• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tavla, visare, hur tänker ni?

Vince

Omega
Design, färg, matt, skimrande, kontrast.... bling vs läsbarhet?

Att välja klocka är inte lätt, men efter några misstag blir det nog lättare. Poletten har nu trillat ner vad jag egentligen vill ha.

Förra veckan tyckte/trodde jag att jag skulle ha en vanlig standard klassisk klocka. Blanka visare med lume, ren gråskimrande tavla, 38mm case, day/date, inga konstigheter i utförande. Hämtade paketet på posten. Öppnade i bilen. Ser direkt att jag vill inte ha den. Den ska skickas tillbaka.
Ska man kunna se vad klockan är fast det är November och mörkt? Jag tycker det. Denna nya klocka kunde inte leverera en sådan enkel sak. Dålig kontrast i kombination med blänk, funkar säkert inget vidare i direkt soljus heller. Jämförde med mitt referensur på armen, Seikos lilla pilot snk809, vita visare mot mattsvart, inga problem, klockan var 18:00.

Har nu funderat på vad som är viktigt på en klocka, har förrut gillat alla möjliga sorters utseende men kommer i fortsättningen ha läsbarheten i stort fokus. Sorterar bort skimrande tavlor, blanka visare, smala visare, kontrastlösa kombinationer visare/tavla, onödiga komplikationer, röriga kronografer osv. Gick in på en uraffär, kikade lite snabbt, rörigt, blänk och bling bling från varje monter, helt ointressant, ut igen.
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Ja att kunna tyda tiden på en klocka är alltid en klar fördel är jag villig att hålla med om. :)
 

Oew

Rolex
För mig är inte läsbarheten största prio, självklart bör man kunna se vad klockan är, men på min graal till exempel så kan det vara svårt att urskilja tiden ibland, även om allt annat är väldigt läsbart!
5970p.jpg
 

Vince

Omega
För mig är inte läsbarheten största prio, självklart bör man kunna se vad klockan är, men på min graal till exempel så kan det vara svårt att urskilja tiden ibland, även om allt annat är väldigt läsbart!
5970p.jpg
Riktigt svårläst, ser i princip varken visare eller index vid en snabb blick. Detta är absolut inget för mig, massa information man inte behöver, som bara villar bort.
Panerai, Sinn, IWC, Seiko, Orient, finns massor med tydliga tavlor, företrädelsevis dykare och piloter.
 

Oew

Rolex
Riktigt svårläst, ser i princip varken visare eller index vid en snabb blick. Detta är absolut inget för mig, massa information man inte behöver, som bara villar bort.
Panerai, Sinn, IWC, Seiko, Orient, finns massor med tydliga tavlor, företrädelsevis dykare och piloter.
Men om nu den enda anledningen man har en klocka är att det ska vara högläsbarhet så är ju en digital klocka det självklara valet. Jag tycker att det finns många andra faktorer som spelar in, vissa funktioner på klockan är ju totalt onödiga tex månad, då jag tror att de flesta vet vilken månad det är, men att veta hur fantastiskt urverket är och hur svårt det är att få ihop något sånt gör att det höjs många snäpp i min bok. För vissa yrken så kan det vara nödvändigt att ha hög läsbarhet; dykare, piloter osv. Men för många av oss så handlar det inte endast om tidsläsning längre.
 

M.U

Rolex
Börjar TS möjligtvis bli gammal...? ;)

Skämt åsido så kan jag hålla med. Självklart vill man ju i mörka Sverige se tydligt vad klockan är. Som flera nämner ovan så skulle jag säga att Panerai är solklart bäst på detta!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med om att läsbarhet är viktigt. Det är därför jag äger denna:


Istället för denna:


Utöver läsbarheten är det av vikt att klockans tavla och/eller visare erbjuder något intressant att studera annars tröttnar jag direkt.
 

Vince

Omega
Börjar TS möjligtvis bli gammal...? ;)

Skämt åsido så kan jag hålla med. Självklart vill man ju i mörka Sverige se tydligt vad klockan är. Som flera nämner ovan så skulle jag säga att Panerai är solklart bäst på detta!
Jodå. Kan mycket väl stämma. 50 plus och synen är inte knivskarp längre. vilket gör att det finns färre klockor att välja emellan i min värld. Dvs ganska bra - det blir mindre beslutsångest. Jag kommer hålla mig till tydliga tavlor. Andra snygga klockor får jag beundra på era armar
 
  • Like
Reactions: M.U

david12

Breitling
Börjat gilla stora rektangulära visare med tydlig kontrast till både index och tavla, gärna med färg. Eventuell lume på visarna som smälter in snyggt med index.
 
Topp