• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tappar tid under natten - varför?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hoppas på lite snabba och kloka synpunkter då jag inte har någon riktig urmakare i närheten att rådfråga.

Har en klocka, automat, som tappar tid främst nattetid när den ligger med tavlan upp bredvid sängen. Mätt från kl 14.00 igår till i morse kl 08.00 så tappade den ca 14 sekunder efter, mätt mot fröken ur. Nu kollade jag tidhållningen vid kl 12.00 och då handlar det om 15 sekunder efter. Det tappet är ju helt rimligt med tanke på att det är en gammal klocka med okänd servicehistorik.

Kan uppleva att den håller tid bättre om jag drar upp den manuellt. På armen så upplever jag att den tappar tid tämligen konsekvent och den ska ha bra amplitud så i det avseendet så är det ju OK.

Att den går bättre av att dras manuellt får mig att fundera på om det är automaten som kanske strular. Att den drar upp sig själv lite dåligt pga dålig smörjning el liknande?

Har inga förväntningar på att den ska gå som ett nytt ur utan jag vill försöka förstå varför den uppför sig som den gör.

@McGyver m fl. Några ideer?
 

Hugii

Audemars
[QUOTE="okänd servicehistorik.[/QUOTE]
Vad ska man säga? :) förr eller senare måste den börja tappa tid :)
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Dööh, ja det fattar väl jag med men nu försöker jag förstå varför den tappar på natten men inte på dagen.
Låt den ligga på dagen också så lovar jag att den ska tappa på dagen också :) :p[/QUOTE]

Satan, du är smart mannen!

Förtydligar och förenklar frågan;

Varför tappar den tid när den ligger och vilar men går bra när den sitter på armen?

Du behöver inte svara @Hugii ;)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Varför tappar den tid när den ligger och vilar men går bra när den sitter på armen?

har du testat igenom alla 6 positioner på natten? den kanske går för fort i en del och för långsamt i andra, på dan när du går runt å vevar får du genomsnittet men på natten bara en, kanske den långsammaste är "face up" pga slitna balansaxeljuveler eller whatnot...

eller bara att den tappar stilen/tiden när fjädern inte är maxladdad som på dan?

de två teorierna skiljer du åt genom att låta den ligga face up på dan men dra upp den manuellt fullt en gång i timmen kanske? eller genom att testa olika pos på natten

COSC+certificate+25318000+no+serial+number.jpg
 
Senast ändrad:

Scaramanga

Patek
2-Faktor
har du testat igenom alla 6 positioner på natten? den kanske går för fort i en del och för långsamt i andra, på dan när du går runt å vevar får du genomsnittet men på natten bara en, kanske den långsammaste är "face up" pga slitna balansaxeljuveler eller whatnot...
COSC+certificate+25318000+no+serial+number.jpg

Intressant!

Du "laddar" ju klockan när du använder den på dagen, på natten ligger den still. Låter som en service är nära till hands

Jo en service är nog inte alltför långt borta. Det lustiga är att den för nån månad sen uppmätte 280-290 i amplitud. Det talar lite emot akut servicebehov tänker jag.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Intressant!



Jo en service är nog inte alltför långt borta. Det lustiga är att den för nån månad sen uppmätte 280-290 i amplitud. Det talar lite emot akut servicebehov tänker jag.
Mätte du själv upp den?

När man mäter en klocka som just dragits upp max får man ofta ett bra värde oavsett servicebehov eller ej. Drar man upp klockan max och låter den ligga i några timmar visar sig ett mer rättvisande värde.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Intressant!



Jo en service är nog inte alltför långt borta. Det lustiga är att den för nån månad sen uppmätte 280-290 i amplitud. Det talar lite emot akut servicebehov tänker jag.
Fast amplituden spelar ingen roll om oljan i andra delar av urverket klibbar och ger mer motstånd när visarna rör sig.

Låter annars som att den tappar mer tid på natten för att den är i en annan position (tavla upp) jämfört med på armen (kl 9 eller kl 6 upp större delen av tiden). Samt att rörelserna kanske får de kärvande delarna att röra sig lite mer.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
1575? Knalla iväg till urmakarn, allt annat bör anses som spekulation om verket har okänd servicehistorik.
 

McGyver

Rolex
Som tidigare nämnts - troligen skit/brist på olja någonstans som märks mest face up. Testa att lägga den med tavlan nedåt en natt för att verifiera!
 
Topp