• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tappat pusherknapp.. Hamilton 9379

seppo

Basic
2-Faktor
Låter bilderna tala lite för sig själva..:( Måste ha hakat i något så har den lossnat, men något mer måste lossnat, typ fjäder?

Var får man tag på pusherknappar (gärna original?) När jag googlar så verkar det finnas en uppsjö av varianter dessutom så vet inte vilken typ detta kan vara.

Finns det någon affär eller privatperson i västra Mälardalenområdet som fixar sånt här? Såg en guide på hur man byter pusherknapp men jag vet inte riktigt om jag är redo att plocka loss 7750, jag har knappt börjat leka med min indier än..

P8LTbnB.jpg

WZU1Iyr.jpg

qHpgTmp.jpg

iOAM4F7.jpg

Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Hur som så måste du in i boetten för att kunna skruva åt knappen. Hitta knappar är inte det lättaste. Bästa är nog att gå till nån urmakare som har lite gamla kronografer och skrotklockor som han ev kan hitta nåt som passar. cousinsuk har lite generic knappar. Men om det finns nån som passar är svårt å säga.
Vad är det för storlek på knappen? Diameter invändigt och utvändigt?

Hur som så måste du in i boetten för att kunna skruva åt knappen. Hitta knappar är inte det lättaste. Bästa är nog att gå till nån urmakare som har lite gamla kronografer och skrotklockor som han ev kan hitta nåt som passar. cousinsuk har lite generic knappar. Men om det finns nån som passar är svårt å säga.
Vad är det för storlek på knappen? Diameter invändigt och utvändigt?

Ja okej, kanske i så fall lika bra att byta ut hela pushern eller så. Knappen är utvändigt 4,5mm och invändigt (mätte halsen på pushern) 2,7-2,8mm.

Finns ju cousinsuk pushers . Men har aldrig testat dom. Men det finns iallafall i 4,5 mm . Det är den enda modellen dom har som är skruvad i själva knappen. Dom andra har en e clips. Sen beror det på om den är 2,7-2,8 invändigt. Ser ju ut som om din boett skulle kunna vara pressad in i boetten . Finns 2 modeller . Antingen 2,5 eller 2,75 gänga.
C9109Group_cmyk.jpg

Finns ju cousinsuk pushers . Men har aldrig testat dom. Men det finns iallafall i 4,5 mm . Det är den enda modellen dom har som är skruvad i själva knappen. Dom andra har en e clips. Sen beror det på om den är 2,7-2,8 invändigt. Ser ju ut som om din boett skulle kunna vara pressad in i boetten . Finns 2 modeller . Antingen 2,5 eller 2,75 gänga.
C9109Group_cmyk.jpg

Jo dom har jag sett tidigare men har inte riktigt förstått skillnaden på https://www.cousinsuk.com/product/classical-screw-in# och https://www.cousinsuk.com/product/classical-screw-in-ss , samt ifall min är "screw in" eller "drive in". (Då jag antar att man direkt ser att det är någon av dessa som sitter)

Men sånt här får man väl endast reda på om man tar loss urverket, får nog hitta en bra guide hur man gör på 7750 och hoppas det inte skiter sig haha.

Jo dom har jag sett tidigare men har inte riktigt förstått skillnaden på https://www.cousinsuk.com/product/classical-screw-in# och https://www.cousinsuk.com/product/classical-screw-in-ss , samt ifall min är "screw in" eller "drive in". (Då jag antar att man direkt ser att det är någon av dessa som sitter)

Men sånt här får man väl endast reda på om man tar loss urverket. Får nog hitta en bra guide hur man gör på 7750 och hoppas det inte skiter sig haha.
Guide finns på youtube. Men skillnaden på knapparna ska jag försöka förklara. Tog en bild på några jag hade. Den övre är dom lite enklare classic screw in . Den har en pinne fastsatt i knappen och så sitter den fast med en e clips. Vilket inte funkar på din.
DSC09849.JPG

Detta är en gammal Omega tryck knapp . Där sitter det en skruv invändigt och ut genom kronhalsen. Skruvad i tryckknappen.
DSC09850.JPG

Guide finns på youtube. Men skillnaden på knapparna ska jag försöka förklara. Tog en bild på några jag hade. Den övre är dom lite enklare classic screw in . Den har en pinne fastsatt i knappen och så sitter den fast med en e clips. Vilket inte funkar på din.
DSC09849.JPG

Detta är en gammal Omega tryck knapp . Där sitter det en skruv invändigt och ut genom kronhalsen. Skruvad i tryckknappen.
DSC09850.JPG
Tack så mycket för infon!

Glömde skriva att den classic screw för £13,50 ser ut som Omega knappen . Med gänga inne i knappen.

Tjena igen!

Jag fick till slut mod nog att öppna och kika hur det ser ut:
P40ZFq6.jpg

1rz7p5O.jpg

En drive in som gäller alltså eller är det en skruvad? :)
GNENhb7.jpg

pJHCHxi.jpg

ok6BnLA.jpg

Får be om ursäkt för följande bilder på en usel nybörjare som använder fel verktyg och allt, men skrev under stundens hetta ner måtten på själva pinnen så gott det gick:

Själva diametern på långa halsen mätte 1mm. Hålet i boetten undefär 1,2mm.
BLu49Pq.jpg

5WDWwcQ.jpg

1,5mm
nI72cfw.jpg

Måste man byta ut själva cylindern som ser ut? att vara inpressad eller kan man köpa pinnen, pusherknapp och fjäder? Känns som det krävs rätt dyra verktyg för att hålla på och få ut den delen.
Kom på att det mycket väl fortfarande kan vara en screw in när jag såg dina tidigare bilder.

Skulle gissa på en drive-in, dom som är gängade brukar väl se ut så här, med en splines på pusherhalsen, finns specialverktyg för att skruva ur/in den.
splines.jpg

Skulle gissa på en drive-in, dom som är gängade brukar väl se ut så här, med en splines på pusherhalsen, finns specialverktyg för att skruva ur/in den.
splines.jpg

Ja precis, och det hade nog gått att få till hyfsat enkelt men med drive in verkar det något struligare tyvärr :( Kan ju knappast ta en tång och rycka. Två olika verktyg ser det ut att behövas, skulle vilja hitta någon film på hur det går till men inte hittat något än.

Ja precis, och det hade nog gått att få till hyfsat enkelt men med drive in verkar det något struligare tyvärr :( Kan ju knappast ta en tång och rycka. Två olika verktyg ser det ut att behövas, skulle vilja hitta någon film på hur det går till men inte hittat något än.
Verkar vara något sånt här som skulle behövas:
7kodoe87.jpg

Ser inte så? dyr ut :D Får man fråga var du hittade? :)
Gratis är dom ju inte, men allt är ju relativt, kommer inte ihåg vart jag hittade just den där bilden, men sök på pusher tube tools
men det verkar bara vara Horotec som gör sådana, så räkna med ca: 1500:- för en.

Tillbaka
Topp