• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tg 195

UlfP

Breitling
Hej !
Är ny här och vill ställa en fråga.
Jag plockade fram min gamla ungdomsklocka( Lemania Tg 195 58-3969) ur en låda i garderoben sedan 1983 då den blev utbytt mot en Certina.
Till min stora förvåning så fungerade klockan efter att ha legat gömd i 35 år.
Min fråga är om någon kan rekommendera någon bra urmakare i Stockholmstrakten då vill ha klockan genomgången och servad,
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hej,
Välkommen till Klocksnack!

De urmakar jag kan rekommendera dig i Stockholmsområdet är Farfarsur och Werner, där bägge ligger på Södermalm. Lycka till!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Hej !
Är ny här och vill ställa en fråga.
Jag plockade fram min gamla ungdomsklocka( Lemania Tg 195 58-3969) ur en låda i garderoben sedan 1983 då den blev utbytt mot en Certina.
Till min stora förvåning så fungerade klockan efter att ha legat gömd i 35 år.
Min fråga är om någon kan rekommendera någon bra urmakare i Stockholmstrakten då vill ha klockan genomgången och servad,

Kul! Den ska du vara rädd om!

Skulle vara extremt intressant att höra historien om hur en TG blev din ungdomsklocka? :)

För jag antar att det är en kronmärkt/militär-version?

Välkommen till vintage-delen också där det finns en separat tråd för militärur där en hel del TG 195or huserar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hej !
Är ny här och vill ställa en fråga.
Jag plockade fram min gamla ungdomsklocka( Lemania Tg 195 58-3969) ur en låda i garderoben sedan 1983 då den blev utbytt mot en Certina.
Till min stora förvåning så fungerade klockan efter att ha legat gömd i 35 år.
Min fråga är om någon kan rekommendera någon bra urmakare i Stockholmstrakten då vill ha klockan genomgången och servad,

Om du kan tänka dig att ta en utflykt till Uppsala och Ulva Kvarn så kan jag varmt rekommendera Robert Harlin på Tidlösa Ur.
Jag har haft vintagekronografer hos honom med mycket gott resultat och jag vet att han tycker att urverket i TG 195 är ett intressant verk då vi diskuterade det senast jag var där.

https://www.tidlosaur.se
 

UlfP

Breitling
Jag gjorde ett byte med min pappa och hur han plötsligt hade fått tag på klockan har jag ingen aning om.
Jag hade den som bruksklocka fram till 1983 då jag i samband med att jag fick lönehöjning på första jobbet.

Ja, det är militärversionen med tre stora kronor
 

UlfP

Breitling
D3B2AAD6-002E-4E22-ADDD-29AA64D383EC.jpeg B7E539E5-A746-4333-80F7-A59DF7F803B9.jpeg
D3B2AAD6-002E-4E22-ADDD-29AA64D383EC.jpeg
Här med video
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Kul! EN väldigt trevlig, och bärbar, klocka, en av mina personliga favoriter, ett ur jag själv väldigt gärna skulle vilja äga! Mycket märklig komplikation och man kan ju tänka sig hur diskussionerna gick hos Lemania när de galna svenskarna beställde en komplikation ingen tidigare frågat efter...

Kul med stora kronorna - tycker själv att det är de trevligaste varianten!
 

UlfP

Breitling
Werner Koch på ABC-Service på Götgatan i Stockholm kan serva TG, likaså Axel på Farfars Klocka på Renstiernas gata. Skulle nog passa på att låta lägga på lite snyggare lysmassa vid service.
Tack Alla för tips om urmakare!
Skall kolla med de namn jag fått!
Werner Koch gör inte längre service på Tg 195, han tycker det är svårt att hitta delar !
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kan vara målad, men varför måla i rött mot den bruna urtavlan????
Blir väldigt dålig kontrast och syns dåligt !

Skulle tro att de har mötts på mitten, så att säga.
Det bruna har varit svart och det röda har varit klarare rött.
Tror också att man målat i efterhand, även om kontrasten blivit sämre av det. Antar att man tyckt att det varit snyggare (trots allt inte helt ovanligt med klockor med röda accentvisare att hämta inspiration ifrån)?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Riktigt bra resultat! Lämnade in min vintagedykare på farfars ur förra veckan. Längtar tills jag fått tillbaka den!
 
Topp