inte hela urverket skulle behöva tas isär.
I fredags kom leveransen av alla mina nya verktyg så ikväll tog jag tag i första projektet, återuppliva kronografen i denna seagul 1963. Och tro det eller ej, jag lyckades! :)
Jag kollade på en hel del YouTube klipp för att bilda mig en uppfattning om hur urverket löper när det fungerar. Då såg jag tydligt (som man även gör på Ikos bilder ovan) att hjulet som skall åka in och starta kronografvisaren inte var korrekt placerat, varken i höjdled eller sidled.

Först tog jag av baklocket.
Sen lossade jag denna skruven, markerad 1. i bilden nedan. Tog även bort det felplacerade kugghjulet.
Då märker jag att en fjäder(?) ligger inklämd under den bit kugghjulet vilar på. (markerad 2. i bilden nedan). Detta orsakade att kugghjulet hamnade för högt upp och ur position.
Jag spänner ut fjädern och monterar sedan tillbaka delarna på korrekta positioner. Lite pilligt men det gick.
Efter det fungerade kronografen igen felfritt (bifogar en video på hur det ser ut nu).

Insåg att jag borde tagit fler bilder längs arbetets gång och att jag ännu inte kan dom korrekta namnen på rörda delar. Men ni får ha överseende med att det är den första klockan jag öppnar på egen hand :)

Mvh
Joakim

IMG_2359 (kopia).jpg

Skärmavbild 2022-06-18 kl. 21.49.31.png

Wow!!
Verkligen snyggt jobbat och grattis!! Så glad över att du lyckades! 🥰 🤩
 

Kohkoinen

Omega
Snyggt jobbat, och tack för återkopplingen!

Jag har en klocka med samma ST-1901 verk, så det där är värdefullt :) Konstaterar att jag i tidigare kommentar åtminstone var inne och nosade på rätt ställe med mitt förslag :)

"Hjul nummer 2 sitter på den arm som i andra änden engagerar kolumnhjulet (column wheel, vet inte vad den heter på svenska). Spetsen på den armen ska glida in och ut mellan taggarna på kolumnhjulet när man manövrerar kronografen. Då du försöker göra det i videon så tycker jag det ser ut som att spetsen inte når in. Min gissning är att den blå skruven som håller fast armen och som fungerar som pivot för den har gått av eller åtminstone är jävligt böjd så att hela armen glidit ur läge."

Kan det helt enkelt ha varit så att den skruven inte var tillräckligt tajt åtdragen från början, så att armen hade lite rörelseutrymme i "höjdled"? Att en stöt fick armen att röra sig såpass att fjädern som ska sätta armen i spänn hoppade ur sitt korrekta läge och hamnade under?
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Snyggt jobbat, och tack för återkopplingen!

Jag har en klocka med samma ST-1901 verk, så det där är värdefullt :) Konstaterar att jag i tidigare kommentar åtminstone var inne och nosade på rätt ställe med mitt förslag :)

"Hjul nummer 2 sitter på den arm som i andra änden engagerar kolumnhjulet (column wheel, vet inte vad den heter på svenska). Spetsen på den armen ska glida in och ut mellan taggarna på kolumnhjulet när man manövrerar kronografen. Då du försöker göra det i videon så tycker jag det ser ut som att spetsen inte når in. Min gissning är att den blå skruven som håller fast armen och som fungerar som pivot för den har gått av eller åtminstone är jävligt böjd så att hela armen glidit ur läge."

Kan det helt enkelt ha varit så att den skruven inte var tillräckligt tajt åtdragen från början, så att armen hade lite rörelseutrymme i "höjdled"? Att en stöt fick armen att röra sig såpass att fjädern som ska sätta armen i spänn hoppade ur sitt korrekta läge och hamnade under?
Inte alls omöjligt! 😊
 
Topp