• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tavla för stor, slipa ner?

Fadershan

Patek
Hej på er fixarvänner!

Jag håller på med ett custom projekt då en ungersk urmakare fult på eget bevåg relumade en tavla så då då tänkte jag att jag byter tavla och visare.. Lång historia kort så har den nya tavlan för stor diameter så den kommer inte så djukpt ner i boetten som krävs för att kronan ska gå in samt att pushers ska trycka rätt :)

Tror ni man kan på något sätt fila/slipa ner tavlans diameter? Isf vilken metod hade ni använt?

TACK!
IMG_20170411_195137.jpg
 

Fadershan

Patek
Bra idé! tror jag.. vet bara inte riktigt hur jag skulle gå tillväga :) verktyg, metod osv.. tavlan är lättare att ersätta än boetten :)
 

rogart-63

Patek
Hade nog slipat ner tavlan oxå? Gjorde nåt sånt nångång. Då höll jag den i mellan tummen och pekfinger och drog den mot ett slippapper samtidigt snurrade jag den. Evighetsarbete. Blir dessutom inte hundra runt. Men det dög och kanten döljde slipningen. Skydd på fingrarna och rengöra tavlan ofta behövs .
 

Fadershan

Patek
Hade nog slipat ner tavlan oxå? Gjorde nåt sånt nångång. Då höll jag den i mellan tummen och pekfinger och drog den mot ett slippapper samtidigt snurrade jag den. Evighetsarbete. Blir dessutom inte hundra runt. Men det dög och kanten döljde slipningen.

Ja men exakt.. tyvärr kom jag på nu att den förra tavlan gick innanför/förbi kanten och om denna måste göra det oxå kommer man kanske se slipningen och det lär inte se så snyggt ut. Är rätt mkt att slipa ner om det är det som krävs. från 30,5 till 28,5... kanske dömt att misslyckas?
 

rogart-63

Patek
Ja men exakt.. tyvärr kom jag på nu att den förra tavlan gick innanför/förbi kanten och om denna måste göra det oxå kommer man kanske se slipningen och det lär inte se så snyggt ut. Är rätt mkt att slipa ner om det är det som krävs. från 30,5 till 28,5... kanske dömt att misslyckas?
Det var ju rätt mycket. Jag slipa bara 0,5 -1 mm som max . Svarva skulle ju funka bäst. Men då krävs ju en hållare?
 

Fadershan

Patek
Synd för annars tycker jag att den blev rätt ball... även om målningen av visarna inte blev så bra.. Har beställt lite lume och tänkte tvätta ava visarna och börja om. måla och sen luma. Hade universal geneve Nina Rindt som inspiration till tavla och färger hahah
 

jurassicjay

Cartier
Vet inte om det är möjligt, men borde man inte kunna montera tavlan i en borrchuck, och köra mot fint sandpapper eller något. Borde inte det bli hyfsat cirkulärt? Kan funka. Förutsatt att lack etc på tavlan klara sig.
 

Fadershan

Patek
Gjort liknande själv. I mitt fall så blev färgen i kanten naggat men som tur var döljdes det när den väl var i klockan.
Testade idag och fick samma resultat med smått naggade kanter. Dock syns det lite då tavlan nu går förbi ringen i insidan av boetten. Men ingen katastrof. Fick andra problem istället vid återmontage som jag tänkte återkomma till här i tråden. Måste ta lite bilder först :)
 

Fadershan

Patek
Update för eventuellt intresserade: lyckades någorlunda med att slipa ner tavlan från 30.9 till 28.5.mm. Hade varit omöjligt för hand. Jag fäste tavlan genom att från baksidan skruva in en småspårig skruv precis så den gick genom hålet på tavlan. Sen ner med huvudet på skruven i chucken på en skruvdragare så långt så att chucken gav stöd på baksidan av tavlan. Det blir inte 100 med denna metod eller med skruvdragarn och hade man haft en svarv hade det nog blivit lite jämnare. Sen var det att försiktigt köra den mot sanpapper till rätt diameter.
IMG_20170412_160525.jpg
IMG_20170412_160506.jpg
IMG_20170412_160536.jpg
IMG_20170414_152605.jpg
 

M.M

Cartier
Update för eventuellt intresserade: lyckades någorlunda med att slipa ner tavlan från 30.9 till 28.5.mm. Hade varit omöjligt för hand. Jag fäste tavlan genom att från baksidan skruva in en småspårig skruv precis så den gick genom hålet på tavlan. Sen ner med huvudet på skruven i chucken på en skruvdragare så långt så att chucken gav stöd på baksidan av tavlan. Det blir inte 100 med denna metod eller med skruvdragarn och hade man haft en svarv hade det nog blivit lite jämnare. Sen var det att försiktigt köra den mot sanpapper till rätt diameter.
IMG_20170412_160525.jpg
IMG_20170412_160506.jpg
IMG_20170412_160536.jpg
IMG_20170414_152605.jpg

Gott försök!
Sen när ngn undrar hur snabbt de sprang/körde, så får svaret bli: "Snabbt!"
(Frågade du någonsin vad f*n urmakaren hade gjort?)
 

Fadershan

Patek
Gott försök!
Sen när ngn undrar hur snabbt de sprang/körde, så får svaret bli: "Snabbt!"
(Frågade du någonsin vad f*n urmakaren hade gjort?)
Nä men jag undrar lite vad du vill ha sagt? Jag menar jag har ju postat i "hemslöjd modd och fix" och inte i "fråga urmakaren". Hade jag postat i den sistnämnda så hade nog urmakeren sagt - ta en tavla som passar boetten från början. Det är ju inte jättesvårt att lista ut samt att det hade ju varit fusk! ;). Dessutom hittade jag ingen jag ville ha i den sizen som boetten krävde. Som sagt vad menar du? Tycker du det blev katastrof?
 

Rixard

Cartier
Hyfsat bra resultat. Tror du att det går att förbättra genom att eventuellt måla över den halva av tachymetern som syns? Då har det potential att bli riktigt shysst! Kanske bli svårt att få till rätt vita färg som tavlan i övrigt...

Edit: Det kanske t.o.m. går att tvätta bort trycket för tachymetern?
 

Fadershan

Patek
Hyfsat bra resultat. Tror du att det går att förbättra genom att eventuellt måla över den halva av tachymetern som syns? Då har det potential att bli riktigt shysst! Kanske bli svårt att få till rätt vita färg som tavlan i övrigt...

Edit: Det kanske t.o.m. går att tvätta bort trycket för tachymetern?

Nä men precis det var det som inte blev 100. Iom att tavlan inte satt helt centrerad i chucken så blev det lite sneslipat :) Ska man prova något är det nog att tvätta/slipa bort det resterande på sidorna tror jag oxå.
 

M.M

Cartier
Nä men jag undrar lite vad du vill ha sagt? Jag menar jag har ju postat i "hemslöjd modd och fix" och inte i "fråga urmakaren". Hade jag postat i den sistnämnda så hade nog urmakeren sagt - ta en tavla som passar boetten från början. Det är ju inte jättesvårt att lista ut samt att det hade ju varit fusk! ;). Dessutom hittade jag ingen jag ville ha i den sizen som boetten krävde. Som sagt vad menar du? Tycker du det blev katastrof?

Tycker du gjort ett bra jobb, därav 'gott försök'. Ang. urmakare så tänkte jag om du frågade urmakaren som relumat tavlan vad han hade gjort och varför? Det var ju detta som var grunden till ditt jobb med den för stora tavlan.
Kan vara otydlig ibland och det sista ang tachyskalan kunde jag skippat (dåligt skämt men ej menat på din bekostnad) då du inte postat i 'dåliga urskämttråden', ledsen för den. Mvh, M.M
 

rogart-63

Patek
Vad är det för glas på den? Tänkte om man kunde montera en kromad glasring där innan för? Finns ju breda ringar oxå .
 
  • Like
Reactions: M.M

Fadershan

Patek
Tycker du gjort ett bra jobb, därav 'gott försök'. Ang. urmakare så tänkte jag om du frågade urmakaren som relumat tavlan vad han hade gjort och varför? Det var ju detta som var grunden till ditt jobb med den för stora tavlan.
Kan vara otydlig ibland och det sista ang tachyskalan kunde jag skippat (dåligt skämt men ej menat på din bekostnad) då du inte postat i 'dåliga urskämttråden', ledsen för den. Mvh, M.M
Hahah förlåt mig, jag uppfattade det annorlunda :) Läser jag det nu igen skäms jag lite.. skyller på påskstress;) Får ta o läsa lite mer i urskämtstråden så jag uppdaterar radarn lite tror jag!! Nämen exakt.. ursprungstavlan som blev relumad fick jag inget svar på varför mer än att han trodde sig göra mig en tjänst. Det var riktigt kasst utfört och ingen färgmatchning heller. Det var iofs ingen tavla att gråta mängder över men det blev spiken i kistan för tavlan iaf med relumen. Glad Påsk oxå!
 
  • Like
Reactions: M.M

Fadershan

Patek
Vad är det för glas på den? Tänkte om man kunde montera en kromad glasring där innan för? Finns ju breda ringar oxå .
Hmm spännande Rogart! Det är ett "platt" plexi på nu. Har bara bytt enkla plexi domed glas så vet inte mkt om vilket utbud det finns! Har ju tänkt reluma och måla om visarna då jag inte blev riktigt nöjd med dessa och om man kunde få till det med nytt plexi som täcker tavlans kanter oxå vore det ju spännande! Som ni ser fick tavlans center en liten inbuktning efter "chuckmassagen" men det kan jag leva med.. Rolex har ju även denna "defekt" har jag sett på vissa modeller :) Tanken var att göra en wannabe-klocka av en graal - Universal Genéve Nina Rindt. Ni som inte vet googla den för det är konst i mina ögon!
 

M.M

Cartier
Hahah förlåt mig, jag uppfattade det annorlunda :) Läser jag det nu igen skäms jag lite.. skyller på påskstress;) Får ta o läsa lite mer i urskämtstråden så jag uppdaterar radarn lite tror jag!! Nämen exakt.. ursprungstavlan som blev relumad fick jag inget svar på varför mer än att han trodde sig göra mig en tjänst. Det var riktigt kasst utfört och ingen färgmatchning heller. Det var iofs ingen tavla att gråta mängder över men det blev spiken i kistan för tavlan iaf med relumen. Glad Påsk oxå!

Jag ska försöka bli bättre på att utgå fr ämne och rubrik när jag postar (du har inget att be om ursäkt för). Har själv använt mig av urmakare i Ungern, med gott resultat vad jag vet, och var kanske därför lite intresserad av hur urmakaren hade resonerat kring relumen.
Intressant tips (och hjälp?) från rogart-63 du fick, låter som en bra idé. Kör hårt! Glad påsk också!
 
Topp