Laddar...
Erikson Urhandel

Text på tavlor med textur - what to do and what not to do

Diskussion i 'Diskussion' startad av M.L., 19 augusti 2017.

1. M.L.
    Trådstartare

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    När klocktillverkare lyckas med en fantastisk tavelstruktur (vilket i sig är riktigt härligt jämfört med vanliga släta tavlor), hur kan de misslyckas med att integrera texten i denna på ett bra sätt? Jag tycker att det sabbar helheten, ser ut som en nödlösning för att att man inte hade tid att komma på nåt bättre!
    Två utmärkta exempel på hur det ska se ut (Grand Seiko och Casio) och två exempel som förstör helheten, där man väljer att på vissa områden helt enkelt ha en slät tavla för texten (PP och Vacheron Constantin). Hur ser era favorittavlor med lite textur ut? Störs ni också av textområdet på tavlan avviker från resten av tavlan?
    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

Nickhanhar, DiscoPapa, SpejsMan och 4 andra gillar detta.
  2. Embridioum

Embridioum Tantal

Nej, det stör inte mig. I dina två exempel tycker jag att det ser jättebra ut.
    Vilken Casiomodell är det där?

M.L. gillar detta.
  3. M.L.
    Trådstartare

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    Men du tycker inte att det kunde ha gjorts bättre?
    Ingen aning om Casiomodellen. Bara nåt jag hittade när jag bildgooglade inför min frågeställning.

Senast ändrad: 19 augusti 2017
  4. Palenkovich

Palenkovich Platina Premium

Känner mig hedrad över att min handled och VC dyker upp, även om det är som ett negativt exempel i detta fall ;)
    Överlag tycker jag (givetvis) att VC:n är synnerligen lyckad. Måste däremot erkänna och därmed delvis hålla med TS, att jag tänkt tanken på att man hade kunnat göra det bättre. Kan bli lite av känslan av en pålimmad "platta" med platt text på. Visst tusan hade det kunnat integreras än bättre med den fantastiska tavlan i övrigt..

Nickhanhar, Swizz beat, SpejsMan och 3 andra gillar detta.
  5. M.L.
    Trådstartare

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    Precis, det är en jättebra beskrivning av det jag menar: "pålimmad platta". Här hade nog VC kunnat komma på en bättre lösning. Med det sagt så är det ändå en jättefin klocka, och grattis till dig som har en riktigt bra klocka med fantastisk tavla.:)

Palenkovich gillar detta.
  6. Bruset

Bruset Tantal

Från:
    GBG
    Den här är bra.
    IMG_1739.PNG

SpejsMan och M.L. gillar detta.
  7. Embridioum

Embridioum Tantal

Om det ska vara någorlunda läsbart har jag svårt att komma på något alternativ. Och som du själv skriver, det är kul med lite struktur på tavlan!

8. M.L.
    Trådstartare

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    Mina två första exempel (de som jag påpekar att de är föredömen, dvs GS och Casio)? Snygg textur och ytterst läsbart!

9. Embridioum

Embridioum Tantal

Absolut. Skrev inte ut hela mitt resonemang. Seiko och Casio har korta namn med stabilt typsnitt, och just den snöflingan skulle jag säga är ganska lätt att arbeta med i förhållande till de övriga. Patek Philippe och Vacheron Constantin blir det värre för på grund av att deras logotyper innehåller så små bokstäver, som säkerligen hade blivit plottriga utan lite "ryggstöd."

M.L. gillar detta.
  10. meijlinder

meijlinder Silver

Från:
    Hisingen
    Applicerade loggor tycker jag funkar direkt på tavlor med textur. Så som GS:en ovan. Inte lika förtjust med tryck som på Casion och Omegan. Då föredrar jag faktiskt en plan yta. Tycker både VC och Patek har gjort det bra med de exempel som visas. Texturen avbryts ändå av subdials så tycker inte att området där loggan är tryckt sticker ut.

Moorflax gillar detta.
  11. Ännu ett exempel på hur det ska se ut, i min mening. Är ju dock partisk då det är min klocka, men textens samspel med tavlan var en av faktorerna som gjorde att jag fastnade för den in the first place
    IMG_1196.JPG

Nickhanhar, North, Brakan och 7 andra gillar detta.
  12. M.L.
    Trådstartare

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    De hade väl ändå kunna ha "applicerade loggor". Lite svagt i den prisklassen att de inte kan lösa det kan jag tycka!

13. jesperC

jesperC Titan

Från:
    sthlm
    Jo, helt klart snyggt men saknas det inte åtminstone ett typsnitt här?

//j

Senast ändrad: 21 augusti 2017
    M.L. och Matts gillar detta.
  14. Hehe :D

M.L. gillar detta.
  15. M.L.
    Trådstartare

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    Väcker liv i denna tråd igen, efter att ha införskaffat en klocka med fantastisk taveltextur. Och där de inte förstört tavlan med platta partier bara för texten. Allt detta trots ett pris sub 5000!:)
    Jag hade inte köpt denna om de hade haft samma lösning som VC och PP ovan, det är nåt som är helt säkert!
    1nnaf-.

Senast ändrad: 16 mars 2019
    BarbaBaba, DiscoPapa, Erik1 och 2 andra gillar detta.
  16. Bezelman

Bezelman Brons

Här är TAGs variant på Carrera. Bra eller dåligt? .. IMG_20190316_221708. men här är texten applicerad rakt över den strukturerade tavlan.

M.L., SpejsMan och bbits gillar detta.
  17. Aurum

Aurum Harsh but fair

18. M.L.
    Trådstartare

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    Bra exempel på hur det ska göras!:) Där gjorde ni ett bra jobb @Aurum!

Aurum gillar detta.
  19. Bezelman

Bezelman Brons

Ja det ser bra ut! Enda problemet där är ju stavningen... :)

laketwig gillar detta.
  20. M.L.
    Trådstartare

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    ?

21. M.L.
    Trådstartare

M.L. Guld

Från:
    Jorden
    En överpedagogisk bild för er som fortfarande inte insett vidden av detta problem!:)
    jättefullösningpåentavla.

22. Aurum

Aurum Harsh but fair

Vilken stavning?

Roland Casselbrant gillar detta.
  23. Bezelman

Bezelman Brons

Ähh OK .. Jag hänger upp mig på namnet Automaton ifht det vanligt förekommande ordet Automation. Varje gång jag ser klockan slår min rättstavningsfunkton (!) igång.

24. ANALOGUE

ANALOGUE Guld

Riktigt lyckat!

25. Alberget4a

Alberget4a Silver

Men automaton är fullt väl fullt korrekt?

Senast ändrad: 17 mars 2019
  26. Puryeah

Puryeah Tantal

Men det står ju inte automation.

Alberget4a och Bezelman gillar detta.
  27. BarbaBaba

BarbaBaba Guld

Från:
    Stockholm
    Håller absolut med @M.L. Ett fenomen som absolut kan få en att avstå köp. Denna är ett lysande exempel (dock inte på någon jag annars köpt)
    2146640.
    Samma struktur lyckas billiga Knut Gadd göra på ett stilfullt sätt
    IMG_9417blog.JPG

M.L. gillar detta.
  28. Puryeah

Puryeah Tantal

Aldrig riktigt tänkt på det tidigare men ligger något i det du säger, PP:n i första posten ser bra ut enligt mig dock.

upload_2019-3-17_10-41-57.

upload_2019-3-17_10-43-40.

Två exempel på det du menar. Tveksamt om jag hade stört mig på det själv men visst, hade säkert gått att göra bättre.

Nickhanhar och M.L. gillar detta.
  29. Oktogon

Oktogon Tantal

30. Aurum

Aurum Harsh but fair

Ok, är ju på utrikiska och syftar till en liten maskin så en annan stavning hade varit knasig.

Mollstedt