• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TH sub, byta från minerlglas till plexi?

_jonte

Patek
Har precis landat en cool Tag Heuer sub. Rejäl och bitig boett, blir perfekt beater i sommar.
Tyvärr har den tråkigt mineralglas, som dessutom är repigt. Skulle vilja byta ut det till ett mysigt domat plexi, tänk Rolex t19/39.
Har gått igenom typ hela cousinsuk.com's glasutbud, men kommer inte fram till nån variant som skulle funka.
Hjälp? :)

20150605_194809%20%282%29.jpg
 

rogart-63

Patek
Varför inte ett domat mineralglas ? skulle du gå på plexi ta då ett dykarglas . Som är lite tjockare i glaset och tål en hel del mer .
 

_jonte

Patek
Varför inte ett domat mineralglas ? skulle du gå på plexi ta då ett dykarglas . Som är lite tjockare i glaset och tål en hel del mer .
Domat mineralglas är sista utvägen. Blir snyggt det med, men plexi 10x mysigare. :)
Kan du visa vilken typ av glas du menar när du skriver dykarglas? Förstår mig inte alls på hur man ska välja plexi.
 

rogart-63

Patek
På cousinsuk heter dom ATCT med chromed tension ring . Den är tjockare i plasten upptill Tål lite mer stryck än en vanlig domed plexi . Sen har den en ring runt som gör att den sitter hårdare mot boetten . https://www.cousinsuk.com/product/divers-chrome-ringed-glass-atct . Finns nog andra på ebay oxå . Sök på typ diver plexi eller diver crystal . Kan inte garantera att klockan är tät sen .Men det kanske inte har nån betydelse ?
 

_jonte

Patek
På cousinsuk heter dom ATCT med chromed tension ring . Den är tjockare i plasten upptill Tål lite mer stryck än en vanlig domed plexi . Sen har den en ring runt som gör att den sitter hårdare mot boetten . https://www.cousinsuk.com/product/divers-chrome-ringed-glass-atct . Finns nog andra på ebay oxå . Sök på typ diver plexi eller diver crystal . Kan inte garantera att klockan är tät sen .Men det kanske inte har nån betydelse ?
Ok tack!
Måste det vara en variant med tension ring?
Kan man kombinera med vanlig L-packning?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Förlåt om jag är tråkig, men går det inte bara att fixa till glaset med ceriumoxid?
Även om plexi är roligare, blir det ju lite franken att slänga på plexi på en dykare som original har mineral.

Jag tycker gammalt mineral ger en rätt skön beaterkänsla till dykare, och den där th'n är ju rätt fet! :)
 

rogart-63

Patek
Förlåt om jag är tråkig, men går det inte bara att fixa till glaset med ceriumoxid?
Även om plexi är roligare, blir det ju lite franken att slänga på plexi på en dykare som original har mineral.

Jag tycker gammalt mineral ger en rätt skön beaterkänsla till dykare, och den där th'n är ju rätt fet! :)

Håller med helt med . Tycker väl oxå att originalet är det bästa . Men det kan vara kul med lite annat oxå .Bara för att se hur det blir ? :p
 

_jonte

Patek
Förlåt om jag är tråkig, men går det inte bara att fixa till glaset med ceriumoxid?
Även om plexi är roligare, blir det ju lite franken att slänga på plexi på en dykare som original har mineral.

Jag tycker gammalt mineral ger en rätt skön beaterkänsla till dykare, och den där th'n är ju rätt fet! :)
Point taken :) Men kommer beställa mireralglas samtidigt. Vi får se hur det slutar...
Byter hellre glas än slipar.
 

rogart-63

Patek
En urmakare borde kunna plocka fram ett standard glas som passar utan problem . Sen behövs nog en ny packning oxå . Så att det blir tät .
 

Erik1

Patek
2-Faktor
En urmakare borde kunna plocka fram ett standard glas som passar utan problem . Sen behövs nog en ny packning oxå . Så att det blir tät .
Finns det standard packningar med som borde passa? Var i kontakt med några urmakare som sa att det kunde vara svårt att vaska fram orginal packningar och att inga andra skulle passa. Låter märkligt tycker jag.
 

_jonte

Patek
Finns det standard packningar med som borde passa? Var i kontakt med några urmakare som sa att det kunde vara svårt att vaska fram orginal packningar och att inga andra skulle passa. Låter märkligt tycker jag.
Det finns ju L-packningar i olika storlekar . Även I packningar i olika höjder och tjocklekar . Något borde passa . https://www.cousinsuk.com/category/glass-gaskets
Precis, standardglas och passande L-packning funkar fint. Det bör din urmakare ha på hyllan. Trams om originalpackningar. Vem vill ha en gammal torr packning från 80-talet i sin klocka? :)
Bytte själv glas och packningar på min 980.013L för nåt år sen. Funkade fint med standardgrejer från cousinsuk.com.
 
Senast ändrad:
Topp