Laddar...

Tesla som förmånsbil

Diskussion i 'Lifestyle' startad av EPL89, 11 november 2018.

Taggar:
  1. EPL89
    Trådstartare

    EPL89 Tantal

    Inlägg:
    346
    Från:
    Göteborg
    Min förmånsbil går ut i avtal i April/Maj, så börjar nu att leta mig omkring, och ögonen faller självklart på Tesla.
    Min nuvarande hade ett inköpspris á 448500kr, så steget upp till en bra beggad Tesla är inte stort. Med de ekonomiska fördelarna för företaget så borde det vara ganska enkelt att få chefen att gå med på en beggad 700000kr tesla istället för en splitterny BMW eller liknande bensinare.

    Någon som varit i samma situation?
    Har använt Danni’s kalkylator en del & kommer bara fram till att TCOn blir bättre för bägge parter.
     
  2. alfgren

    alfgren Silver

    Inlägg:
    2.658
    Har Tesla någon form av förlängd garanti eller liknande? Annars blir ju skillnaden i risk för företaget enorm för en begagnad elbil mot en ny förmånsbil. Då ska det nog till att vara ordentligt tjenis med ekonomichefen.
     
  3. RobertD

    RobertD Ingenting

    Inlägg:
    5.252
    Från:
    Stockholm
    Vilka är de ekonomiska fördelarna för förtaget med en tre år gammal Tesla för 700’ jmf med en ny BMW för 450’?
     
    Belfort och Orco gillar detta.
  4. alfgren

    alfgren Silver

    Inlägg:
    2.658
    Om företaget står för drivmedel så minskar den kostnaden exempelvis. Samma med sociala kostanden på förmånsvärdet (dock har jag ej koll på det exakta förmånsvärdet på båda modellerna). Men normalt sett på lite större företag är det tvärnej på dylika upplägg. På lite mindre företag med större flexibilitet kanske det går.
     
  5. Imponerande hur bra koll du har på sånt här!
     
  6. Torsten

    Torsten Platina

    Inlägg:
    4.583
    Från:
    Orten
    Är det inte en fördel att leasa en ny bil skattemässigt jämfört med en begagnad?
    (Inte så insatt)
     
  7. EPL89
    Trådstartare

    EPL89 Tantal

    Inlägg:
    346
    Från:
    Göteborg
    Yes, 4års begagnat-garanti med avdragnas moms.
     
    alfgren gillar detta.
  8. EPL89
    Trådstartare

    EPL89 Tantal

    Inlägg:
    346
    Från:
    Göteborg
    Sociala avgifter är lägre för miljöbilar, och förmånsvärdet blir lägre. Om företaget står för förbrukningen så blir det mycket billigare för dem, speciellt med begagnad som har gratis supercharge under hela bilens livslängd.
     
  9. LS

    LS Tantal

    Inlägg:
    745
    Dock det som är mest fördelaktigt att stå för drivmedelskostnaden privat och ta ut skattefri ersättning om möjlighet finns. Skv har bara tänkt på att det finns bensin och diesel (samt etanol) när reglerna skrevs så det blir en intressant effekt. ”6:50kr per mil för diesel och 9:50kr för annat drivmedel” you do the math :)

    Fördelen med elbil är att förmånsvärdet beräknas på en motsvarande fossil-bil så en Tesla får ett väldigt lågt förmånsvärde i förhållande till sitt ”riktiga” pris. Leasing och andra kostnader blir dock fortfarande mycket högre än för vanliga bilar. Förmånsvärdet är fast oavsett ålder så det är nästan aldrig motiverat att köpa begagnat. I Tesla-fallet med subventionerat förmånsvärde skulle det möjligtvis vara annorlunda men tänk som sagt på service och slitdelar som kan bli till åren.
     
    Senast ändrad: 11 november 2018
    Swordthain gillar detta.
  10. Tapiren

    Tapiren Tantal

    Inlägg:
    396
    Frågan är hur ofta man använder supercharge? Det är nog ganska varierande men bor eller arbetar man inte ganska nära en sådan laddare (eller ofta kört långt) är ju nyttan trots allt inte enorm.

    Men det beror nog helt på vilken typ av företag det är, och vilken chef man har. Problem jag ser;
    -dyr i drift, sett till däck, försäkring, service osv.
    -svårt med finansieringslösningar, nästan alla kör väl med leaseplan eller liknande och de tror jag inte accepterar en begagnad bil på samma villkor som en ny.

    Som chef hade jag förespråkat en ny hybrid, de har mycket lägre förmånsvärde än en Tesla och går att köpa nya för 450.000kr, och bara fördelar jämfört med Tesla (sett ut företagets synvinkel).
     
  11. alfgren

    alfgren Silver

    Inlägg:
    2.658
    Problemet med nya hybrider är att det för tillfället knappt några att köpa. Volvo kan inte leverera, volkswagen kan inte leverera. 530e går att få tag på samt Outlander phev och Kia Optima. Smalt utbud av vettiga bilar så att säga.
     
    MariaE och EPL89 gillar detta.
  12. Tjabo

    Tjabo Brons

    Inlägg:
    1.402
    Går det att göra detta till en generell Teslatråd? Har ett gäng frågor om någon hae bra koll!
     
    Strindberg och EPL89 gillar detta.
  13. EPL89
    Trådstartare

    EPL89 Tantal

    Inlägg:
    346
    Från:
    Göteborg
    Bytte titel till ”Tesla som förmånsbil”.
    Måste tipsa om Teslakalkylen.com av Danni Efraim, otroligt bra verktyg.
     
  14. Tjabo

    Tjabo Brons

    Inlägg:
    1.402
    Åh tack!
    Jag har suktat efter en länge. Faktiskt den enda bil jag kan tänka mig att byta min nuvarande Range Rover Evoque mot. Men jag gillar långa bil-semestrar med familjen och hittills har det stoppat mig (tsm med en rätt fläskig kostnad för inköp dvs).

    Har någon erfarenhet av att köra lång bil-semester med Tesla?
     
    EPL89 gillar detta.
  15. POO

    POO Brons

    Inlägg:
    1.343
    Det går kanoners. Inte för att jag provat men för att där är så många norskregistrerade Teslor i södra europa på somrarna att är de inte där på semester är det en ockupation det är frågan om.
     
    EPL89 gillar detta.
  16. RobertD

    RobertD Ingenting

    Inlägg:
    5.252
    Från:
    Stockholm
    Har kompisar som har en Evoque och en model X. Teslan är mycket större. De tog den till Frankrike förra sommaren. (Slutade iofs med att fru och barn flög hem, men det var mest för att de tröttnade på att åka bil generellt. Inte pga storleken)
     
    EPL89 gillar detta.
  17. Tapiren

    Tapiren Tantal

    Inlägg:
    396
    Sant, men det är också helt olika bilstorlekar, Range Rovers Evoque är marginellt större än en VW Golf, medan Modell X är faktiskt större än den största Range Rovern.

    Men det går nog alldeles utmärkt att åka Tesla på långfärd, i synnerhet i Europa där det finns mängder av snabbladdare. Men det blir vad man gör det till, en bekant har en och han älskar den och tycker att långresorna är rena (ha ha, elbilsskämt) drömmen medan hans fru hatar den och förespråkar tillbakagång till dieselbil.
     
  18. jerka2.0

    jerka2.0 I can Jive! Friends Of KS

    Inlägg:
    5.922
    Från:
    Stockholm
    Min polare var nere i Kroatien och Italien i början av hösten. Han var helt lyrisk och det var inga problem alls att fylla på.
     
  19. RobertD

    RobertD Ingenting

    Inlägg:
    5.252
    Från:
    Stockholm
    Menade eftersom @TomasBStockholm var orolig över att byta ut en Evoque pga att han gillar långresor med familjen. Du har helt rätt, Evoquen är en liten bil.
     
    Tapiren gillar detta.
  20. Tjabo

    Tjabo Brons

    Inlägg:
    1.402
    Exakt, Evoque är jmfbar med BMW X1, Volvo XC40 eller Audi Q1 kanske (!) Q3. Tesla model X får du nog jmf med Range rover Vogue ärligt talat. Jag är inte orolig för lastutrymmet i Tesla S heller, den har väl två? (Fram och bak?)

    Men stort tack för alla svar, de är grymma!
    Funderar så det knakar här!
     
  21. Strindberg

    Strindberg Platina

    Inlägg:
    5.457
    Från:
    Hälsingland
    Jag funderar också hejvilt på samma dilemma. För min del är "alternativen" att spara min Passat och köpa en typ ett år gammal elbil till våren (då det kommit några nya alternativ med lång räckvidd, vilket jag tror kommer dumpa priserna på de med kort räckvidd). Eller smälla till på en Tesla som "enda" bil (har en gammal pickup också).
    För mig som i så fall skulle ge mig själv en förmånsbil så blir det dock en bättre kalkyl på att köpa (eller leasa, kanske?) en Tesla själv.
    Även här tror jag att priserna på begagnade Tesla kommer att svaja under våren, så jag sitter i båten tills dess.
     
  22. CaptainOats

    CaptainOats Platina

    Inlägg:
    5.382
    För min del, om man ska ha en bil i 3 vill man ju ta en modell som är ny när man får den, inte så roligt att ta en modell som är på väg ut, känns ju stenåldern efter 3 år då.

    Tesla tycker jag ser ut som en föråldrad barnängen tvål i designen, riktigt trist.
     
  23. johpe

    johpe Tantal

    Inlägg:
    349
    Från:
    Sverige
    Är genuint intresserad av hur du räknar då? Är det att punga upp > 1 mille privat för en Tesla och så ta skattefri milersättning från ditt egna företag? Känns som man måste köra många mil per år för att få tillbaka de pengarna?
     
  24. Strindberg

    Strindberg Platina

    Inlägg:
    5.457
    Från:
    Hälsingland
    Nu ska vi se. Att köpa/leasa ny Tesla känns inte aktuellt. Har helt enkelt inte råd att amortera värdetappet eller pröjsa leasingavgiften (sådant erkänner man ju inte på klocksnack, men...).
    Skulle jag leasa en beggad (i typ 700k-segmentet) så skulle det enligt min bokföringsnisse kosta företaget totalt strax under 10k/mån. Då med lönehöjning för att kompensera för förmånsvärdet. Där skulle jag/vi i så fall kunna ta den pengen som utdelning i stället -räknat över ett år-, och i så fall sänker det inte heller resultatet. Sedan är det inte säkert att det finna så pass med dollars varje månad, så jag skulle behöva ha en buffert i så fall.

    Säger siffernissarna. Jag fattar nada av sådant där.
    Kör typ inget i jobbet, så det skulle inte bli någon milersättning att prata om.
    Köper jag en som privatperson så tror jag att det blir billigare per månad, att helt enkelt pröjsa den med "vanliga" skattade pengar.
     
  25. johpe

    johpe Tantal

    Inlägg:
    349
    Från:
    Sverige
    Ok, då är jag med tror jag, du menar helt enkelt att totalt sett ekonomiskt för dig och ditt företag är det bättre att köpa/leasea teslan privat än med företaget. (kan jag mycket väl tänka mig med det du beskriver)
    Där i mot får du oxå tänka på att innan du får ta utdelning måste du vinstskatta i företaget, medan om du har utgifter i företaget (leasing avgiften) som sänker vinsten så blir det ju mindre skatt totalt sett.
     
  26. alfgren

    alfgren Silver

    Inlägg:
    2.658
    Kör du inte minst 100 tjänstemil om året får du inte lyfta någon moms på tjänstebil. Då blir allt 12,5% dyrare direkt.
     
  27. Strindberg

    Strindberg Platina

    Inlägg:
    5.457
    Från:
    Hälsingland
    Ja, det har jag koll på. Räcker med två möten i människobyn så löser det sig.