• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tesla som förmånsbil

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Min förmånsbil går ut i avtal i April/Maj, så börjar nu att leta mig omkring, och ögonen faller självklart på Tesla.
Min nuvarande hade ett inköpspris á 448500kr, så steget upp till en bra beggad Tesla är inte stort. Med de ekonomiska fördelarna för företaget så borde det vara ganska enkelt att få chefen att gå med på en beggad 700000kr tesla istället för en splitterny BMW eller liknande bensinare.

Någon som varit i samma situation?
Har använt Danni’s kalkylator en del & kommer bara fram till att TCOn blir bättre för bägge parter.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Min förmånsbil går ut i avtal i April/Maj, så börjar nu att leta mig omkring, och ögonen faller självklart på Tesla.
Min nuvarande hade ett inköpspris á 448500kr, så steget upp till en bra beggad Tesla är inte stort. Med de ekonomiska fördelarna för företaget så borde det vara ganska enkelt att få chefen att gå med på en beggad 700000kr tesla istället för en splitterny BMW eller liknande bensinare.

Någon som varit i samma situation?
Har använt Danni’s kalkylator en del & kommer bara fram till att TCOn blir bättre för bägge parter.
Har Tesla någon form av förlängd garanti eller liknande? Annars blir ju skillnaden i risk för företaget enorm för en begagnad elbil mot en ny förmånsbil. Då ska det nog till att vara ordentligt tjenis med ekonomichefen.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Min förmånsbil går ut i avtal i April/Maj, så börjar nu att leta mig omkring, och ögonen faller självklart på Tesla.
Min nuvarande hade ett inköpspris á 448500kr, så steget upp till en bra beggad Tesla är inte stort. Med de ekonomiska fördelarna för företaget så borde det vara ganska enkelt att få chefen att gå med på en beggad 700000kr tesla istället för en splitterny BMW eller liknande bensinare.

Någon som varit i samma situation?
Har använt Danni’s kalkylator en del & kommer bara fram till att TCOn blir bättre för bägge parter.

Vilka är de ekonomiska fördelarna för förtaget med en tre år gammal Tesla för 700’ jmf med en ny BMW för 450’?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vilka är de ekonomiska fördelarna för förtaget med en tre år gammal Tesla för 700’ jmf med en ny BMW för 450’?
Om företaget står för drivmedel så minskar den kostnaden exempelvis. Samma med sociala kostanden på förmånsvärdet (dock har jag ej koll på det exakta förmånsvärdet på båda modellerna). Men normalt sett på lite större företag är det tvärnej på dylika upplägg. På lite mindre företag med större flexibilitet kanske det går.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Om företaget står för drivmedel så minskar den kostnaden exempelvis. Samma med sociala kostanden på förmånsvärdet (dock har jag ej koll på det exakta förmånsvärdet på båda modellerna). Men normalt sett på lite större företag är det tvärnej på dylika upplägg. På lite mindre företag med större flexibilitet kanske det går.
Imponerande hur bra koll du har på sånt här!
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Vilka är de ekonomiska fördelarna för förtaget med en tre år gammal Tesla för 700’ jmf med en ny BMW för 450’?
Sociala avgifter är lägre för miljöbilar, och förmånsvärdet blir lägre. Om företaget står för förbrukningen så blir det mycket billigare för dem, speciellt med begagnad som har gratis supercharge under hela bilens livslängd.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Sociala avgifter är lägre för miljöbilar, och förmånsvärdet blir lägre. Om företaget står för förbrukningen så blir det mycket billigare för dem, speciellt med begagnad som har gratis supercharge under hela bilens livslängd.
Dock det som är mest fördelaktigt att stå för drivmedelskostnaden privat och ta ut skattefri ersättning om möjlighet finns. Skv har bara tänkt på att det finns bensin och diesel (samt etanol) när reglerna skrevs så det blir en intressant effekt. ”6:50kr per mil för diesel och 9:50kr för annat drivmedel” you do the math :)

Fördelen med elbil är att förmånsvärdet beräknas på en motsvarande fossil-bil så en Tesla får ett väldigt lågt förmånsvärde i förhållande till sitt ”riktiga” pris. Leasing och andra kostnader blir dock fortfarande mycket högre än för vanliga bilar. Förmånsvärdet är fast oavsett ålder så det är nästan aldrig motiverat att köpa begagnat. I Tesla-fallet med subventionerat förmånsvärde skulle det möjligtvis vara annorlunda men tänk som sagt på service och slitdelar som kan bli till åren.
 
Senast ändrad:

Tapiren

Cartier
Sociala avgifter är lägre för miljöbilar, och förmånsvärdet blir lägre. Om företaget står för förbrukningen så blir det mycket billigare för dem, speciellt med begagnad som har gratis supercharge under hela bilens livslängd.
Frågan är hur ofta man använder supercharge? Det är nog ganska varierande men bor eller arbetar man inte ganska nära en sådan laddare (eller ofta kört långt) är ju nyttan trots allt inte enorm.

Men det beror nog helt på vilken typ av företag det är, och vilken chef man har. Problem jag ser;
-dyr i drift, sett till däck, försäkring, service osv.
-svårt med finansieringslösningar, nästan alla kör väl med leaseplan eller liknande och de tror jag inte accepterar en begagnad bil på samma villkor som en ny.

Som chef hade jag förespråkat en ny hybrid, de har mycket lägre förmånsvärde än en Tesla och går att köpa nya för 450.000kr, och bara fördelar jämfört med Tesla (sett ut företagets synvinkel).
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Frågan är hur ofta man använder supercharge? Det är nog ganska varierande men bor eller arbetar man inte ganska nära en sådan laddare (eller ofta kört långt) är ju nyttan trots allt inte enorm.

Men det beror nog helt på vilken typ av företag det är, och vilken chef man har. Problem jag ser;
-dyr i drift, sett till däck, försäkring, service osv.
-svårt med finansieringslösningar, nästan alla kör väl med leaseplan eller liknande och de tror jag inte accepterar en begagnad bil på samma villkor som en ny.

Som chef hade jag förespråkat en ny hybrid, de har mycket lägre förmånsvärde än en Tesla och går att köpa nya för 450.000kr, och bara fördelar jämfört med Tesla (sett ut företagets synvinkel).
Problemet med nya hybrider är att det för tillfället knappt några att köpa. Volvo kan inte leverera, volkswagen kan inte leverera. 530e går att få tag på samt Outlander phev och Kia Optima. Smalt utbud av vettiga bilar så att säga.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Bytte titel till ”Tesla som förmånsbil”.
Måste tipsa om Teslakalkylen.com av Danni Efraim, otroligt bra verktyg.

Åh tack!
Jag har suktat efter en länge. Faktiskt den enda bil jag kan tänka mig att byta min nuvarande Range Rover Evoque mot. Men jag gillar långa bil-semestrar med familjen och hittills har det stoppat mig (tsm med en rätt fläskig kostnad för inköp dvs).

Har någon erfarenhet av att köra lång bil-semester med Tesla?
 

POO

Panerai
Åh tack!
Jag har suktat efter en länge. Faktiskt den enda bil jag kan tänka mig att byta min nuvarande Range Rover Evoque mot. Men jag gillar långa bil-semestrar med familjen och hittills har det stoppat mig (tsm med en rätt fläskig kostnad för inköp dvs).

Har någon erfarenhet av att köra lång bil-semester med Tesla?
Det går kanoners. Inte för att jag provat men för att där är så många norskregistrerade Teslor i södra europa på somrarna att är de inte där på semester är det en ockupation det är frågan om.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Åh tack!
Jag har suktat efter en länge. Faktiskt den enda bil jag kan tänka mig att byta min nuvarande Range Rover Evoque mot. Men jag gillar långa bil-semestrar med familjen och hittills har det stoppat mig (tsm med en rätt fläskig kostnad för inköp dvs).

Har någon erfarenhet av att köra lång bil-semester med Tesla?

Har kompisar som har en Evoque och en model X. Teslan är mycket större. De tog den till Frankrike förra sommaren. (Slutade iofs med att fru och barn flög hem, men det var mest för att de tröttnade på att åka bil generellt. Inte pga storleken)
 

Tapiren

Cartier
Har kompisar som har en Evoque och en model X. Teslan är mycket större. De tog den till Frankrike förra sommaren. (Slutade iofs med att fru och barn flög hem, men det var mest för att de tröttnade på att åka bil generellt. Inte pga storleken)
Sant, men det är också helt olika bilstorlekar, Range Rovers Evoque är marginellt större än en VW Golf, medan Modell X är faktiskt större än den största Range Rovern.

Men det går nog alldeles utmärkt att åka Tesla på långfärd, i synnerhet i Europa där det finns mängder av snabbladdare. Men det blir vad man gör det till, en bekant har en och han älskar den och tycker att långresorna är rena (ha ha, elbilsskämt) drömmen medan hans fru hatar den och förespråkar tillbakagång till dieselbil.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Åh tack!
Jag har suktat efter en länge. Faktiskt den enda bil jag kan tänka mig att byta min nuvarande Range Rover Evoque mot. Men jag gillar långa bil-semestrar med familjen och hittills har det stoppat mig (tsm med en rätt fläskig kostnad för inköp dvs).

Har någon erfarenhet av att köra lång bil-semester med Tesla?
Min polare var nere i Kroatien och Italien i början av hösten. Han var helt lyrisk och det var inga problem alls att fylla på.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Sant, men det är också helt olika bilstorlekar, Range Rovers Evoque är marginellt större än en VW Golf, medan Modell X är faktiskt större än den största Range Rovern.

Men det går nog alldeles utmärkt att åka Tesla på långfärd, i synnerhet i Europa där det finns mängder av snabbladdare. Men det blir vad man gör det till, en bekant har en och han älskar den och tycker att långresorna är rena (ha ha, elbilsskämt) drömmen medan hans fru hatar den och förespråkar tillbakagång till dieselbil.

Menade eftersom @TomasBStockholm var orolig över att byta ut en Evoque pga att han gillar långresor med familjen. Du har helt rätt, Evoquen är en liten bil.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Menade eftersom @TomasBStockholm var orolig över att byta ut en Evoque pga att han gillar långresor med familjen. Du har helt rätt, Evoquen är en liten bil.

Exakt, Evoque är jmfbar med BMW X1, Volvo XC40 eller Audi Q1 kanske (!) Q3. Tesla model X får du nog jmf med Range rover Vogue ärligt talat. Jag är inte orolig för lastutrymmet i Tesla S heller, den har väl två? (Fram och bak?)

Men stort tack för alla svar, de är grymma!
Funderar så det knakar här!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Exakt, Evoque är jmfbar med BMW X1, Volvo XC40 eller Audi Q1 kanske (!) Q3. Tesla model X får du nog jmf med Range rover Vogue ärligt talat. Jag är inte orolig för lastutrymmet i Tesla S heller, den har väl två? (Fram och bak?)

Men stort tack för alla svar, de är grymma!
Funderar så det knakar här!
Jag funderar också hejvilt på samma dilemma. För min del är "alternativen" att spara min Passat och köpa en typ ett år gammal elbil till våren (då det kommit några nya alternativ med lång räckvidd, vilket jag tror kommer dumpa priserna på de med kort räckvidd). Eller smälla till på en Tesla som "enda" bil (har en gammal pickup också).
För mig som i så fall skulle ge mig själv en förmånsbil så blir det dock en bättre kalkyl på att köpa (eller leasa, kanske?) en Tesla själv.
Även här tror jag att priserna på begagnade Tesla kommer att svaja under våren, så jag sitter i båten tills dess.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
För min del, om man ska ha en bil i 3 vill man ju ta en modell som är ny när man får den, inte så roligt att ta en modell som är på väg ut, känns ju stenåldern efter 3 år då.

Tesla tycker jag ser ut som en föråldrad barnängen tvål i designen, riktigt trist.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag funderar också hejvilt på samma dilemma. För min del är "alternativen" att spara min Passat och köpa en typ ett år gammal elbil till våren (då det kommit några nya alternativ med lång räckvidd, vilket jag tror kommer dumpa priserna på de med kort räckvidd). Eller smälla till på en Tesla som "enda" bil (har en gammal pickup också).
För mig som i så fall skulle ge mig själv en förmånsbil så blir det dock en bättre kalkyl på att köpa (eller leasa, kanske?) en Tesla själv.
Även här tror jag att priserna på begagnade Tesla kommer att svaja under våren, så jag sitter i båten tills dess.

Är genuint intresserad av hur du räknar då? Är det att punga upp > 1 mille privat för en Tesla och så ta skattefri milersättning från ditt egna företag? Känns som man måste köra många mil per år för att få tillbaka de pengarna?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Är genuint intresserad av hur du räknar då? Är det att punga upp > 1 mille privat för en Tesla och så ta skattefri milersättning från ditt egna företag? Känns som man måste köra många mil per år för att få tillbaka de pengarna?
Nu ska vi se. Att köpa/leasa ny Tesla känns inte aktuellt. Har helt enkelt inte råd att amortera värdetappet eller pröjsa leasingavgiften (sådant erkänner man ju inte på klocksnack, men...).
Skulle jag leasa en beggad (i typ 700k-segmentet) så skulle det enligt min bokföringsnisse kosta företaget totalt strax under 10k/mån. Då med lönehöjning för att kompensera för förmånsvärdet. Där skulle jag/vi i så fall kunna ta den pengen som utdelning i stället -räknat över ett år-, och i så fall sänker det inte heller resultatet. Sedan är det inte säkert att det finna så pass med dollars varje månad, så jag skulle behöva ha en buffert i så fall.

Säger siffernissarna. Jag fattar nada av sådant där.
Kör typ inget i jobbet, så det skulle inte bli någon milersättning att prata om.
Köper jag en som privatperson så tror jag att det blir billigare per månad, att helt enkelt pröjsa den med "vanliga" skattade pengar.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Nu ska vi se. Att köpa/leasa ny Tesla känns inte aktuellt. Har helt enkelt inte råd att amortera värdetappet eller pröjsa leasingavgiften (sådant erkänner man ju inte på klocksnack, men...).
Skulle jag leasa en beggad (i typ 700k-segmentet) så skulle det enligt min bokföringsnisse kosta företaget totalt strax under 10k/mån. Då med lönehöjning för att kompensera för förmånsvärdet. Där skulle jag/vi i så fall kunna ta den pengen som utdelning i stället -räknat över ett år-, och i så fall sänker det inte heller resultatet. Sedan är det inte säkert att det finna så pass med dollars varje månad, så jag skulle behöva ha en buffert i så fall.

Säger siffernissarna. Jag fattar nada av sådant där.
Kör typ inget i jobbet, så det skulle inte bli någon milersättning att prata om.
Köper jag en som privatperson så tror jag att det blir billigare per månad, att helt enkelt pröjsa den med "vanliga" skattade pengar.
Ok, då är jag med tror jag, du menar helt enkelt att totalt sett ekonomiskt för dig och ditt företag är det bättre att köpa/leasea teslan privat än med företaget. (kan jag mycket väl tänka mig med det du beskriver)
Där i mot får du oxå tänka på att innan du får ta utdelning måste du vinstskatta i företaget, medan om du har utgifter i företaget (leasing avgiften) som sänker vinsten så blir det ju mindre skatt totalt sett.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Nu ska vi se. Att köpa/leasa ny Tesla känns inte aktuellt. Har helt enkelt inte råd att amortera värdetappet eller pröjsa leasingavgiften (sådant erkänner man ju inte på klocksnack, men...).
Skulle jag leasa en beggad (i typ 700k-segmentet) så skulle det enligt min bokföringsnisse kosta företaget totalt strax under 10k/mån. Då med lönehöjning för att kompensera för förmånsvärdet. Där skulle jag/vi i så fall kunna ta den pengen som utdelning i stället -räknat över ett år-, och i så fall sänker det inte heller resultatet. Sedan är det inte säkert att det finna så pass med dollars varje månad, så jag skulle behöva ha en buffert i så fall.

Säger siffernissarna. Jag fattar nada av sådant där.
Kör typ inget i jobbet, så det skulle inte bli någon milersättning att prata om.
Köper jag en som privatperson så tror jag att det blir billigare per månad, att helt enkelt pröjsa den med "vanliga" skattade pengar.
Kör du inte minst 100 tjänstemil om året får du inte lyfta någon moms på tjänstebil. Då blir allt 12,5% dyrare direkt.
 
Topp