• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Termin i Australien, ny klocka?

Bulg

Basic
2-Faktor
Hej allesammans!
Under hösten ska jag plugga en termin i Australien. Givetvis måste jag under denna tid ha en klocka på handleden men då jag mestadels har nättare vintageklockor med plexi så är jag ute efter något mer robust! Jag är helt enkelt ute efter en vardagsklocka som passar det mesta och inte är rädd för saltvatten, prisklass tänker jag mig 15-20k och en automat. Är lite inne på en tudor BB36 eller SS worldtimer 36. Då jag har små handleder så vill jag gärna har något som är< 38mm. Kom gärna med förslag för att hjälpa mig hitta en grym klocka! (Det skadar givetvis inte om klockan är billigare än 15k heller;)).

Oris 65 i 36mm kanske?
https://stjarnurmakarna.se/klocka/oris-divers-oris-divers-65-36mm-73377474055mb-225724
ED01AACA-AD00-4B59-8EB6-C2665E7638CB.png

Jag skulle ha köpt en Seiko Padi. Min go to resklocka som får vara med på allt.

Skönt att slippa tänka på en finare klocka när man är ute och reser, kan tänka mig att det blir en hel del fest, roadtrip och surf under tiden du inte studerar där borta?

Padin är nog även den klocka som jag fått mest komplimanger för.

Screenshot_20200205_221620.jpg
img-20170428-212517.jpg
Screenshot_20200205_222239.jpg
Screenshot_20200205_222307.jpg

Så, köp en Padi och sedan när du kommer hem så köper du en ny klocka. :)

Skulle nog satsa på en SS alternativt en klocka köpt där nere. Varför inte en Grand Seiko GTM kanske? Utöver en schysst klocka så när du kommer hem så har du ”klockan du köpte i Australien”. Minne för livet bara det.

Oris Aquis Clean Ocean, som klockan @Timothyjames laddade upp har båda dessa ett härligt syfte och budskap. Sök upp det! (Och glöm inte kolla in baksidan på Aquis:en ;))

note; storlek på 39.5mm men sitter betydligt mindre PGA bandhornen!

A87AE6BC-FBD8-4B89-843D-B369ECD53A03.jpeg

Jag skulle ha köpt en Seiko Padi. Min go to resklocka som får vara med på allt.

Skönt att slippa tänka på en finare klocka när man är ute och reser, kan tänka mig att det blir en hel del fest, roadtrip och surf under tiden du inte studerar där borta?

Padin är nog även den klocka som jag fått mest komplimanger för.

Screenshot_20200205_221620.jpg
img-20170428-212517.jpg
Screenshot_20200205_222239.jpg
Screenshot_20200205_222307.jpg

Så, köp en Padi och sedan när du kommer hem så köper du en ny klocka. :)
Är den rätt stor?o_O

upload_2020-2-6_9-26-44.png

I would suggest a Squale 1521.
It's slightly larger than 38, but wears small. Also I would suggest that you take the opportunity to test a larger size than you are used too. Australia is beach, surf, outdoors, manliness, osv, definitely take a size up. Dress code is much more relaxed there, so a pure diving watch is going to do just fine in all occasions. The 1521 comes in other colours, so you could get it in black if you want it to be slightly more allround. It costs less than your budget, which is just a good thing. Australia is going to be hard on the watch so no point spending too much. With a polished 1521 you are going to get lots of battle scares and patina from the time there and it's just going to be a good reminder of your adventures, and with the lower price there'll be no reason to flip it. So size up, take something sporty, and embrace the patina! Australia is great btw, you're going to have a blast!
edit: forgot to mention that the 1521 case is a very old design that squale provided for Blachpain and more, so if you are into vintage watches, this is a modern vintage :)

upload_2020-2-6_9-26-44.png

I would suggest a Squale 1521.
It's slightly larger than 38, but wears small. Also I would suggest that you take the opportunity to test a larger size than you are used too. Australia is beach, surf, outdoors, manliness, osv, definitely take a size up. Dress code is much more relaxed there, so a pure diving watch is going to do just fine in all occasions. The 1521 comes in other colours, so you could get it in black if you want it to be slightly more allround. It costs less than your budget, which is just a good thing. Australia is going to be hard on the watch so no point spending too much. With a polished 1521 you are going to get lots of battle scares and patina from the time there and it's just going to be a good reminder of your adventures, and with the lower price there'll be no reason to flip it. So size up, take something sporty, and embrace the patina! Australia is great btw, you're going to have a blast!
edit: forgot to mention that the 1521 case is a very old design that squale provided for Blachpain and more, so if you are into vintage watches, this is a modern vintage :)
Sounds like a great options, I will definetily look into it. Thanks a lot for all the info, really appreciate it!:)

Slår också ett slag för Seiko Padi... riktigt trevlig klocka! Å andra sidan hade jag personligen inte klarat mig utan en klocka med GMT-funktion...

Slår också ett slag för Seiko Padi... riktigt trevlig klocka! Å andra sidan hade jag personligen inte klarat mig utan en klocka med GMT-funktion...
Jag delar inte din erfarenhet, jag klarar mig utmärkt utan GMT-visare. Visst tar det någon vecka att vänja sig men när man väl vet hur många timmar tidsskillnad det är och åt vilket håll så går det snabbare för mig att räkna ut hemtiden i huvudet gentemot att titta på klockan.

Jag delar inte din erfarenhet, jag klarar mig utmärkt utan GMT-visare. Visst tar det någon vecka att vänja sig men när man väl vet hur många timmar tidsskillnad det är och åt vilket håll så går det snabbare för mig att räkna ut hemtiden i huvudet gentemot att titta på klockan.
Ja men nu förutsätter du att man bara behöver ha koll på en tidszon :p När man haft en lång dag är det inte alltid helt enkelt att huvudräkna tre-fyra tidszoner :)

Ja men nu förutsätter du att man bara behöver ha koll på en tidszon :p När man haft en lång dag är det inte alltid helt enkelt att huvudräkna tre-fyra tidszoner :)
Du har såklart helt rätt! :D Jag talade bara ifrån egen erfarenhet när jag har behövt ha koll på lokaltid och hemtid då jag aldrig behövt 3-4 olika tidszoner. Behöver man göra detta ofta har jag full förståelse för att man mer än gärna stoppar in några extra funktioner! :D

Tillbaka
Topp