• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tegrov - the tråd

Zee

Basic
Jahopp, då trilla man dit på bukten igen. Denna gången på en chunky sportklocka som jag inte riktigt vet vad det är.

Tegrov automatisk klocka NOS - blå urtavla
- Rostfritt stålhus
- Subsek kl 7
- Roterbar tachymeterskala
- Automatisk
- Datumvisning kl 3
- Läderrem med rostfritt stålspänne
- Diameter på ca 45 mm
- Roterbar inner- och ytterring med världsstäder och minuters display

Klockan är new-old-stock (NOS).

Jag har googlat en del på Tegrov men inte hittat så värst mycket om det. En del kopplingar till Sorna och Sicura, och tegrov verkar faktiskt vara från Schweiz, även om en del forumtrådar hintat kopplingar till ryssland. Det senare verkar dock helt taget ur luften. Hittade denna text i en gammal tradera-annons:

Tegrov Watch ska ha tillverkats i Fabrique D'Horlogerie Tenniken i den franskspråkiga delen av Schweiz, fabriken hette från början Fabrique d'Horlogerie Groflin, men bytte ägare år 1961 och bytte då namn, varumärket Tegrov var registrerat under Groflin fabriken och följde med på köpet. Tegrov ska ha slutat säljas på 1970-talet.

Någon som vet något mer?

Stulna bilder:
tegrov1.jpg
tegrov2.jpg
tegrov3.jpg
tegrov4.jpg

IMG-20181005-WA0011.jpg

tegrov11.jpg

Senast ändrad:
Jahopp, då trilla man dit på bukten igen. Denna gången på en chunky sportklocka som jag inte riktigt vet vad det är.

Tegrov automatisk klocka NOS - blå urtavla
- Rostfritt stålhus
- Subsek kl 7
- Roterbar tachymeterskala
- Automatisk
- Datumvisning kl 3
- Läderrem med rostfritt stålspänne
- Diameter på ca 45 mm
- Roterbar inner- och ytterring med världsstäder och minuters display

Klockan är new-old-stock (NOS).

Jag har googlat en del på Tegrov men inte hittat så värst mycket om det. En del kopplingar till Sorna och Sicura, och tegrov verkar faktiskt vara från Schweiz, även om en del forumtrådar hintat kopplingar till ryssland. Det senare verkar dock helt taget ur luften. Hittade denna text i en gammal tradera-annons:

Tegrov Watch ska ha tillverkats i Fabrique D'Horlogerie Tenniken i den franskspråkiga delen av Schweiz, fabriken hette från början Fabrique d'Horlogerie Groflin, men bytte ägare år 1961 och bytte då namn, varumärket Tegrov var registrerat under Groflin fabriken och följde med på köpet. Tegrov ska ha slutat säljas på 1970-talet.

Någon som vet något mer?

Stulna bilder:
tegrov1.jpg
tegrov2.jpg
tegrov3.jpg
tegrov4.jpg

IMG-20181005-WA0011.jpg

tegrov11.jpg
Gissar på att det sitter ett billigt kinesiskt verk i den, kan ha fel men har för mig att jag läste någonstans att några personer hade köpt upp en massa boetter m m och satt ihop dessa och sålt dom som NOS-klockor, men som sagt, kan ha fel, har själv en gammal Tegrov minute-stop liggande.

Har också en gammal Tegrov från tidigt 70-tal! Om jag inte tänker helt galet så var detta en gåva från Secret Santa får några år sedan!:)
17 stenars manuellt Swiss Made verk enligt bild! Boetten är i basmetall.

DSCF4082.JPG
DSCF4083.JPG

Gissar på att det sitter ett billigt kinesiskt verk i den, kan ha fel men har för mig att jag läste någonstans att några personer hade köpt upp en massa boetter m m och satt ihop dessa och sålt dom som NOS-klockor, men som sagt, kan ha fel, har själv en gammal Tegrov minute-stop liggande.
Jag hoppas verkligen att det inte är ett kinesiskt utverk i, då det stod att det är en schweizisk klocka. Tir man har ebay money back guarantee ifall det skulle vara så.

Man dår väl kolla under huven när den kommer.

Jag hoppas verkligen att det inte är ett kinesiskt utverk i, då det stod att det är en schweizisk klocka. Tir man har ebay money back guarantee ifall det skulle vara så.

Man dår väl kolla under huven när den kommer.
Sticker ut hakan och säger att det sitter ett TY 2718-verk i den, har för mig att SeaGull använde dom, hette ST-17 lr något sådant, men som jag brukar säga, är man nöjd själv med köpet så är det okej, men vi hoppas att det sitter ett Swiss-verk i den.

• Like
Reactions: Zee
Tillbaka
Topp