• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Text på tavlor med textur - what to do and what not to do

M.L.

Vacheron
2-Faktor
När klocktillverkare lyckas med en fantastisk tavelstruktur (vilket i sig är riktigt härligt jämfört med vanliga släta tavlor), hur kan de misslyckas med att integrera texten i denna på ett bra sätt? Jag tycker att det sabbar helheten, ser ut som en nödlösning för att att man inte hade tid att komma på nåt bättre!
Två utmärkta exempel på hur det ska se ut (Grand Seiko och Casio) och två exempel som förstör helheten, där man väljer att på vissa områden helt enkelt ha en slät tavla för texten (PP och Vacheron Constantin). Hur ser era favorittavlor med lite textur ut? Störs ni också av textområdet på tavlan avviker från resten av tavlan?
img_2572-png.503438
caso_wrist_texture.jpg
pp-jpg.503750
img_6265-jpg.503743
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nej, det stör inte mig. I dina två exempel tycker jag att det ser jättebra ut.
Vilken Casiomodell är det där?
Men du tycker inte att det kunde ha gjorts bättre?
Ingen aning om Casiomodellen. Bara nåt jag hittade när jag bildgooglade inför min frågeställning.
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
När klocktillverkare lyckas med en fantastisk tavelstruktur (vilket i sig är riktigt härligt jämfört med vanliga släta tavlor), hur kan de misslyckas med att integrera texten i denna på ett bra sätt? Jag tycker att det sabbar helheten, ser ut som en nödlösning för att att man inte hade tid att komma på nåt bättre!
Två utmärkta exempel på hur det ska se ut (Grand Seiko och Casio) och två exempel som förstör helheten, där man väljer att på vissa områden helt enkelt ha en slät tavla för texten (PP och Vacheron Constantin). Hur ser era favorittavlor med lite textur ut? Störs ni också av textområdet på tavlan avviker från resten av tavlan?
img_2572-png.503438
caso_wrist_texture.jpg
pp-jpg.503750
img_6265-jpg.503743
Känner mig hedrad över att min handled och VC dyker upp, även om det är som ett negativt exempel i detta fall ;)
Överlag tycker jag (givetvis) att VC:n är synnerligen lyckad. Måste däremot erkänna och därmed delvis hålla med TS, att jag tänkt tanken på att man hade kunnat göra det bättre. Kan bli lite av känslan av en pålimmad "platta" med platt text på. Visst tusan hade det kunnat integreras än bättre med den fantastiska tavlan i övrigt..
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Känner mig hedrad över att min handled och VC dyker upp, även om det är som ett negativt exempel i detta fall ;)
Överlag tycker jag (givetvis) att VC:n är synnerligen lyckad. Måste däremot erkänna och därmed delvis hålla med TS, att jag tänkt tanken på att man hade kunnat göra det bättre. Kan bli lite av känslan av en pålimmad "platta" med platt text på. Visst tusan hade det kunnat integreras än bättre med den fantastiska tavlan i övrigt..
Precis, det är en jättebra beskrivning av det jag menar: "pålimmad platta". Här hade nog VC kunnat komma på en bättre lösning. Med det sagt så är det ändå en jättefin klocka, och grattis till dig som har en riktigt bra klocka med fantastisk tavla.:)
 

Kropoth

Cartier
Men du tycker inte att det kunde ha gjorts bättre?
Ingen aning om Casiomodellen. Bara nåt jag hittade när jag bildgooglade inför min frågeställning.
Om det ska vara någorlunda läsbart har jag svårt att komma på något alternativ. Och som du själv skriver, det är kul med lite struktur på tavlan!
 

Kropoth

Cartier
Mina två första exempel (de som jag påpekar att de är föredömen, dvs GS och Casio)? Snygg textur och ytterst läsbart!
Absolut. Skrev inte ut hela mitt resonemang. Seiko och Casio har korta namn med stabilt typsnitt, och just den snöflingan skulle jag säga är ganska lätt att arbeta med i förhållande till de övriga. Patek Philippe och Vacheron Constantin blir det värre för på grund av att deras logotyper innehåller så små bokstäver, som säkerligen hade blivit plottriga utan lite "ryggstöd."
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Applicerade loggor tycker jag funkar direkt på tavlor med textur. Så som GS:en ovan. Inte lika förtjust med tryck som på Casion och Omegan. Då föredrar jag faktiskt en plan yta. Tycker både VC och Patek har gjort det bra med de exempel som visas. Texturen avbryts ändå av subdials så tycker inte att området där loggan är tryckt sticker ut.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Absolut. Skrev inte ut hela mitt resonemang. Seiko och Casio har korta namn med stabilt typsnitt, och just den snöflingan skulle jag säga är ganska lätt att arbeta med i förhållande till de övriga. Patek Philippe och Vacheron Constantin blir det värre för på grund av att deras logotyper innehåller så små bokstäver, som säkerligen hade blivit plottriga utan lite "ryggstöd."
De hade väl ändå kunna ha "applicerade loggor". Lite svagt i den prisklassen att de inte kan lösa det kan jag tycka!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Väcker liv i denna tråd igen, efter att ha införskaffat en klocka med fantastisk taveltextur. Och där de inte förstört tavlan med platta partier bara för texten. Allt detta trots ett pris sub 5000!:)
Jag hade inte köpt denna om de hade haft samma lösning som VC och PP ovan, det är nåt som är helt säkert!
1nnaf-.jpg
 
Senast ändrad:

M.L.

Vacheron
2-Faktor
En överpedagogisk bild för er som fortfarande inte insett vidden av detta problem!:)
jättefullösningpåentavla.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Ähh OK .. Jag hänger upp mig på namnet Automaton ifht det vanligt förekommande ordet Automation. Varje gång jag ser klockan slår min rättstavningsfunkton (!) igång.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Håller absolut med @M.L. Ett fenomen som absolut kan få en att avstå köp. Denna är ett lysande exempel (dock inte på någon jag annars köpt)
2146640.jpg

Samma struktur lyckas billiga Knut Gadd göra på ett stilfullt sätt
IMG_9417blog.JPG
 

Puryeah

Panerai
Aldrig riktigt tänkt på det tidigare men ligger något i det du säger, PP:n i första posten ser bra ut enligt mig dock.

upload_2019-3-17_10-41-57.png



upload_2019-3-17_10-43-40.jpeg


Två exempel på det du menar. Tveksamt om jag hade stört mig på det själv men visst, hade säkert gått att göra bättre.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ähh OK .. Jag hänger upp mig på namnet Automaton ifht det vanligt förekommande ordet Automation. Varje gång jag ser klockan slår min rättstavningsfunkton (!) igång.
Ok, är ju på utrikiska och syftar till en liten maskin så en annan stavning hade varit knasig.
 
Topp